• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

Allt om cykelbelysning

Cyklar behöver belysning, och utöver vad lagboken säger är det för att du enkelt ska kunna se var du är på väg så snart solen går ner. Dessutom förväntar sig övriga medtrafikanter att kunna se dig. Men vilka prylar behöver du för att både följa reglerna och för att få maximal säkerhet? Är en lampa med 80 lumen starkare än en lampa med 50 lux? Vilken lampa passar bäst i stan, och vilken på landsbygden? I denna guide kastar vi ljus på vanliga frågor och deras svar.

Vilken belysning behöver jag på min cykel?

Låt oss titta närmare på vad lagen säger om vilken belysning din cykel måste ha. För utan den grundläggande utrustningen bör du inte ta med cykeln ut på de mörka vägarna, både för din och dina medtrafikanters säkerhet. Lite senare bjussar vi på några extra rekommendationer vad gäller cykellampor, underhåll och märken att spana närmare på.

Aktiv belysning med lampor

En lampa fram, en lampa bak, och du är redo – men så enkelt är det tyvärr inte. Enligt svensk lag ska en cykel ha en framlampa med fast vitt eller gult ljus, och med sådan ljusstyrka att du kan färdas tryggt i mörkret och så att mötande fordon kan se dig på ett avstånd av 300 m. Tänk på att ha den nedåtriktad så att du inte bländar mötande cyklister och övriga trafikanter, och att fästa den ordentligt så att den inte glider eller skakar (om den inte redan är fastmonterad på cykeln).

Baktill ska istället en röd lampa sitta som också den går att se på 300 m. Har du en tillkopplad cykelvagn ska också den ha en röd baklampa, eller en röd reflex. Det är därmed främst vid färd i mörker som den svenska lagen kräver belysning på cykeln. Leder du cykeln, eller cyklar dagtid, finns det inget krav på belysning. Men befinner du dig i skogen på dagen med ett åskoväder på ingång kan det bli tillräckligt mörkt för att vilja ha en lampa. Att alltid ha lamporna redo på cykeln eller i ryggsäcken är därmed ingen dum idé. Dags att uppdatera lampsortimentet hemma? Vi har cykelbelysning av alla sorter och storlekar.

Våra framlampor

Våra baklampor

Passiv belysning med reflexer

Förutom den aktiva belysningen måste du enligt lag också ha passiv belysning på din cykel som reflekterar ljus från andra ljuskällor (billampor, gatubelysning, etc.). En vit reflex fram och en röd reflex bak är obligatoriska, såsom vita eller orangegula reflexer på sidan. Många däck idag har dessutom en reflekterande rand på sidan, men säkerställ att randen verkligen är synlig och inte dold under smuts. Som ett alternativ kan du använda praktiska ekerreflexer som du enkelt fäster på varje enskild eker.

Våra reflexer

Vad får jag inte ha på min cykel?

En blinkande framlampa är inte tillåtet enligt svensk lag då det är svårt att bedöma riktning och hastighet på blinkande lampor, samt att det tar uppmärksamhet från övrig trafik som får mindre fokus. En baklampa får däremot blinka om den blinkar mer än 200 gånger i minuten.

Dynamo eller batteridriven lampa?

För många är frågan om typ av strömförsörjning till cykellamporna en grundläggande faktor i beslutet av vilken cykel hen önskar köpa. Många gånger går det att montera en dynamo och kablar i efterhand, men det är absolut både billigare och enklare att montera batteridrivna lampor efteråt.

Dynamo 

Den moderna navdynamon är praktiskt taget underhållsfri, tyst och fungerar oavsett väder. Något vi nödvändigtvis inte kan säga om de äldre modellerna av dynamos som vi monterade på sidan av hjulet. Den stora fördelen med dynamobelysning är hur den är fastmonterad på cykeln och ger ström så länge cykeln är i rörelse. På så sätt blir du mer flexibel utan att behöva tänka på att ta med dig lampor. Du behöver inte heller oroa dig för urladdade batterier. Moderna dynamodrivna lampor har dessutom en teknologi som gör att de fortsätter att lysa när du exempelvis stannar till vid ett trafikljus. Navdynamon är därmed utan tvekan det bästa valet för dig som regelbundet cyklar i vardagen.

Våra dynamolampor

Batteridrivna lampor

Den stora fördelen med dynamon är samtidigt dess nackdel – den är fastmonterad på cykeln. Du bär därmed dess vikt också när du inte behöver något ljus. Om din cykel inte redan har en dynamo installerad från början kan en eftermontering vara relativt komplicerad och inte helt billig. Monteringen av batteridrivna lampor tar bara några minuter och kräver i princip aldrig några verktyg. Perfekt för att snabbt och enkelt kunna montera och demontera dem efter behov. Det gör dina cykellampor stöldsäkra då de är bättre skyddade i din ryggsäck än på cykeln.

Satsa på batteridrivna cykellampor om du vill behålla flexibiliteten med din cykelbelysning. Till exempel om du regelbundet byter mellan olika cyklar, eller om du cykeltränar och bara vill ta med dig lampor när du verkligen behöver det.

Våra batteridrivna lampor

Bästsäljare inom cykelbelysning

-13%
Cateye Lampset Hl-El135/Tl-Ld135
299 kr
261 kr
Sänkt pris
-15%
Sigma Lampset Aura 45 Usb/ Nugget
729 kr
619 kr
Sänkt pris
-38%
Gaciron Cykellampa Commuter 400
399 kr
249 kr
Sänkt pris
-13%
Sigma Rear Light Infinity Red
279 kr
244 kr
Sänkt pris
OXC Baklyse Cykel Pakethållare
109 kr
fr. 98 kr
Sänkt pris
  • 50
  • 80
Cateye Cykellampa Hl-El135
199 kr
178 kr
Sänkt pris
-25%
Sigma Lampset Aura 30 / Curve
369 kr
277 kr
Sänkt pris
-9%
Sigma Baklampa Cubic Flash
119 kr
108 kr
Sänkt pris
-50%
Spanninga Baklyse Cykel Duxo Xb
259 kr
130 kr
Sänkt pris
-25%
Knog Baklyse Cykel Plus Rear
249 kr
187 kr
Sänkt pris
-18%
Garmin Seat Post Clamp Mount
239 kr
197 kr
Sänkt pris
-43%
Silva Cross Trail 7R
1 199 kr
689 kr
Sänkt pris
-10%
Cateye Orb
199 kr
180 kr
Sänkt pris

Vad innebär enheterna lumen, candela och lux?

Spanar du efter en ny cykellampa ser du snart hur enheten för ljusstyrka skiljer sig mellan tillverkarna. Att se någon nämna Lumen, en andra Candela och en tredje Lux, gör det knappast enklare att jämföra cykellampor. Låt oss därför förklara skillnaden mellan dem.

Lumen

Enheten Lumen anger den totala ljusstyrkan hos en lampa. Den utgör en bra utgångspunkt för jämförelse. Dock är det inte så mycket av den totala effekten som är viktig för ditt öga, utan hur mycket av den som når det område du behöver upplyst under din cykeltur. All Lumen i världen är inte till mycket hjälp om de lyser upp områden som inte är relevanta för din säkerhet.

Candela

Enheten Candela mäter – likt Lumen – effekten av en lampa, men tar också hänsyn till styrkan på det ljus den avger i en specifik vinkel. Den är därmed något mer informativ, men lämpar sig ändå inte som det enda måttet. Med Candela kan du endast mäta lampan själv och exempelvis inte själva fördelningen av ljuset.

Lux

Lux är till sist den enhet som mäter den totala mängden ljus och dess intensitet som träffar en specifik yta. En lux är likvärdig med en lumen per kvadratmeter. Har du ett ljusflöde på 500 lumen som lyser upp tio kvadratmeter gör den det med 50 lux. Luxvärdet får du med andra ord när du delar mängden Lumen med antalet kvadratmeter som cykellampan lyser upp. Men var vaksam, också denna enhet säger relativt lite på egen hand.

Att försöka jämföra olika lampor enbart baserat på tekniska specifikationer är därmed dömt att misslyckas. Precis som det inte går att bedöma en högtalare utifrån hur högt den kan spela musik. Den perfekta lampan för dig hittar du om du, förutom teknisk data som ljusstyrka (oavsett enhet), också tar hänsyn till ljusfördelningen. Men kom ihåg, varje tillverkare mäter på olika sätt, så du kan inte direkt jämföra värden från olika tillverkare med varandra.

Justera dina cykellampor

När du monterar dina cykellampor ska du tänka på ljusriktningen av framlampan. Är lampan placerad för högt bländar du mötande trafik, och om den är placerad för lågt får du istället en stark ljuspunkt nära framhjulet medan resten av vägen förblir mörk. Som referens kan du placera din cykel mot en vägg och placera den tydligt synliga gränsen mellan det ljusa och mörka området precis under styrets höjd. På det sättet är du säker på att du undviker att blända andra trafikanter.

Placeringen och justeringen av baklampan är desto mindre krävande. Här måste du bara se till att lampan inte är täckt av sadelväskor eller andra föremål, och i bästa fall också är synlig från sidan.

Rätt underhåll

När du har hittat rätt lampor för din cykel vill du naturligtvis använda dem så länge som möjligt. Något som inte är något problem med frammarschen av LED-lampor som är betydligt mer tåliga och långlivade än andra lampor. Chansen är stor att de till och med kommer att leva längre än din cykel! Och för att säkerställa detta finns det några saker du kan tänka på:

Dynamolampor

Navdynamos är robusta eftersom de är tätade enheter, men de har också några svaga punkter. Kontakterna och kablarna är exempelvis känsliga för skador och korrosion, så om ljuset inte fungerar är det troligen orsaken. Kontrollera därför regelbundet kablarna för skador och använd lite kontaktspray på kontakterna då och då. Det är också till stor hjälp att förvara din cykel på en torr plats eftersom fukt är fienden nummer ett för all elektronik. Skador orsakade av vatten på kullager och elektronik är nämligen de främsta orsakerna till skador på navdynamon, och att reparera en navdynamo kan vara kostsamt. Det kan dessutom vara svårt att hitta en verkstad som utför en sådan reparation.

Batteridrivna lampor

Eftersom batteridrivna lampor inte har några kablar, och är självständiga enheter, är de mindre mottagliga för korrosionsskador. Det skadar ändå inte att torka av dem med en torr trasa efter att ha cyklat i kraftigt regn. Om dina lampor drivs av batterier är det värt att ta hand om batterierna, särskilt om batteriet är fastmonterat. Förvara lampan vid rumstemperatur och försök undvika att helt ladda ur batteriet. Det är speciellt vid långvarig förvaring som du bör undvika ett helt urladdat batteri – ladda batterierna innan sommaruppehållet, kontrollera batterinivån med några veckors mellanrum och ladda dem vid behov.

Vanliga frågor & svar

 Vilka är fördelarna med LED-lampor för cyklar?

LED-lampor är (jämfört med glödlampor och halogenlampor) ljusare, mer slittåliga och kräver betydligt mindre energi för samma ljusstyrka. Det är därför ingen överraskning att LED-lampor nästan helt har tagit över som ljuskällor. När du köper ny cykellampa, satsa på framtiden och se till att den använder LED-lampor.

Kan jag uppgradera till LED-lampor på min cykel?

Du kan utan problem uppgradera din cykelbelysning med LED-lampor. Numera är nästan all cykelbelysning som finns på marknaden utrustad med LED-lampor. När du uppgraderar ett dynamosystem måste du dock tänka på två saker. (1) Du kan inte bara byta ut lampan, utan måste installera en lampa som är helt anpassad till LED-lampor på grund av den nya ljuseffekten och det nya energibehovet. (2) Dynamons spänning måste passa till LED-lampan. Det finns LED-cykellampor som drivs med 1,5 watt från kompatibla dynamos. Äldre dynamos levererar 3 watt för de strömtörstiga glödlamporna, men många LED-lampor idag är kompatibla med det.

Hur länge bör batteriets livslängd på min cykellampa vara?

Dina lampor bör alltid hålla lite längre än din längsta planerade tur så att du är förberedd på oförutsedda händelser och inte hamnar i totalt mörker i slutet av turen. Om din resa till jobbet tar 20 minuter kan du klara dig med en mindre lampa med små batterier och kort driftstid. Ju längre dina turer är, desto mer batterikapacitet bör du ha med dig. Om du regelbundet cyklar längre sträckor med lampa bör du därför överväga att ha en navdynamo.

Finns det speciella lampor för mountainbikes?

Det finns specialdesignade lampor för mountainbikes som är specifikt anpassade för behoven på offroad-turer. Där behöver du en kraftigare lampa eftersom det oftast inte finns andra ljuskällor, samt en bredare belysning för att bättre och lättare se alla hinder. Vid mountainbikecykling är även hjälmlampor populära eftersom de lyser dit du tittar, vilket är särskilt viktigt på slingriga stigar och leder. Men kom ihåg att du i trafiken, på väg till och från stigarna, behöver en lampa på cykeln.

Finns det speciella lampor för racercyklar?

Racercyklar har sällan fastmonterade cykellampor, men det finns lampor som är lätta, strömlinjeformade och ändå mycket kraftfulla. För riktigt långa tävlingar där många cyklister använder dynamolampor finns små och praktiska lampor för dynamodrift. Dessutom är vissa baklampor speciellt utformade för att fästas på de speciella, icke-runda sadelstolparna på moderna racercyklar.

Finns det speciella lampor för elcyklar?

Det finns lampor specifikt för elcyklar som drivs av elcykelns batteri. En stor fördel är att du inte behöver cykla runt med vikten av en dynamo och bara behöver tänka på att ladda ett enda batteri. Eftermonteringen kan dock vara komplicerad beroende på cykel. Hör dig för vilken lampa som är kompatibel med din elcykel och överlåt installationen till en specialistverkstad, eftersom det i värsta fall kan innebära att de behöver avlägsna motorn för att kunna installera lamporna.

Vilka fördelar har batteridrivna och uppladdningsbara cykellampor?

Batteridrivna lampor är perfekta om du inte vill cykla runt med lamporna monterade hela tiden. Du kan montera dem på cykeln när du behöver dem, och annars cykla utan extra vikt. På så sätt har du plats för andra tillbehör på styret. Batteridrivna lampor ger dessutom alltid ljus – även när du står still. Det är till stor hjälp om du till exempel måste laga en punktering i mörkret eller letar efter nycklar i ryggsäcken. Batteridrivna lampor som är uppladdningsbara är dessutom mer ekonomiska – i motsats till cykellampor med vanliga batterier kan du enkelt ladda upp batterierna igen och behöver därför inte köpa nya batterier hela tiden.

Vilka böter hotar om min cykel inte har några lampor?

I Sverige är cykling utan belysning ett lagbrott. Cyklar du i mörkret utan lampor får du böta 500 kr, och saknar du dessutom, eller har bristfälligt med, reflexer får du betala en extra femhundralapp. Och har du ingen, eller endast en trasig ringklocka, kan du räkna med 500 kr till på boten. Eventuellt skadestånd och ansvar i händelse av en olycka ingår naturligtvis inte i dessa belopp.

Finns det speciella riktlinjer för cykelbelysning i Sverige?

Enligt svensk lag ska du, vid färd i mörker, ha en framlampa med fast vitt eller gult ljus kombinerat med en vit reflex fram. Bak på cykeln ska du istället ha en lampa med rött ljus och en röd reflex. Har du dessutom en cykelkärra tillkopplad på cykeln ska den ha en röd reflex eller röd baklykta placerad bakåt. På sidorna ska cykeln istället vara utrustad med orangegula eller vita reflexer.

Vad är en navdynamo?

En navdynamo genererar all ström i framnavet. Det har flera fördelar jämfört med de äldre modellerna av dynamos som var placerade på sidan av hjulet där en liten rulle blev tryckt mot sidan av däcket. Navdynamon fungerar nämligen oberoende av vädret och är betydligt tystare. Dessutom är de mer tåliga eftersom deras elektronik är väl skyddad inuti navet.

Hur slår jag på en navdynamo?

Du behöver inte slå på en navdynamo eftersom den alltid genererar ström så länge cykeln är i rörelse. Många lampor har dock en liten strömbrytare som du kan använda för att slå på fram- och baklampan samtidigt. I vissa smarta modeller finns dessutom en liten ljussensor som automatiskt slår på ljuset när det blir mörkt ute.

Bikesterredaktionen 2024-03-11 14:27

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY