Att döma av cykelvärldens eventkalender och vilken typ av cykel de stora varumärkena producerar, är gravel bikes på uppgång. De flesta av de stora tillverkarna har minst en passande modell den här säsongen. För många cyklister är gravel bikes exakt den typ av modell de letar efter. På följande sidor vill vi presentera dig för den och dess speciella karaktärsdrag.
”För oss, representerar gravel bikes en avkategorisering av cykling och ett medvetet val att cykla hur och var du vill. Vad som tidigare var utom räckhåll för många är nu möjligt tack vare den ökade populariteten av gravel biking. Vi har en fast tro på att trenden kommer leda till en ny uthålligetsdel som kommer få fler och fler entusiastiska anhängare från både väg- och mountainbikelägret.”
- Stephan Geiß, Brandmanager VOTEC
Vad kännetecknar en gravel bike?
Gravel bikes, även kallade all-road-cyklar eller äventyrscyklar, tillhör vägcykelfamiljen, trots deras starka terrängegenskaper. En nära släkting är den klassiska cyclocrossen, men gravel bikens bredare hjul skiljer cyklarna från varandra. Långdistans- och komfortvägcyklar hade också ett stort inflytande på gravel bikens design, liksom funktionerna i en mountainbike, som skivbromsar, slanglösa däck och robusta drivenheter. Utan de här influenserna skulle gravel biken i modern form inte existera. Bara en kombination av följande funktioner kan resultera i en sann gravel bike:
En vägcykels sadelposition för en sportig hållning på asfaltsträckor och stigar.
En något längre hjulbas jämfört med vägcyklarna, oftast skivbromsar och ofta minimalt profilerade däck med mellan 32mm och 45mm i bredd.
I jämförelse med den klassiska tävlingscrossen, en mindre aggressiv sittposition och ett lägre vevlager för säkerhet, effektivitet och komfort på längre sträckor.
Blandningen av moderna komponenter och finjusterad geometri skapar en ny genre. Olika tillverkare har tolkat sina modeller annorlunda - vissa är sportiga medan andra är mer designade för vardagen. En del modeller är utformade mer med vägen i åtanke medan andra är mer lämpade för grov terräng. Det här kanske låter förvirrande, men fördelen är att du kan hitta exakt den cykeln som passar just dina behov.
Variationerna
Om du vill ha en sportig cykel avsedd för snabba etapper på växlande underlag, ska du leta efter en lågviktscykel med sportig sittposition och ett 1x11-drivsystem. De här modellerna har vanligtvis hydrauliska skivbromsar. Ett typiskt exempel på den här typen av cykel är VOTEC VRX.
Om du behöver en cykel som är både bekväm och effektiv efter timmar av åkning, behövs en cykel med fler växlar. Cyklar med 2x11-växlar och en bekvämt sportig sittposition utformad för långa avstånd är perfekta. Beroende på vilken typ av rutt du föredrar, ska cykeln ha plats för relativt breda däck.
Om du vill använda gravel biken för vägcykling behöver du en modell som går att montera stänkskydd på. Flera tillverkare gör sina modeller med monteringsmöjligheter som standard. Tillräckligt utrymme för stänkskärmar i kombination med 28 mm eller 30 mm däck är oftast standard för alla gravel bikes.
Om du vill att din gravel bike ska fungera som en sportig touringcykel för flerdagarsresor med bagage eller som en snabb pendelcykel, kanske du vill ha stänkskärmar, bagagehållare och cykellysen. Bromsar på ram och gaffel, ett brett spektrum av växlar, enkel teknik och utrymme för breda däck är också viktigt. En del tillverkare erbjuder standardutrustade kompletta pendelmodeller.
Ursprunget
Precis som många andra cykeltrender har gravel bikens utveckling sitt ursprung i USA. Där, i början av 2000-talet, utvecklades en värld för långdistanscyklingen. Född ur en önskan att utforska avskilda sidospår och varierad terräng blev grusvägarna mer en nödvändighet än en önskan.
Längre etapper på grusvägar var nästan oundvikliga i USA:s inland, om man bara skulle hålla sig till mindre vägar. När cyklarna om vart annat togs från asfaltsvägar till grusvägar blev de regelbundet överbelastade – och behovet av en ny typ av cykel uppstod. Idag upplever den amerikanska cykelscenen en riktig boom i event för långdistansgravel, där tusentals cyklister tar sig an flera hundra kilometer stigar. Vad som en gång var en nischad sport är nu enormt populär i cykelvärlden.
Tekniska detaljer för gravel bikes
Förutom körbeteende, sittposition och tjockare däck finns flera andra viktiga aspekter hos en gravel bike. Viktigast är att cykeln ska vara lätt, stabil och bekväm.
- Ju lättare hjulet är, desto snabbare rör sig cykeln
- Eftersom de är konstruerade för användning i både terräng och på asfalt, är låg vikt inte högsta prioritet
- Till skillnad från heldämpade mountainbikes, erbjuder gravel bikes inte samma dämpning för cyklisten. Gravel bikes ger en jämn känsla på asfalt och mycket gensvar i ojämn terräng
Ram och gaffel
I regel används aluminium eller kolfiber för ramen, båda materialen ger mycket stabila och lätta ramar. Kolfiberramar är lättare och kraftigare medan aluminium är det föredragna materialet eftersom det är betydligt billigare. Nästan alla tillverkare använder kolfibergafflar på grund av fördelarna med vikt, stabilitet och dämpning. Av samma skäl har ofta dyrare modeller också kolfiberstyren och kolfibersadelstolpar.
Skivbromsar
Den andra nyckelfaktorn för gravel bikes är skivbromsen, som de flesta har ett förberett fäste för i ramen. Den avsevärt bättre bromsförmågan motiverar ansträngningarna för justering av ram och gaffel. När det gäller billigare gravel bike-modeller används ofta mekaniska eller halvmekaniska skivbromsar, som redan ger hög bromskraft oberoende av förhållandena.
Hjul
Eftersom fälgar inte behövs i bromssyfte har tillverkarna möjlighet att bygga lättare fälgar gjorda av aluminium och kolfiber. Gravel biken har vanligtvis en något bredare kant som gör att däcken kan sitta säkert och fast. Standardaxelns 12 mm i diameter istället för de traditionella 5 mm-snabbspännen ger extra stabilitet i chassit och hjul utan att lägga till någon riktig vikt.
Däck
Den mest slående egenskapen hos gravel bikes är däcken, som är upp till 45 mm breda men inte har en typisk robust profil. Det växande utbudet av breda men snabbt rullande däck är en nyckelfaktor för den fortsatta framgången med gravel bikes. Slanglösa däck som ökar de rullande egenskaperna och säkerheten används också i stor utsträckning.
Åkningen
För att cykeln ska passa en rad olika miljöer krävs ett stort antal växlar. Gravel-modeller är därför tillgängliga med två olika typer av vevpartier (50/34) eller cross-utväxling (46/36) som är kombinerat med bredare och grövre tävlingsdäck. Allt oftare används enkla 1x11-enheter som inte har ett växelreglage, bara en vänster växelspak och bara en kedjering. De kombineras med extremt breda kassetter med upp till 42 tänder vilket innebär att cykeln kan klara alla lutningar. 1x11-enheterna har också fördelen att de är enkla och lätta.
Tips för konvertering av din cykel till en gravel bike
För dig som äger en aerodynamisk landsvägscykel eller en heldämpad MTB kommer få det svårt att konvertera vrålåket till en gravel bike. Men om du redan har en cykel som passar med större däck eller cyclocross, kan du förbättra långdistansegenskaperna och terrängspotentialen med några små uppgraderingar.
Bredare däck med låg profil
Roadcyklar har oftast plats för bredare däck. En bredd på 30-40 mm och ett lättare mönster erbjuder mer volym, mer komfort, bättre fäste och högre säkerhetsmarginaler. Ett par millimeters skillnad från en klassisk roadcyklings set up låter kanske inte så mycket, men skillnaden är tydligt märkbar. För cyklister som vill köra både på landsväg och i terräng är graveldäck det bästa valet. På ett cyclocrosshjul är det lämpligt att byta däck till ett med mer mönster.
Mer räckvidd
Vanliga roadcykelväxlar kan pushas till gränserna när de kör på landsväg. Vi rekommenderar att du monterar en kassett med högre växelkapacitet. Det betyder så många kugghjul (11-växar) och så många tänder som möjligt. Det största kedjehjulet ska ha minst 32 tänder men ju högre desto bättre.
Slanglösa däck
Ett konverteringskit erbjuder allt du behöver för att göra din cykel slanglös. Många däck kan enkelt omvandlas och de slanglösa däcken är mer punkteringssäkra än vanliga däck och ger mindre motstånd i rullningen. För att gå från slang till slanglöst behöver du ett tubeless kit, en passande fälg, ett däck som är tubeless-ready, tätningsmjölk, en måttbägare, fälgtejp och en ventil.
En bekvämare åkning
För ökad komfort på grusvägar och liknande underlag är det bra att byta till en bekvämare sadel och byta ut handtagen eller linda de med handtagstejp.
Se hela vårt utbud av gravel bikes