Vanliga frågor & svar
Vilka funktioner finns på cykeldatorer och GPS navigationsenheter?
Standardfunktioner: hastighet, antal körda kilometer, total reslängd, tid, start/stop funktion, datum, batteristatus.
Avancerade funktioner: kalorier, höjdmeter, stigning, puls, kadens, upplyst display, prestationsmätningsfunktioner, varvfunktioner, temperatur, export/import data, VO2, ljudnotiser/direktioner, ruttfunktioner, kompass, smarta funktioner, strava kompatibilitet, automatisk start/stop funktion.
Vilket navigationssatellitsystem finns det utom GPS?
Det mest kända och mest använda systemet för trådlös positionering och navigation är det Amerikanska NAVSTAR GPS (Global Positioning System). För att få en ännu mer precis data har fler och fler cykeldatorer utrustats med sensorer som kan ta upp de ryska GLONASS sateliterna, Europeiska GALILEO och Kinesiska BEIDOU navigationssystemen.
Trådlös eller med sladd?
Även fast sladdar används mindre och mindre för att föra över data dessa tider så är cykeldatorer med sladd fortfarande väldigt populära. När sensorerna och ekermagneterna är korrekt fästa, kabeln korrekt kopplad till styret och hjulomfånget är korrekt inställt så ger det systemet väldigt korrekt realtidsdata.
Ett “sladdsystem” är också fritt från yttre påverkan som radiostörning, vilket kan bli ett problem med vissa system. När det kommer till strömkonsumtion är sladdsystemen oslagbart effektiva – Det är väldigt sällan att batteriet behöver laddas eller bytas ut. Det är dock viktigt att notera att ifall cykeln ramlar så kan sladden gå sönder, vilket slår ut datorn så den inte fungerar. Och om du fäster sladden för tight kan styrförmågan påverkas, samt göra att sladden går av.
Trådlösa cykeldatorer och cykelnavigatorer skickar sin data via GPS, W-LAN, ANT+ och/eller Bluetooth. Det finns ingen risk att sladden ska gå av, installationen är lättare och det ser mer cleant ut på ditt styre / din cockpit. Å andra sidan så är strömkonsumtionen på dessa enheter mycket högre. Dessutom behöver sensorerna, som ansluts till cykeldatorn via radio, ANT+ eller Bluetooth, ett batteri. Vi hoppas att du har haft nytta av denna guide och välkomnar dig att utforska vårt utbud och kom ihåg att ifall du har några fler frågor eller funderingar så är det bara att kontakta Bikesters kompetenta kundtjänst!
Hur fungerar en cykeldator?
Cykeldatorer och navigatorer ar egentligen små, portabla datorer med inbyggda skärmar. Genom flera sensorer får du möjlighet att ta emot, behandla, visa och analysera data medan du cyklar.
Det enklaste och billigaste sättet att att få uppdaterad information om din hastighet och distans är att använda en cykeldator med en ekermagnet och en sensor på gaffeln. Dessa komponenter anluter till cykeldatorn antingen trådlöst eller via sladd. När magneten passerar sensorn skapar det en stöt, som skickar en signal till cykeldatorn. Den elektroniska datan mäts, behandlas och visas tillslut på displayen.
Alla navigatorer och många cykeldatorer har redan en integrerad GPS. Dessa enheter kan ge dig data med hastighet och rutter utan att du behöver använda några andra komponenter.
Vart och hur fäster du en cykeldator och de accessoarer som ingår?
Många cykeldatorer kan monteras utan verktyg. För att få bäst vy över displayen är den optimala positioneringen för fästet så centralt som möjligt på styret eller styrstammen.
Om du inte har en cykeldator med GPS får du datan genom magnet och sensor. För att det ska fungera fäster du magneten på en eker och sensorn på gaffeln jämnt med magneten. Mellanrummet mellan sensorn och magneten bör inte vara mer än 5 mm. Om sensorn är kopplad till cykeldatorn med kabel behöver du dra den från styret till gaffeln för att undvika att den hamnar i vägen.
Några enheter är även kompatibla med kadenssensorer. De har också magnet och sensor(ofta trådlösa) som är fästa till nederdelen av ramen och kedjestaget. För att underlätta så mycket som möjligt för dig att installera en cykeldator och dess sensorer, skickar tillverkarna med instruktioner, fästen, buntband och gummiband som hjälp.
Vad finns det för typ av fästen?
Alla cykeldatorer och GPS-enheter kommer med ett passande fäste. Med de lite dyrare varianterna får du ibland extra alternativa fästen, så du kan fästa dem i en fullmatad cockpit, ovanligt formade styren eller för aerodynamiska fördelar. Som tillägg till själva enheterna hittar du handtags- och aero-fästen i vår webshop.
Hur vattentäta är cykeldatorer?
De flesta cykeldatorerna påverkas inte av vattenstänk. Men, om det verkligen öser ner på den eller om den råkar falla ner i en pöl, kan den sluta fungera. För att avgöra hur vattentät en cykeldators hölje är använder tillverkarna en internationell klassifikation för sina enheter. Du hittar dem genom sina IPX-nummer (för vattenskyddskategoriseing), i radien från IPX0 till IPX8. IPX0 betyder att enheten inte har något skydd mot vatten, medan de som möter IPX8-standarden har ett skydd mot att hamna i vatten. Om det är en annan symbol i stället för ”X”, beskriver det hur bra höljet skyddar mot damm och annan smuts.
Hur precisa är cykeldatorer och navigatorer?
Cykeldatorer utan GPS ger precis information om hastighet och distans enbart om enheten vet exaktomkrets på ditt däck. Vissa tillverkare ger också omkretsdata på sina däck, antingen på däcket eller i manualer på sin hemsida. Däremot, om du vill vara 100% precis, bör du mäta omkretsen själv, eftersom det kan variera beroende på lufttryck och fälgstorlek.
Om du byter däck mot en annan modell behöver du mäta och lägga in hjulomkretsen igen.
Med GPS-navigatorer behöver du inte ange någon hjulstorlek för att din position och hastighet bestäms av en satellitsignal. Det kan dock leda till en del felaktigheter. Till exempel ger Garmin en felmarginal på +/- 3.65 m för sina Edge-enheter. Hur precisa GPS-enheter är avgörs också av kvaliteten på satellitsignalen, vilken ibland kan tappas i skogen, tunnlar eller extremt täta urbana områden. På långa distanser kan du också uppleva fel jämtemot hur långt och snabbt du faktiskt körde.
Hur avgörs rullomfånget på ett däck?
För att avgöra däckets exakta omfång, behöver suy ett måttband, måttstock eller liknande och något att märka marken med t.ex. en krita. Så här gör du:
- Pumpa upp framdäcket till önskat däcktryck
- Rulla hjulet så att ventilen är längst ner mot marken och gör en markering på marken
- Kör fram hjulet exakt ett varv så att ventilen är längst ner igen och markera i marken
- Mät distansen mellan de två markeringarna och du får fram däckomkretsen, vilket du sen anger i cykeldatorn i millimeter.
Vilken typ av cykeldator passar bäst till landsvägscyklar respektive MTB-cyklar?
Cykeldatorer utan navigationsfunktioner passar alla typer av cyklar, inklusive racer och MTB. Elcyklar har oftast sin egen display och behöver oftast inte någon extra cykeldator.
Enheter med navigationsinformation är perfekt för landsvägscyklister, gravel och touringcyklister. Moutainbikers borde ta en närmare titt när de ska köpa eftersom inte alla förinstallerade kartor tar off-road rutter och typografi i åtanke.