• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Välj rätt storlek på cykeldäck och slang

Däck och slang är en viktig del av cykeln. Om dina däck är gamla och visar tecken på slitage så är det definitivt dags att köpa nya för att inte riskera punktering och för att frigöra den fulla potentialen hos cykeln igen. Däck och slangar har olika storleksbeteckningar, bredder och mönster. De kan vara tillverkade av olika gummiblandningar och erbjuds med olika däcksystem. Sammantaget kan det kännas som en djungel, men när du väl känner till grunderna, är det faktiskt ganska lätt att välja rätt däck. I den här guiden går vi igenom hur du hittar däck och slang som passar din cykel och åkstil samt egenskaperna hos olika typer av däck för mountainbikes, landsvägscyklar, touring och stadscyklar.

Hitta rätt däckstorlek

För att hitta rätt däckstorlek till din cykel behöver du först och främst veta vilken diameter du har på dina hjul, samt bredden på dina däck. Om du känner dig osäker på vilken storlek du har, kan du utgå från dina gamla däck.

Det finns flera olika storleksanvisningar, dessa hittar du på sidan av däcket. För att göra det så enkelt som möjligt för dig har vi lagt in de allra vanligaste storleksanvisningarna i ett däckdiagram nedan. Du kan titta på din storleksanvisning och konvertera storleken i diagrammet.

Däckstorlek för mountainbikes: 

Cykeltyp & hjulstorlek

Tum ETRTO Alternativt
namn
Diameter Bredd (tum) Bredd (mm) Diameter
MTB 20“    20 x   1,9 - 2,25    47 till 57 406 -
MTB 24“    24 x   1,75 - 2,4    47 till 63 507 -
MTB 26“    26 x   1,5 - 2,6    40 till 65 559 -
MTB FAT    26 x   3,8 - 4,8    95 till 120 559 -
MTB 27,5“    27,5 x   1,9 - 2,5    48 till 64 584 650B
MTB 27,5+ /B+    27,5 x   2,8 - 3,2    67 till 79 584 B+
MTB 29“    29 x   1,9 - 2,4    47 till 63 622 -

Däckstorlek för triathlon, landsväg och cyclocross:

Cykeltyp & hjulstorlek Tum ETRTO Alternativt
namn
Diameter Bredd (tum) Bredd (mm) Diameter
   Roadbike och Triathlon    28 x   ¾ - 1 1/8   18 till 28 622    700x18C till  700x28C
   CX & Gravel    28 x   1 – 1,6   28 till 42 622    700x28C till     700x42C
   Road Plus    27,5 x   1,5 - 2,6   35 till 47 584    650B
   Tria 26“ (old)    26 x   1   18 till 23 551    650 x 18C till 650 x 23C

Däckstorlek för trekking och citybikes: 

Cykeltyp & hjulstorlek Tum ETRTO Alternativt
namn
Diameter Bredd (tum) Bredd (mm) Diameter
   Trekking /City 12“    12 x   1,75 - 2,25   47 till 62 203    12 ½ x 1,75 till 12 ½ x 2 ¼
   Trekking /City 14“    14 x   1,5 - 1,75   38 till 47 288    14 x 1 5/8 x 1 3/8 oder 350 x 38A, 350 x 42A
   Trekking /City 16“    16 x   1,5 - 2,1   40 till 57 305    -
   Trekking /City 18“    18 x   1,25 - 2,0   32 till 50 355    -
   Trekking /City 20“   20 x   0,9 - 2,25   23 till 57 406    -
   Trekking /City 24“   24 x   1,5 - 2,4   40 till 62 507    -
   Trekking /City 26“   26 x   1,0 - 2,5   25 till 64 559    -
   Trekking /City 27,5“   27,5 x   1,125 - 2,5   28 till 57 584    650 x 28B till 650 x 42B
   Trekking /City 28“   28 x   1 - 1,6   28 till 42 622    700x28C till 700x42C
   Trekking /City 29“   29 x   1,9 - 2,4   47 till 63 622    -
   Trekking /City 27“ (äldre standard)   27 x   7/8 – 1/14   22 till 32 630    27 x 7/8 till 27 x 1 ¼

 

Vilka däck och vilken slang passar min cykel?

Att välja däck - steg för steg: 

  1. Titta efter storleksanvisningar på däcksidan av ditt gamla däck (t.ex. 32-622).
  2. Använd vårt däckdiagram för att konvertera din storleksanvisning till ett annat format om det behövs.
  3. Gå till Däck på vår hemsida och använd dig av våra filter för att välja den typ av däck du vill titta på samt i vilken hjulstorlek du behöver dem i (tum storlek).
  4. Beroende på vilket däck du väljer så kommer de oftast i olika bredder, var noggrann med att kontrollera att bredden du tar passar din cykel.

Vårt sortiment av däck

Välja innerslang - steg för steg: 

  1. Titta på däcksidan av ditt däck.
  2. Använd dig av vårt däckdiagram för att konvertera din storleksanvisning till ett annat format om det behövs.
  3. Gå till Slangar på våran hemsida och använd dig tav våra filter för att välja rätt däckstorlek (i tum).
  4. Välj en slang som har samma mått som ditt däck.
  5. Välj rätt ventil för din fälg. Du kan mäta hålet i din fälg för att se vilken ventil som passar. Det finns tre olika typer av ventiler:

       - SV: Presta-ventil (kallas även Racerventil eller Fransk ventil) – 6,5 mm
       - AV: Schrader-ventil (även känd som Bilventil) – 8,5 mm
       - DV: Dunlop-ventil (vanlig cykelventil) – 8,5 mm

Vårt sortiment av cykelslangar

Vilket däcktryck ska jag använda?

Att ha rätt däcktryck gör att dina hjul rullar snabbare, ger en bättre väghållning samt minimerar risken för punktering. Att cykla med ett högt lufttryck får dina däck att rulla snabbare men absorberar inte vibrationer lika bra. Att cykla med ett lågt lufttryck gör att dina däck rullar lite långsammare, men ger dig en bättre komfort och ett bättre fäste.

På de allra flesta däck hittar du det rekommenderade trycket specifikt för ditt däck. Håll dig alltid inom rekommendationerna för att inte riskera att skada däck och slang genom att cykla med för lågt- eller högt tryck.

Vi rekommenderar även att du kontrollerar trycket på dina däck varannan vecka så att dina däck inte har tappat för mycket luft. Genom att använda en pump med tryckmätare kan du ställa in däcket till det tryck du vill ha inom de rekommenderade värdena som står på sidan av däcket. Däcktrycket mäts på två olika skalor: BAR eller PSI. De flesta golvpumpar erbjuder båda skalorna på manometern.

Vårt sortiment av cykelpumpar

Populära cykelpumpar

Se priset
Topeak Fotpump Joeblow Sport Iii
406 kr
(Rek. pris: 599 kr)
Se priset
Rockshox Gaffelpump High Pressure 300 Psi Svart
Se priset
Park Tool Lagningskit Vulcanizing Patch Kit VP-1
Lezyne Minipump Air n Lite Mini Pump S
199 kr
449 kr
-56%
Sänkt pris
Lezyne Lite Drive Mini Pump small
179 kr
249 kr
-28%
Sänkt pris
Se priset
SKS Airchecker 2 Gen
234 kr
(Rek. pris: 349 kr)
Se priset
Topeak Fotpump Joeblow Max Hp
344 kr
(Rek. pris: 549 kr)
Se priset
Lezyne Kolsyrepatron 16g 5-pack
151 kr
(Rek. pris: 219 kr)
Se priset
Topeak Minipump Mini Dual Dxg
270 kr
(Rek. pris: 399 kr)
Lezyne Trigger Drive CO2 Pump
247 kr
275 kr
-10%
Sänkt pris
SKS Pump VX Black
70 kr
(Rek. pris: 99 kr)
Se priset
Pro Co2-Pump Micro
186 kr
(Rek. pris: 259 kr)

 

Däckbredd, mönster och gummiblandning

Smala däck använder sig oftast av ett högre lufttryck, och rullar därmed bättre och är mer lämpade för hårda och jämna underlag.

Breda däck har oftast lägre lufttryck, de ger en bättre kontroll och komfort tack vare ett bättre grepp. Breda däck är bättre lämpade för ojämna underlag.

Ballongdäck (som ”plus-size” och fatbike däck) har en större kontaktyta som ger dem bättre grepp och är specifikt avsedda för lösa förhållanden som snö och sand.

Mönster på däcket har betydelse för hur bra däcket är lämpat för olika typer av underlag och olika väderförhållanden. MTB, cyclocross och graveldäck har grövre mönster för att passa på lösare underlag där bra grepp är extra viktigt. Landsvägsdäck har slätare yta för lågt rullmotstånd och små utskärningar som hjälper när det är blött ute.

Däck med mindre dobbar som är tätt grupperade rullar snabbare och har bra fäste på torra underlag, men har sämre fäste vid lösa eller blöta förhållanden. Dessa däck passar bra för XC-åkning på sommaren och är populära under cykelvasan.

Grovmönstrade däck med ett större avstånd mellan dobbarna rullar långsammare men erbjuder bra grepp när det är blött och lerigt. Perfekt för vår- och höstcykling, populära att använda för Downhill- och Endurocykling.

Däck med lågt mönster i mitten och större dobbar på sidorna kallas semi-slick och är en blandning av lågt rullmotstånd och grepp, bra för torra underlag där man vill ha ett extra bra fäste i kurvorna.

Gummiblandningen i däcket avgör hur mjuka däcken är, detta påverkar rullmotstånd, hållbarhet och grepp. Däck med en durometer på 70 anses som ”hårda” och de brukar oftast vara lite billigare. Dessa däck passar bra på trekking- och stadscyklar där man vill ha lågt rullmotstånd och vill att däcken skall hålla under en längre tid.

Däck med en durometer på 50 anses som ”mjuka” och har en klibbig känsla som erbjuder ett väldigt bra grepp på kluriga underlag. Dessa däck används för Downhill- och MTB-cykling där underllaget variera och man vill ha mycket grepp. Nackdelen med ett mjukt däck är att det rullar sämre och slits mycket fortare än ett hårt däck. Denna typ av däck rekommenderas för tävling. Om man är ute efter ett allround-däck kan man använda sig av ett däck med durometer 60, det erbjuder både bra grepp och bra slitstyrka. Denna gummiblandning hittar du i alla typer av cykeldäck. Lite dyrare prestandadäck kan ha kombinerade gummiblandningar för ett optimerat fäste, rullmotstånd och hållbarhet.

Tubeless däck

Tubeless och Tubeless Ready däck kan användas med eller utan slang. Däcken har samma typ av clincher system som vanliga däck men har designats för att vara enklare att konvertera till Tubeless där man inte behöver någon innerslang och därmed kan köra däcken med lägre tryck som erbjuder bättre grepp och man behöver inte oroa sig över genomslagspunkteringar. För att använda tubelessdäck utan slang behöver man tubelessvätska, tubelessventil och ett fälgband specifikt för detta ändamål. Tubeless används framförallt av MTB-, Cyclorcross- och Landsvägscyklister.

+ Minimerar risken för punktering
+ Bättre grepp och kräver ett lägre tryck
+ Något lättare än däck med slang
+ Rullar lättare

- Svårare att byta och montera
- Kräver konstant kontroll av lufttryck

Våra tubeless däck

Tubdäck

Tubdäck används specifikt för landsväg och cyclorcross tävlingar. Dessa däck limmas direkt på hjulet och använder sig inte utav clincher systemet. För att kunna använda ett tubdäck behöver du ett hjul som är avsett för detta. Slangen och däcket kommer i ett stycke och slangen går därmed inte att byta ut. Däcken går att preparera med tubelessvätska för att inte riskera punkteringar.

+ Extremt lågt rullmotstånd
+ Tillåter ett väldigt högt/lågt lufttryck
+ Minimerar risken för genomslagspunkteringar (med tubelessvätska)

- Dyrt (kräver specifika fälgar)
- Svåra att byta
- Går ej att reparera på cykelturen

Våra tubdäck

Clincherdäck + slang

Clincher är den vanligaste typen av däck på moderna cyklar, där däckets sidor hålls fast av fälgens innerkant. Clincherdäck använder sig utav innerslang. Det finns två olika typer av Clincherdäck, vikbara och stålkant. Vikbara däck har en kant av kevlar, de är lättare och är hopvikbara. Stålkantsdäck är de vanligaste typen och är oftast lite billigare men också tyngre.

+ Stort utbud av däck och slang
+ Lätta att byta och reparera
+ Billigare alternativ än tubeless

- Större risk för punktering
- Något sämre rullmotstånd

Våra clincherdäck

Däck för mountainbike, trekking bikes, elcyklar och landsvägscyklar

Däck för mountainbike

Det finns tre olika hjulstorlekar för MTB: 26’’, 27,5’’(kallas även 650B) och 29’’. Dessa är de olika typerna av däck för mountainbikes:

Standarddäck är mellan 1,9 och 2,5’’ breda. Cross country (XC) och Marathon-åkare kör vanligtvis något smalare däck mellan 1,9 and 2,1’’ för att spara vikt och för minimalt rullmotstånd. All-mountain och Enduro-åkare använder sig utav något bredare däck mellan 2,1 och 2,5 för bättre grepp och kontroll.

“Plus size”-däck är mellan 2,6” och 3,25’’ breda. Dessa kallas även B+ eller “+” och används för ökad kontroll och komfort på stökiga trails och lösa underlag. Plus size-cyklar kommer med extra breda hjul och gafflar för att få plats med de bredare däcken.

Fatbike-däck är mellan 3,8 och 4,8’’ breda. Dessa däck har en stor luftvolym och är specifikt anpassade för fatbikes som gör det möjligt att cykla på snö och sand. På grund av den stora volymen och det låga lufttrycket gör sig dessa cyklar långsammare och tungrullade på vanliga mountainbike trails.

Våra däck för mountainbike

Däck för landsvägscyklar

Däckstorleken för landsvägscyklar är 28”. Det finns två olika typer av landsvägsdäck:

Landsvägsdäck är mellan 22 och 28 mm breda. De har lite till inget mönster och kräver ett högt däcktryck som ger optimal hastighet. Många tävlingscyklister använder däck med bredd 22-25 mm då de kan pumpas till ett högt tryck som ger dem ett lägre rullmotstånd. Det finns även de som tävlar med 28 mm däck då dessa ger en bättre komfort och kan användas på ojämn asfalt, kullerstensrace och är även bra till träning och pendling.

Cyclocross och gravel bike-däck är mellan 28 och 35 mm breda. Dessa däck har ett lägre däcktryck och ett mönster likt XC däcken, vilket ger dem bättre grepp i lera, gräs och ojämn terräng. De har även ett lågt rullmotstånd och gör sig bra på grusvägar, trails och i trafiken.

Våra däck för landsvägscykel

Våra däck för cyclocross

Våra däck för gravel

Däck för trekking och city bikes

Däckstorleken för trekking och city bikes är från 12’’ för barncyklar upp till 28’’ för vuxencyklar. Däckbredden varierar mellan 1,0 till 2,1 tum (23 – 57 mm) beroende på utrymmet på cykeln samt personliga preferenser. Däckmönstret brukar vara minimalt för ett lågt rullmotstånd men det skall även fungera när det regnar. Det finns flera typer av punkteringsförstärkta däck, detta kan vara bra att ha om man cyklar i urban miljö.

Våra däck för trekking/city bikes

Däck för elcyklar

Däckstorleken varierar med typ av elcykel; MTB, trekking/citybike eller landsvägscykel. Däckbredden är något bredare och är även förstärkta för att klara av en högre hastighet och den extra tyngden.

Våra däck för elcyklar

Verktygen för dina slangar och däck

Beroende på vad för typ av däck och slang du använder, så finns det en massa bra verktyg och tillbehör som gör det enklare för dig att ta hand om dem vare sig du är hemma eller på väg.

Golvpumpar för en snabb och enkel montering i hemmet

Minipumpar för reparationer när du är ute

Däckavtagare gör det enkelt att ta av dina däck

Reparationskit när det inte gick som man tänkt sig

Vårt sortiment av cykelpumpar

Allt för reparation & underhåll

Bikesterredaktionen 2024-03-11 10:36

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY