Vanliga frågor & svar
Vilka är fördelarna med LED-lampor för cyklar?
LED-lampor är (jämfört med glödlampor och halogenlampor) ljusare, mer slittåliga och kräver betydligt mindre energi för samma ljusstyrka. Det är därför ingen överraskning att LED-lampor nästan helt har tagit över som ljuskällor. När du köper ny cykellampa, satsa på framtiden och se till att den använder LED-lampor.
Kan jag uppgradera till LED-lampor på min cykel?
Du kan utan problem uppgradera din cykelbelysning med LED-lampor. Numera är nästan all cykelbelysning som finns på marknaden utrustad med LED-lampor. När du uppgraderar ett dynamosystem måste du dock tänka på två saker. (1) Du kan inte bara byta ut lampan, utan måste installera en lampa som är helt anpassad till LED-lampor på grund av den nya ljuseffekten och det nya energibehovet. (2) Dynamons spänning måste passa till LED-lampan. Det finns LED-cykellampor som drivs med 1,5 watt från kompatibla dynamos. Äldre dynamos levererar 3 watt för de strömtörstiga glödlamporna, men många LED-lampor idag är kompatibla med det.
Hur länge bör batteriets livslängd på min cykellampa vara?
Dina lampor bör alltid hålla lite längre än din längsta planerade tur så att du är förberedd på oförutsedda händelser och inte hamnar i totalt mörker i slutet av turen. Om din resa till jobbet tar 20 minuter kan du klara dig med en mindre lampa med små batterier och kort driftstid. Ju längre dina turer är, desto mer batterikapacitet bör du ha med dig. Om du regelbundet cyklar längre sträckor med lampa bör du därför överväga att ha en navdynamo.
Finns det speciella lampor för mountainbikes?
Det finns specialdesignade lampor för mountainbikes som är specifikt anpassade för behoven på offroad-turer. Där behöver du en kraftigare lampa eftersom det oftast inte finns andra ljuskällor, samt en bredare belysning för att bättre och lättare se alla hinder. Vid mountainbikecykling är även hjälmlampor populära eftersom de lyser dit du tittar, vilket är särskilt viktigt på slingriga stigar och leder. Men kom ihåg att du i trafiken, på väg till och från stigarna, behöver en lampa på cykeln.
Finns det speciella lampor för racercyklar?
Racercyklar har sällan fastmonterade cykellampor, men det finns lampor som är lätta, strömlinjeformade och ändå mycket kraftfulla. För riktigt långa tävlingar där många cyklister använder dynamolampor finns små och praktiska lampor för dynamodrift. Dessutom är vissa baklampor speciellt utformade för att fästas på de speciella, icke-runda sadelstolparna på moderna racercyklar.
Finns det speciella lampor för elcyklar?
Det finns lampor specifikt för elcyklar som drivs av elcykelns batteri. En stor fördel är att du inte behöver cykla runt med vikten av en dynamo och bara behöver tänka på att ladda ett enda batteri. Eftermonteringen kan dock vara komplicerad beroende på cykel. Hör dig för vilken lampa som är kompatibel med din elcykel och överlåt installationen till en specialistverkstad, eftersom det i värsta fall kan innebära att de behöver avlägsna motorn för att kunna installera lamporna.
Vilka fördelar har batteridrivna och uppladdningsbara cykellampor?
Batteridrivna lampor är perfekta om du inte vill cykla runt med lamporna monterade hela tiden. Du kan montera dem på cykeln när du behöver dem, och annars cykla utan extra vikt. På så sätt har du plats för andra tillbehör på styret. Batteridrivna lampor ger dessutom alltid ljus – även när du står still. Det är till stor hjälp om du till exempel måste laga en punktering i mörkret eller letar efter nycklar i ryggsäcken. Batteridrivna lampor som är uppladdningsbara är dessutom mer ekonomiska – i motsats till cykellampor med vanliga batterier kan du enkelt ladda upp batterierna igen och behöver därför inte köpa nya batterier hela tiden.
Vilka böter hotar om min cykel inte har några lampor?
I Sverige är cykling utan belysning ett lagbrott. Cyklar du i mörkret utan lampor får du böta 500 kr, och saknar du dessutom, eller har bristfälligt med, reflexer får du betala en extra femhundralapp. Och har du ingen, eller endast en trasig ringklocka, kan du räkna med 500 kr till på boten. Eventuellt skadestånd och ansvar i händelse av en olycka ingår naturligtvis inte i dessa belopp.
Finns det speciella riktlinjer för cykelbelysning i Sverige?
Enligt svensk lag ska du, vid färd i mörker, ha en framlampa med fast vitt eller gult ljus kombinerat med en vit reflex fram. Bak på cykeln ska du istället ha en lampa med rött ljus och en röd reflex. Har du dessutom en cykelkärra tillkopplad på cykeln ska den ha en röd reflex eller röd baklykta placerad bakåt. På sidorna ska cykeln istället vara utrustad med orangegula eller vita reflexer.
Vad är en navdynamo?
En navdynamo genererar all ström i framnavet. Det har flera fördelar jämfört med de äldre modellerna av dynamos som var placerade på sidan av hjulet där en liten rulle blev tryckt mot sidan av däcket. Navdynamon fungerar nämligen oberoende av vädret och är betydligt tystare. Dessutom är de mer tåliga eftersom deras elektronik är väl skyddad inuti navet.
Hur slår jag på en navdynamo?
Du behöver inte slå på en navdynamo eftersom den alltid genererar ström så länge cykeln är i rörelse. Många lampor har dock en liten strömbrytare som du kan använda för att slå på fram- och baklampan samtidigt. I vissa smarta modeller finns dessutom en liten ljussensor som automatiskt slår på ljuset när det blir mörkt ute.