• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

Säker cykling i staden

Trots de uppmärksammade rubrikerna är cykling ett väldigt säkert transportsätt. Men när du cyklar på en trafikerad väg med bilar som susar förbi, kan cykling kännas lite farligt. Denna känsla kan till och med avskräcka människor från att cykla helt och hållet. På lång sikt behöver våra städer en större omställning, med mycket mer utrymme för icke-motoriserad trafik (förutom elcyklar såklart). I framtidens städer ska ingen behöva vara rädd för att cykla, men även som det ser ut nu, finns det några enkla saker du kan göra för att skydda dig när du cyklar i stadstrafik.

Tyvärr bor vi inte alla i Amsterdam eller Köpenhamn och att hitta på perfekta infrastrukturprojekt hjälper inte dig på din dagliga pendling till jobbet, men med våra tips blir din resa genom staden enklare och säkrare. Vi kommer att visa dig hur du känner igen och undviker farliga situationer i förväg. Så läs igenom dessa tips så ska du se att du hittar självförtroendet att ge dig ut och njuta av stan på två hjul!

Självförtroende är A och O

Utrymmet du behöver för att cykla säkert är ditt, enligt lag - så ta det!

Om vägen är fri och det inte finns några hinder är cirka 70 centimeter (mätt från styrets högra ände till trottoarkanten) minimum. Om det finns parkerade bilar, lämna minst en meter mellan styrets ände och deras dörrar. Det är inte alls ovanligt att bilister utan koll, slarvigt och snabbt, öppnar sin dörr rakt framför dig. Det är en av de största farorna i stadstrafiken - så se till att du håller dig borta från denna riskzon. Det kan kännas konstigt, och kanske till och med konfronterande, att ge sig själv utrymme och "ta körfältet" men kom alltid ihåg: du hindrar inte trafiken, DU ÄR en del av trafiken!

Akta dig för dumdristiga bilister

Lastbilar och bilar som svänger över cykelbanor är ansvariga för merparten av alla allvarliga kollisioner, så extra försiktighet bör iakttas, speciellt runt lastbilar och skåpbilar. Lita inte på att bilar använder sina blinkers - om förare redan gör farliga svängar är oddsen låga att de inte heller kommer att blinka. Den kanske farligaste delen av stadscykling är där cykelvägar går parallellt med vägen och du närmar dig en korsning. Du kan till exempel döljas bakom parkerade bilar vid cykelbanan, så bilar som närmar sig korsningen tror att de är fria att svänga över din väg. Du har alltid företräde och högerregeln gäller men det är alltid bäst att utgå från det värsta. Att bilen inte ser dig i sin döda vinkel eller bara kör efter ”störst går först” är inte helt ovanligt, så bromsa in och se till att bilen ser dig och lämnar företräde. Att vara extra vaksam kan rädda dig från en onödig olycka.

© Focus

Håll dig borta från spårvagnsspår

Spårvagnar är ett underbart transportmedel. Tyvärr är dock en klar nackdel att deras spår är perfekta fällor för cykeldäck. Om du inte kör en mountainbike med riktigt feta däck, bör du vara extremt försiktig när du närmar dig spårvagnsspår. Detta gäller speciellt när det regnar för då blir de också hala som is. Så länge du kan korsa dem i rätt vinkel (rakt över dem) är allt lugnt, men om du närmar dig dem parallellt bör du vara extremt försiktig. Hamnar du i spåret fastnar däcket och hjulet låser sig, vilket med största sannolikhet slungar dig fram över cykeln. Livsfarligt!
Du kan lyfta framhjulet något när du korsar spåret så att det hoppar över springan och inte fastnar. Om du inte känner dig tillräckligt säker för att göra denna manöver finns det ingen skam i att gå av och leda cykeln över spåret.

Håll alltid ett finger på bromsen

Att har företräde betyder inte alltid att du bara ska köra på. Vill du verkligen ha rätt så mycket att du alltid hävdar ditt företräde mot ett fordon som är tjugo gånger tyngre och betydligt hårdare än du?

Tyvärr beter sig inte alla människor som de ska i trafiken, man kan till och med hävda att det är något med trafiken som får folk att agera mer irrationellt, och eftersom man inte skyddas av 1,5 ton stål, krockkuddar och bälten när man cyklar, bör man cykla lugnt och tryggt, och känna till sina rättigheter men samtidigt vara beredd att backa vid minsta lilla oråd.

© Endura

Använd cykelbanorna smart

De flesta cykelvägarna är bra, de gör cykling i stadsmiljö säkrare och mer avslappnad och flytande. Vissa verkar dock ha byggts mer ogenomtänkt och kan faktiskt göra din resa farligare. Var uppmärksam och fundera på om vägen kan vara säkrare än cykelbanan ibland. I motsats till vad många tror måste du inte använda cykelbanor bara för att de finns. Du rekommenderas att använda cykelbanor "där de gör din resa säkrare och enklare". Till exempel parkerar bilar ofta på cykelbanan och gör den oframkomlig, och på vintern kanske inte cykelbanan är plogad medan vägen är det. Att cykla på trottoaren är förbjudet så du bör cykla på vägen tills cykelvägen är fri. Om cykelvägen är full av skräp, eller kanske glas efter en helgdag, är vägen återigen det säkrare alternativet. I alla de fall där det finns en säkerhetsrisk för dig, kan du, och bör du, cykla på vägen i stället.

Håll dig på din sida

Att cykla på fel sida av vägen eller att gena över vägen är den främsta orsaken till att cyklister är skyldiga till kollisioner. Eftersom stadsplaneringen är så bilcentrerad kan det vara frestande att ta genvägar på fel sida av vägen eller att snabbt cykla fel väg för att undvika en fruktansvärd bit infrastruktur. Använd dock alltid cykelvägar (och vägar!) i avsedd riktning. Även om en cykelväg går åt båda hållen bör du vara extra noga med att hålla dig på rätt sida, eftersom det inte finns någon garanti för att andra cyklister är lika uppmärksamma som du är. På många enkelriktade gator i stan är det tillåtet att cykla i motsatt riktning men var uppmärksam på att bilar ibland kan parkera på båda sidor av dessa gator och håll dig fortfarande till höger.

Lys upp tillvaron

Det är inget snack om saken: lysen är ett måste om du cyklar på kvällen eller på natten både enligt lag och för din egen skull. De flesta nya cyklar levereras med lampor som redan är installerade. Om din cykel inte har ett fast dynamoljussystem är lamporna nu för tiden så små att de inte ens bryter de renalinjerna på din landsvägs- eller gruscykel. Med bra belysning kan du se vart du är på väg eller vad som är i vägen, även i mörkret. Lysen gör dig också mycket mer synlig för andra trafikanter så att du inte blir påkörd. Det finns oftast gatlampor i stan så du behöver inte ha för starka lysen. Tänk på att vinkla ner dina lysen så att de lyser ner på vägen och inte i ansiktet på mötande cyklister, så de inte bländas. Och undvik blinkfunktionen då det stör och bländar medtrafikanterna. Vi är ute i trafiken, inte på disco.

© Cube

Reflektera mera

Med några små knep kan du öka din synlighet markant i sämre ljusförhållanden. Reflexer är en lätt, billig och enkel uppgradering för alla cyklar. Du kan också använda reflekterande element på din kropp för att synas i trafiken. Men ibland kan man tänka ”less is more”: en gul väst med hög synlighet är mindre synlig än strategiskt placerade reflekterande element på dina ben eller fötter. Eftersom de reflekterar och rör sig när du cyklar, gör du dig mer synlig och framför allt, mer lättigenkännlig som cyklist. Reflexer på handskar hjälper också enormt eftersom de gör dina handsignaler mer synliga.

 

Håll huvudet kallt 

Att bära hjälm har en framträdande plats i alla guider om trafiksäkerhet. Hjälmen är dock bara effektiv när det redan är för sent. Verklig säkerhet kan endast uppnås genom att förhindra att potentiellt farliga situationer över huvud taget uppstår. Det handlar främst om god infrastruktur och ett heltäckande skydd för mer oskyddade trafikanter, men med en försiktig och ödmjuk approach till stadstrafiken så kommer du väldigt långt säkerhetsmässigt. Faktum är att de första tipsen på den här listan är viktigare än en hjälm eftersom de faktiskt bidrar till att undvika, känna igen och minska osäkra situationer.

Naturligtvis rekommenderar vi fortfarande att du bär hjälm, eftersom det faktiskt kan förhindra vissa huvudskador eller dämpa skadorna markant. Men se till att den passar ditt huvud och sitter rätt.
Kom dock alltid ihåg att en hjälm inte är en magisk kula. Det kan bara skydda dig i vissa situationer och ersätter inte försiktig och säker cykling eller en uppsättning bra lampor.

© Abus

Som du kan se har cykling i staden inga egna speciella regler (förutom trafikreglerna, förstås). Men eftersom det är livligare än på landsbygden måste du vidta några extra försiktighetsåtgärder för att vara säker. Enkla åtgärder kan ha stor effekt och kommer snabbt att få dig att känna dig lugn på de mest trafikerade av gator. En självsäker men defensiv körstil i kombination med några reflexer, en välsittande hjälm och ett tränat öga kommer att göra din resa genom staden mycket säkrare.
Nu kan ingenting stoppa dig! Så ge dig ut, hoppa på sadeln och snart kommer du inse hur uppfriskande och härligt det är att cykla runt även i stan.

Populära cityhjälmar

-23%
Abus Cykelhjälm Urban-I 3.0 Titan
1 239 kr
959 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
  • XL
-40%
Scott Mtb Hjälm Groove Plus Mips Black/Matt
999 kr
599 kr
Sänkt pris
  • S-M
  • M-L
-25%
Abus Cykelhjälm Skurb Titan
899 kr
674 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-64%
Abus Cykelhjälm Hyban 2.0 Titan
1 419 kr
508 kr
Sänkt pris
  • M
  • L
  • XL
-25%
Poc Cykelhjälm Crane Mips Uranium Black Matt
1 199 kr
899 kr
Sänkt pris
  • 51-54
  • 55-58cm
  • 59-62
-25%
Poc Cykelhjälm Crane Mips Hydrogen White Matt
1 199 kr
899 kr
Sänkt pris
  • 51-54
  • 55-58cm
  • 59-62
-24%
ABUS Skurb ACE Helmet Glacier Blue
969 kr
736 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-29%
MET Cykelhjälm Idolo Black Matt
899 kr
635 kr
Sänkt pris
  • 52-59
  • 60-64cm
-40%
Scott Mtb Hjälm Groove Plus Mips White
999 kr
599 kr
Sänkt pris
  • S-M
  • M-L
-40%
Scott Mtb Hjälm Groove Plus Mips Dark Grey
999 kr
599 kr
Sänkt pris
  • S-M
  • M-L
-23%
Lazer Cykelhjälm Cityzenkc Matte Black
759 kr
582 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-21%
Abus Cykelhjälm Urban-I 3.0 ACE Velvet Black
1 789 kr
1 410 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-18%
Abus Cykelhjälm Pedelec 2.0 Ace Midnight Blue
2 989 kr
2 450 kr
Sänkt pris
  • M
  • L
-16%
Abus Cykelhjälm Youn-I Ace Cherry Red
1 049 kr
879 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-19%
Abus Cykelhjälm Hud-Y Ace Shiny White
2 249 kr
1 819 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-41%
Lazer Cykelhjälm BMX One + Mips Matte Dark Blue
Poc Cykelhjälm Omne Ultra Mips Uranium Black Matt
2 199 kr
fr. 1 890 kr
Sänkt pris
  • 54-59
  • 56-61
  • 50-56
-25%
Giro Cykelhjälm Ethos Led Mips Shield Mat Black
3 199 kr
2 403 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-24%
MET Cykelhjälm Intercity MIPS Black/Matt Glossy
2 949 kr
2 229 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
-34%
MET Cykelhjälm Crossover MIPS Black Matt
1 279 kr
846 kr
Sänkt pris
  • 52-59
  • 60-64cm
Bikesterredaktionen 2024-03-11 13:37

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY