KÖPVILLKOR
Beställning
Beställningsprocessen
Spobik AB, organisations nr. 559155-6633 (”Bikester”) driver webbplatsen Bikester.se. Dessa villkor gäller från 2024-04-26.
Hur vi visar priser och vad som ingår
De priser som anges på bikester.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar i vissa fall fri frakt inom Sverige som t ex vid en kampanj, i alla andra fall tillkommer frakt.
Beställningar
Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning på hemsidan. Alla beställningar görs via www.bikester.se. Vid köp så bekräftas det att du godtagit detta avtal när du får en orderbekräftelse per mail till den mailadress du angivit vid beställningstillfället. Bikester ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige. Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka, gäller endast vardagar). Via din inloggning kan du själv övervaka din beställning. Med produkterna följer en bruksanvisning i fysisk eller digital form om det behövs för användning av produkten, normalt ska bruksanvisningen vara på svenska eller engelska.
Avbeställningar
Bikester arbetar alltid på att minska leveranstiderna, oftast behandlas din order direkt efter genomfört köp. Har du beställt en vara måste du först hämta ut din order, för att sedan returnera den till oss.
Cykelförsäkring
Vid köp av cykel hos oss ingår det tre månaders kostnadsfri försäkring från Solid Försäkring. För att utnyttja försäkringen behöver du själv aktivera den genom att meddela oss via mail. Skicka oss ett mail märkt “Cykelförsäkring” som innehåller ditt ordernummer samt 10-siffriga personnummer till [email protected]. Vi kommer sedan återkomma med ditt registreringsbevis när din order är färdigbehandlad, observera att det kan ta några dagar. Läs fullständiga villkor här, för övriga frågor kring försäkringen vänd er direkt till Solid Försäkring.
Montering av cyklar
Vi monterar (både cykel och eventuella tillbehör), justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen måste vi dock vrida styret och skruva av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Du behöver alltså vrida upp styret, och skruva på pedalerna när cykeln når dig. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Vid köp av en barncykel 12, 14, 16 och vissa 20" storlekar så kommer cykeln levererad i fabrikskartong. I dessa fall är det några fler steg för dig att montera själv.
Betalning
Vår sida är säker, d.v.s uppgifter som till exempel lösenord och kreditkortsnummer är privata. Vi erbjuder säker och smidig betalning via Klarna Checkout i både butik och online. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade och licensierade för 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode). Du kan välja mellan följande betallösningar:
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Klarnas certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, American Express. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället och dras från ditt konto när vi skickar varorna.
Klarna
Betala direkt
Du kan välja att betala direkt i kassan utan att uppge varken kortnummer eller lösenord.
“Betala direkt” är precis lika smidigt som det låter.
Betala senare
”Få först. Betala sen.” betyder att du först får hem dina varor och kan prova och fundera gratis i 30 dagar innan du betalar. Skulle något vara fel täcks du dessutom av Klarnas köparskydd.
Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller mejl.
Hur fungerar det?
Det vanligaste är att fakturan skickas till mejladressen du anger när du gör ditt köp, i vissa fall skickas den via post eller i paketet. Därför kan det dröja olika lång tid innan du får fakturan, eftersom den skickas i samband med att din beställning skickas.
Hantera dina fakturor
Logga in här eller via Klarnas app för att se och hantera alla fakturor. Du kan till exempel betala med ett klick eller förlänga betaltiden.
Dela upp
Nu kan du enkelt dela upp din faktura på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. När du väljer att delbetala inkluderas fakturan i din kontofaktura som skickas till dig i mitten av kommande månad.
Dela upp din faktura:
1. Logga in här eller i Klarnas app.
2. Välj vilken faktura du vill delbetala.
3. Klicka på “Betalalternativ” och sedan på ”Delbetala”.
4. Välj antalet månader som du önskar att delbetala. Klart!
Till Klarnas villkor här
Problem?
Oavsett vilken tid på dygnet du får problem så finns Klarna tillgängliga på chatten och hjälper dig att hitta lösningen. Dygnet runt. Tjugofyra sju. Börja med att logga in i Klarnas app eller klicka här.
3D–Secure
Bikester.se webbplats använder sig av 3D-Secure.
3D Secure är namnet på en tjänst som skapats för att göra Internethandel säkrare, både för kunder och säljande företag. Den är skapad av MasterCard och VISA och är idag en global standard. Den heter MasterCard SecureCode för MasterCard-kort och Verified By Visa för Visa-kort. Tjänsten är kostnadsfri för kortinnehavare och bygger på att kunder ska identifiera sig varje gång ett köp görs på nätet. Det finns olika varianter av tjänsten ute på marknaden, men den vanligaste är att kunder får slå in ett lösenord vid varje köp för att godkänna köpet. Identifieringen tar bort risken att obehöriga personer, som eventuellt kommit över kortuppgifter, kan handla på andras kort.
Läs mer om 3D-Secure här.
Kortköp och Direktbetalning:
Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt. Det gäller även om du har ett anslutet konto hos Klarna.
Faktura och Delbetalning:
Om du returnerar en vara efter betalning via faktura eller delbetalning, använd detta återbetalningsformulär så betalar Klarna ut pengarna.
Leverans
Leveranstid
Leveranstiden och lagerstatus visas på respektive produkt på hemsidan. Normal leveranstid (till ombud) är inom 1-3 arbetsdagar om varan finns på vårt centrallager i Jönköping. Vid val av hemleverans kan det tillkomma 1-2 dagar på grund av speditörens rutiner.
Vi reserverar oss för förseningar när leveransförseningen ligger utanför vår direkta eller indirekta kontroll. Vid förseningar kontaktar vi dig utan dröjsmål för att informera om förseningen. Du har då rätt att få en ny leveranstid alternativt häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse. Vid slutförsäljning kommer vi att kontakta dig och erbjuda en likvärdig produkt alternativt har du rätt att annullera din order.
Leveransalternativ & fraktkostnader
Vid beställning hos Bikester levereras ditt paket med Postnord, DHL eller Bring. En fraktkostnad tillkommer baserat på paketets vikt, storlek och leveranssätt. Vi erbjuder följande leveranssätt:
Logistiktjänst
|
Kostnad |
Förklaring |
DHL
|
59 kr |
Hämta hos ombud |
Bring
|
59 kr |
Hämta hos ombud |
DHL Hempaket*
|
199 kr |
Vanliga paket med hemleverans |
Bring Hempaket*
|
199 kr |
Vanliga paket med hemleverans. |
DHL Hemleverans*
|
299 kr |
DHL Hemleverans för Cyklar |
Bring Hemleverans*
|
299 kr |
Bring Hemleverans för Cyklar |
DHL Service Point: Paketet levereras till ett utlämningsställe nära dig. Leveransen sker nästa helgfria dag och skickas till valt DHL-ombud. Du aviseras via sms när du kan hämta ut paketet. Läs avvikelser hos DHL här.
Bring Ombud: Paketen levereras till mottagarens närmsta utlämningsställe eller postkontor. Mottagaren blir föraviserad med information om var han/hon kan hämta ut sitt paket.
Postnord ombud: Paketet levereras till ett utlämningsställe nära dig. Paketet är normalt framme på ditt utlämningsställe nästa helgfria vardag inom Sverige. Till vissa orter gäller längre leveranstid, se exakta leveranstider. Du får ett meddelande via sms, e-post, eller genom PostNord-appen när paketet går att hämta hos det ombud som du valt.
Hemleverans*
DHL Hemleverans: Du får ett meddelande på SMS eller brev för att boka in leveransdag för din sändning. Leverans sker till angiven leveransadress. Full spårbarhet med avisering innan leverans.
Bring Hemleverans: Leverans vardagar 08.00-17.00, som standard utan kvittens. Leverans sker till mottagarens dörr. Kvittenskrav som tilläggstänst. Mottagaren aviseras när paketet är på väg, vid lastning för utkörning samt när leverans har skett. Mottagaren ges i aviseringen möjlighet att omdirigera paketet för leverans till ombud samt att komplettera med leveransuppgifter som t.ex. portkod.
Postnord Hemleverans: Bor du i lägenhet levereras paketet fram till porten. Bor du i hus levereras paketet fram till dörren. Leverans sker alla helgfria vardagar. Postnord kontaktar dig med tre olika förslag för att boka utkörning. Observera! Ta emot din hemleverans inom föreslagen tid från Postnord för att undvika terminalhyra (läs mer under stycket för terminalhyra). För gods som hämtas längs med en lantbrevbärarlinje förlängs leveranstiden. För exakta leveranstider se postnord.se/leveranstid.
Notera att en extra fraktavgift kan tillkomma för leveranser till öar eller andra områden där särskilda omständigheter medför ökade fraktkostnader från våra transportörer. I vissa fall kan vi få information om dessa kostnader först under pågående leverans. Om detta inträffar kommer vi att kontakta dig omgående för att informera om eventuella tillkommande avgifter innan leveransen slutförs.
Expresshantering
Vi erbjuder expresshantering på vissa ordrar. Expresshantering gäller endast ordrar där produkten finns på vårat huvudlager. Expresshantering innebär att din order prioriteras i våra system och hamnar före i plockkön. Detta gör att vi kan hantera din order snabbare än normal hantering. Vi reserverar oss för eventuella tekniska fel pga slutförsäljning och felaktiga lagerdifferenser.
Kvittens
När du bokar din hemleverans kommer du också att bli ombedd att välja om du vill ha Mottagarkvittens, dvs att du är hemma och skriver under en avi på att du har tagit emot paketet. Om du väljer bort kvittens så kommer transportören att lämna paketet utanför din dörr. Om paketet är levererat till dig och du inte har valt kvittens så har du tagit över ansvaret för det oavsett om du har mottagit det på plats eller inte. Det innebär även att varken vi eller transportören ansvarar för om paketet försvinner. Vi rekommenderar starkt att du väljer kvittens och tar emot ditt paket vid hemleverans.
Transportskador
Bikester ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av synlig transportskada ska anmälas direkt och dold skada inom 7 dagar från mottagandet av produkterna. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Kontrollera emballaget, skriv inte under om emballaget inte är helt. Ombudet/transportören måste anmärka på dennes samt din kopia av fraktsedeln att emballaget var sönder vid leverans. Efter detta gjorts kan du skriva under. Därefter kontaktar du Bikesters kundtjänst.
Terminalhyra
Terminalhyra är en avgift som debiteras när din hemleverans legat i ett visst antal dagar på transportörens terminal i väntan på utkörning. Kan du inte ta emot din hemleverans inom fem (5) dagar kommer du att bli debiterad för terminalhyra om 249 kr per dag och försändelse.
Outlösta försändelser
Paketet ligger på terminal hos transportören i 7 dagar innan det automatiskt går i retur. För paket som inte löses ut debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur & retur), hanteringskostnad samt terminalhyra (läs stycke Terminalhyra). Följande kostnader gäller för outlösta försändelser:
Ombud: Frakt + Retur/hanteringskostnad 258 kr
Hemleverans: Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 771 kr
Cyklar och skrymmande gods): Frakt + Retur/hanteringskostnad + terminalhyra 3739 kr
Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt i särskilda fall där leveransen inte går att slutföra till din adress med det valda leveranssättet. I dessa fall kommer leveranssättet i första hand ändras till närmsta ombud.
Byte & retur
60 dagars öppet köp!
Ångerrätt
Från det att du mottagit din order gäller normalt 14 dagars ångerrätt, vi på Bikester.se erbjuder 60 dagars ångerrätt. Du har rätt att returnera enstaka varor eller hela ordern, om du inte skulle vara nöjd.
För att nyttja ångerrätten måste du meddela oss innan ångerfristen på 60 dagar har löpt ut. Senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet ska du utan dröjsmål skicka artikeln du ångrar åter till oss. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjorton dagars period löpt ut. Använd vår retursedel och packa med varorna tillbaka till oss. Du kan ladda ned retursedeln här nedan.
Retursedel
Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här nedan.
Konsumentverkets standardblankett
Undantag gällande ångerrätt
Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Obs! Oöppnade/plomberade förpackningar av exempelvis kosttillskott anses inte undantagna. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål, exempelvis montering av egenkomponerade cyklar. Vid köp av hygienartiklar eller underkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras.
Retur
För att nyttja ångerrätten behöver du fylla i retursedeln. Retursedeln hittar du på baksidan av din orderbekräftelse eller att ladda ner här. Packa ned retursedeln tillsammans med produkten i ett väl emballerat paket och klistra på returfraktsedeln. För att nyttja ångerrätten på ett paket som levereras med hemleverans ska du skicka ett mail till [email protected] och förse oss med följande information:
Ordernummer
Artikelnummer samt returorsak per artikel (se nedan)
2.1. För liten i storleken
2.2. För stor i storleken
2.3. Motsvarar inte förväntningarna
2.4. Annan orsak (skriv i mailet)
Därefter hör vi av oss med vidare instruktioner. Vi kommer sedan utan onödigt dröjsmål bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten.
Adress dit returer skickas:
Bikester (Spobik AB)
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping
Obs! Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.
Villkor för returer
Vid retur står du för risken för varan fram tills att den är inlämnad hos ombud. Du kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten, exempelvis genom otillräcklig paketering eller felaktig fraktsedel/fraktsätt. Vi rekommenderar därför att packa varan väl för att säkra en trygg transport.
Varan eller ordern, inklusive dess originalförpackning, ska skickas tillbaka oanvänd, i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer.
Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion.
Du har ingen möjlighet att göra ett byte. Det du får göra är att returnera den felaktiga artikeln och lägga en ny order på rätt artikel på Bikester.se. Ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss.
Skicka alltid med retursedeln med ordernummer för att vi ska kunna hantera din retur. Du hittar retursedeln på baksidan av din orderbekräftelse eller att ladda ned under stycket för Ångerrätt.
Spara orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp för att vi ska möjliggöra en eventuell retur.
Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.
Vid retur står kunden för returfrakten om vi (kunden och Bikester) inte kommit överens om något annat. Observera att för cyklar är detta alltid 999 SEK på grund av extra hantering.
Returnerar du endast en del av din order betalar vi inte tillbaka någon leveranskostnad.
Retur eller reklamation av kampanjvaror
Vid retur eller reklamation av en kampanjvara, rabatterad vara eller vid ett köp då du använt någon typ av rabattkod eller voucher så återbetalas den summa som är slutbeloppet på din orderbekräftelse/kvitto.
Returkostnader
Logistiktjänst |
Kostnad |
Förklaring |
Ombud Retur
|
79 kr
|
Returfraktsedel för avlämning hos ombud. Detta är returfraktsedeln som du får med i ditt paket vid köp hos oss. Detta gäller endast paket som har levererats med hämta hos ombud med Bring.
|
Hempaket Retur
|
299 kr
|
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet om du inte har möjlighet att nyttja standard-returfraktsedeln. För paket som levererats med Bring hempaket. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
|
Hemleverans Retur (skrymmande)
|
399 kr
|
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet om du inte har möjlighet att nyttja standard-returfraktsedeln. För paket som levererats med Bring hemleverans. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
|
Barncyklar (upp till och med 24")
|
499 kr
|
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet, gäller för alla barncyklarna upp till och med 24". För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
|
Cyklar oavsett fraktsätt
|
999 kr
|
Returfraktsedel för upphämtning vid hemmet, gäller för alla cyklar förutom de minsta barncyklarna. För att köpa denna tjänst ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
|
Avdrag värdeminskning på returer
Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på returer med upp till 100% där:
- Orginalkartongen inte är intakt
- Varan är använd eller returnerad på fel sätt
- Vid saknade delar eller eventuella skador.
- Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.
- Det är viktigt att ytteremballage används när du packar returen, och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.
- Detta gäller även för varor som returneras med emballage som kan anses ohygieniskt för vår personal t.ex. förpackningar som tidigare använts till livsmedel.
- Saknad nyckel till lås/cyklar, repor eller små skador debiteras beroende på omfattning/storlek på skada.
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Bikester eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Bikester har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. Du ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.
För att göra en reklamation måste du göra en reklamationsförfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. En reklamationsförfrågan gör du genom att maila oss till [email protected] och förse oss med följande information: ordernummer, betalningsreferens som kvitto/orderbekräftelse, foto eller videodokumentation på skadan samt anledningen till din reklamation. Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader inklusive all frakt.
Skickar du tillbaka en reklamation innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:
Vanligt paket till ombud - 179 kr
Hemleverans paket - 299 kr
Hemleverans Skrymmande - 399 kr
Barncyklar - 499 kr
Cykel - 999 kr
Återbetalning Reklamation
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Återbetalningen sker via Svea och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen.
Garanti
Alla varor på Bikester har 1 års garanti. Vår garanti gäller för fel vid tillverkning. Garantin påverkar inte de rättigheter som kunden har enligt lagen, till exempel reklamationsrätten. För att utnyttja garantin måste du göra en garanti/reklamations förfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Tillvägagångssättet är på samma sätt som vid en reklamations förfrågan. Mer information om hur du går tillväga hittar du här.
Undantag garanti
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan kunden inte kräva att garantin ska gälla:
- Skador som orsakats av verktyg i samband med montering ersätts ej. För att cykeln ska anses som korrekt monterad ska monteringsanvisningarna och skötselråden följas, och de verktyg som rekommenderas i anvisningarna är det som ska användas vid montering av cykeln.
- En olyckshändelse efter det att kunden har fått varan.
- Vid vanvård.
- Onormal användning.
- Kunden har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Skickar du tillbaka en garanti innan konsultation med oss och den visar sig ej vara godkänd kommer du bli debiterad följande för frakt- och administrativa kostnader:
Vanligt paket till ombud - 179 kr
Hemleverans paket - 299 kr
Hemleverans Skrymmande - 399 kr
Barncykel - 499 kr
Cykel - 999 kr
Återbetalning
Om du frånträder köpavtalet kommer vi att betala tillbaka hela köpesumman på ordern, även leveranskostnader. Observera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder, inte betalas tillbaka. Kunden står alltid för returkostnaden om vi ("Kunden och Bikester.se") inte kommer överens om något annat.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, vilket som sker först. Återbetalningen sker via den betalningsmetod du använde vid den ursprungliga transaktionen.
Övrigt
Konsumentskydd
Dessa köpvillkor är tillämpade på det köpeavtal som du som konsument sluter med Spobik AB. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på Bikester.se. Fullständig information om ångerrätt hittar du på Konsumentverkets hemsida genom att klicka här.
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag. Eventuell tvist ska lösas av antingen:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
alternativt:
European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Bikesters skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Bikesters förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Bikester rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Utbyte av komponenter
Bikester och dess leverantörer förbehåller sig rätten att, vid behov, byta ut vissa komponenter på beställda produkter, såsom cyklar, mot likvärdiga komponenter av motsvarande kvalitet. Detta kan ske vid exempelvis lagerbrist eller produktionsändringar. Vi säkerställer att de ersättande komponenterna alltid uppfyller samma standard och kvalitet som de ursprungliga komponenterna.
Personuppgifter
Bikester ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Genom godkännande av köpeavtalet med Bikester samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Bikester, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.
Pris- och Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter (t.ex. fel pris, lagerstatus, tryckfel på hemsidan, massbeställningar m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanterat återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
Cookies
Spobik AB använder sig av cookies. En cookie är en liten textfil som sparas av din webbläsare. Denna används för att ge tillgång till olika funktioner och förenkla din köpprocess. Vi använder cookies bl a i syfte att anpassa, förbättra och analysera vår webbplats och förenkla användandet för våra användare.
Omdömen
Genom att lämna omdömen kring produkter på Bikester.se ger du också Spobik AB rätten att publicera dem på Bikester.se och våra systersajter, samt i andra kanaler och medier. Bikester förbehåller sig rätten att inte publicera och/eller ta bort inskickade omdömen.
Allmänt
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa Köpvillkor när som helst. Alla ändringar av dessa köpvillkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Säljaren har informerat Kunden om ändringarna. Säljaren rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
Övrigt
För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Bikesters kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du här.
Har du frågor angående din faktura så bör du vända dig till Klarna som hanterar alla fakturor hos Bikester. Kontaktuppgifter till Klarna kundtjänst når du på telefonnummer: 08-120 120 10.