Återbetalning
Återbetalning av det belopp du har betalat sker inom 14 dagar från att vi mottagit meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Så fort du har mottagit en returbekräftelse till din e-postadress så startar återbetalningsprocessen. Återbetalning sker i enlighet med det ursprungliga köpet om inte annat avtalats.
Kortköp och Direktbetalning
Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Svea tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt.
Presentkort
Vi skickar ut ett nytt på motsvarande belopp, per brev.
Leverans
Vi skickar vanligtvis våra paket med PostNord och Bring. Undantag kan förekomma. Standardfrakten är 79 kr. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur. Bring Hemleverans sker helgfria vardagar 08:00-17:00 till mottagarens dörr. Mottagaren aviseras när paketet är på väg och du kan spåra paketet via bring.se. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar. Vid hemleverans kan det tillkomma 1 - 2 dagar på grund av speditörens rutiner. Vi meddelar dig via mejl om leveranstiden av någon anledning beräknas bli längre. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Kontakta vår kundservice om du önskar häva ditt köp. Ska du personligen ta emot ditt paket ber vi dig att vara på plats under utsatt leveranstid. Om du inte är hemma vid avtalad tid får du en avisering om var du kan hämta försändelsen. Vid extra hög orderingång kan längre leveranstid förekomma. I dagsläget skickar vi endast paket inom Sverige.
Transportskada
Om ditt paket är skadat när du tar emot det, gör följande: Fotografera paketet innan du öppnar. Ta försiktigt ut innehållet och kontrollera om det är skadat. Kontakta vår kundservice för att anmäla skadan. Bikester hanterar en eventuell reklamation gentemot fraktbolaget. Bikester står för returfrakt om varan ska bytas ut.
Click & Collect
Erbjuds ej för tillfället.
Byte & retur
60 dagars öppet köp! Villkor för retur: Kunden är ansvarig för varan fram tills att den är inlämnad hos ombud. I vissa fall kan du som kund hållas ansvarig för varan om den försvinner på terminal eller går sönder under frakten på grund av exempelvis bristande paketering eller felaktig fraktsedel. Det rekommenderas att varan packas väl för att säkra en trygg transport och undvika skador eller förlust under transport. Produkten, inklusive dess originalförpackning, ska skickas tillbaka oanvänd och i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer för att kvalificera för retur. Om något av ovanstående krav inte uppfylls har Bikester.se rätt att neka retur. Det är tillåtet för kunden att undersöka varan, men endast så mycket som krävs för att avgöra dess egenskaper och funktion. Varan måste vara oanvänd för att uppfylla kraven för en retur. Retursedeln med ordernummer ska alltid bifogas för att möjliggöra hantering av returen. Det är inte möjligt att skicka returer mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev. Kostnaden för returfrakten är kundens ansvar om inget annat överenskommits mellan kunden och Bikester. Notera att returfrakten för cyklar alltid är 999 SEK på grund av den extra hanteringen som krävs. Om kunden väljer att returnera endast en del av sin order, kommer inga avgifter för leverans att betalas tillbaka. Det går ej att byta en vara utan då lägger du en ny order samt returnerar den du inte önskar behålla. För en webborder som är uthämtad i butik går det att returnera din webborder till butiken. För en webborder som gått till utlämningsställe ska den returneras med medföljande retursedel. För att returnera en vara till webbshoppen så använder du den returfraktsedel som följer med i paketet. För hemleveranser som ska returneras mejlar du kundservice med ordernummer och returorsak och inväntar ett mejl med vidare instruktioner. Vi har 14 dagars hanteringstid för byten och returer. Tänk på att vissa varor kommer i en unik förpackning som inte kan ersättas. Klistra därför aldrig returfraktsedeln direkt på denna utan använd en påse, kartong eller annat emballage. Gäller t ex skor och hjälmar. För paket med hemleverans bokar du upphämtning här. Alternativt lämnas det in på närmsta terminal. Mindre paket lämnas in till ditt ombud. Ladda ner vår retursedel, fyll i och lägg den i paketet som ska returneras. Retursedel Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här nedan. Konsumentverkets standardblankett
Priser för returfrakt
- Ombud retur: 79 kr - För avlämning hos ombud. Returfraktsedeln följer med ditt köp.
- Hemleverans retur: 399 kr - Upphämtning vid hemmet av skrymmande varor. Kontakta kundservice för att köpa denna tjänst.
- Barncykel t.o.m 24”: 499 kr - Upphämtning vid hemmet av barncykel. Kontakta kundservice för att köpa denna tjänst.
- Cykel 26” uppåt: 999 kr - Upphämtning vid hemmet av cykel. Kontakta kundservice för köp av denna tjänst.
Terminalhyra
Terminalhyra är en avgift som debiteras när din hemleverans legat i ett visst antal dagar på transportörens terminal i väntan på utkörning. Kan du inte ta emot din hemleverans inom fem (5) dagar kommer du att bli debiterad för terminalhyra om 249 kr per dag och försändelse.
Outlösta försändelser
Paketet ligger på terminal hos transportören i 7 dagar innan det automatiskt går i retur. Första påminnelsen från PostNord skickas ut efter 2 dagar, efter 5 dagar skickas en andra påminnelse ut. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som nyttjande av ångerrätten. För paket som inte löses ut debiterar vi dig kostnaderna för returfrakt och hantering enligt följande: Ombud: 258 kr Hemleverans: 771 kr För cyklar och skrymmande gods: 3739 kr
Avbeställning av produkt/order
Vi har som mål att leverera din order i tid och ofta hanteras den direkt efter genomfört köp. Har vi hunnit packa och skicka den måste du först hämta ut den för att sedan returnera ordern. Om vi inte har hunnit packa och skicka den kan du avbeställa ordern via mejl eller telefon. För att underlätta för kundservice, skriv "Avbeställning" i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundservice.
Ändring på order
Vi gör vad vi kan för att få ner leveranstiderna och ofta hanteras din order direkt efter genomfört köp. Till följd av detta är det inte alltid möjligt för oss att avbryta eller ändra en order. Vi kan inte höja ett av SVEA godkänt belopp utan då får du lägga en order till, alternativt att vi makulerar din befintliga order och du lägger en ny med alla varor på. Kontakta [email protected] för att få hjälp med detta.
Returadress
Spobik AB Mogölsvägen 14 555 94 Jönköping