• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg
Filter Visa 89 artiklar
Alla filter
89 artiklar
Sortering:
Trek Ramkit Émonda ALR
13 749 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Émonda Alr Disc Era White
16 399 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Marlin, Gen 3 Matte Dnister Black
7 599 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Émonda Alr Disc Dnister Black
16 399 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Madone Slr Gen 7 Deep Smoke Carbon
70 499 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramkit Superfly C
12 499 kr
  • 15,5
  • 17,5
  • 18,5
  • 19,5
  • 21,5
Trek Ramset Domane Rsl Gen 4 Trek Black
58 799 kr
  • 52
  • 54cm
  • 56cm
  • 58cm
  • 60cm
Trek Top Fuel Al Frameset
32 899 kr
Finns i flera varianter
Trek Powerfly Fs Frameset
24 999 kr
  • 15,5
  • 17,5
  • 18,5
  • 19,5
  • 21,5
Trek Top Fuel C Frameset
55 199 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramkit Remedy 27.5 Al
24 099 kr
  • S
  • M
  • M-L
  • L
  • XL
Trek Ramset Domane Slr Gen 4 Deep Smoke
62 299 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Top Fuel C Matte Emerald Iris
39 999 kr
Finns i flera varianter
-16%
Scott Ramkit Spark ST 900 Tuned HMF
61 995 kr
51 999 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
  • XL
Trek Remedy 27.5 C Frameset
50 499 kr
  • S
  • M
  • M-L
  • L
  • XL
Trek Ramset Slash C Gen 6 Daintree
61 999 kr
  • S-27.5
  • M-29
  • ML-29
  • L-29
  • XL-29
Trek Farley Al Frameset
13 749 kr
  • S
  • M
  • L
  • XL
Trek Ramset Domane Sl Gen 4 Hex Blue
37 599 kr
Finns i flera varianter
Scott Ramkit Addict RC Ultimate HMX SL
49 995 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramset Domane Sl Gen 4 Gravel
37 599 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramkit Fuel Exal
24 099 kr
Finns i flera varianter
Scott Ramkit Ransom 910 HMX/alloy
44 995 kr
fr. 42 424 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
  • XL
Trek Madone SL Discframeset
55 199 kr
Finns i flera varianter
Trek Ramkit Émonda SL
22 099 kr
Finns i flera varianter
-16%
Scott Ramkit Genius ST 900 Tuned HMX
61 995 kr
51 999 kr
Sänkt pris
  • S
  • M
  • L
  • XL

Hitta din cykelram på Bikester.se

En cykelram kan sägas vara kärnan i en cykelkonstruktion. Både bildligt och bokstavligt. Den avgör ofta helt vilken cykelkategori din cykel tillhör. Din cykelram är avgörande för känslan i cykeln. Olika ramar med olika egenskaper i from av design eller material kommer påverka acceleration och användarvänlighet oväntat mycket.

Ramar i olika material

Stål och aluminium är vanliga material för cykelramar, men även titan har marknadsandelar men då i mer exklusiva modeller eftersom det kostar mer att framställa. Racercyklar och andra tävlingscyklar inom MTB är ofta i kolfiber på grund av materialets vikt. Det tvistas mycket i våra cykelforum om olika materials fördelar och nackdelar för att bygga ramar. Aluminium var länge det vanligaste materialet och det har uppenbara fördelar: Lätt men samtidigt väldigt hållbart. Du kan göra vurpor och din ram är intakt efteråt. Konsensus verkar ha hamnat ungefär vid att det inte enbart är materialet som är avgörande för ram-kvaliteten utan vad man gör med materialet. Det finns nämligen cykelramar i alla tidigare nämnda material som är fantastiska. Samtidigt finns det katastrofala ram-konstruktioner, till och med i dyra material som titan, som inte kommer hålla länge. Så se till att du läser på om ramar och deras för- och nackdelar. Generellt kan man dock säga att du ofta får mer för pengarna om du väljer en ram i ett beprövat material som aluminium framför kolfiber. För en tävlingscyklist som hela tiden försöker minimera vikten han eller hon behöver släpa med sig i banan för att kapa sekunder är kolfiber ett bra alternativ. Men för att få samma hållbarhet som med en alumium-ram måste du gå upp i pris så för många cyklister med en begränsad budget är aluminium ett bra alternativ. Kolla dock bland de specialerbjudanden som finns på cykelramar här på bikester.se. Kanske kan du hitta en ram i en prisklass du inte trott di gha råd med. För racercyklar är hållbarheten inte ett lika viktigt argument eftersom du förhoppningsvis inte kommer cykla omkull eller utsätta din cykelram för hopp eller stenhårda kurvtagningar. Därmed är vikten väldigt viktig för denna typ av ram och därför har kolfiber nästan monopol bland landsvägscyklister idag. Åtminstone bland de riktigt seriösa. Dessa ramar behöver alltså inte vara så robusta utan tillverkas så tunna som möjligt för att kunna maximera hastigheterna som man kan komma upp i. Nackdelen med en ram för damer är att den inte har samma vridmoment. Man får nämligen inte samma driv när man pressar på med en cykel med ram av tjejmodell.

Olika storlekar på ramar

Cykelramens storlek är relaterad till hjulens diameter. Större hjul ger bättre komfort på stigar. Man tar sig alltså över hinder på ett annat sätt. Fördelen med mindre hjul sägs vara att de ibland ”svarar” snabbare. Man kan accelerera snabbt till exempel. Så detta är riktigt bra till exempel om man cyklar i klunga och ska ta sig förbi snabbt. 29 tum anses av den del bli för klumpigt. Speciellt om du har en mindre kropp och alltså har en ram som är mindre. Men vill du ha mindre ram så är det bra att välja en ram med så korta kedjestag som möjligt. Då känns det smidigare. Risken är att du slår i fötterna i hjulen om de är för stora och det är verkligen en nackdel, speciellt om du cyklar MTB med riktigt tajta kurvor. En del anser att det blir sladdrigare med större hjul, men det kan vara en vanesak. Dessutom kan det se lite konstigt ut med stora hjul på en liten ram så för många av oss så är ju utseendet långt ifrån oviktigt. Utseende och funktion är båda två viktiga kriterier.

Plocka ihop en egen cykel utifrån cykelram

Om du ska plocka ihop en egen cykel utifrån kunskaper förvärvade från erfarenhet och diskussioner med andra cyklister i verkligheten och i forum, så ska du börja med en ram. Den avgör nämligen väldigt mycket annat för cykeln. Olika begränsningar uppkommer först när du valt ram. Storleken på en cykelram avgör som tidigare nämnts t.ex. hjulens diameter. Ramen avgör dessutom vilka val av stötdämpare som är möjliga. Full suspension MTB har nämligen en ram där dämpningen i bakhjulet är en del av konstruktionen. Ramens form avgör också ofta vilken typ av cykel som du ska använda. Formen på MTB, tävlingscykel, BMX, Stadscykel och så vidare har uppenbara skillnader. Givetvis är även formen på din cykelram ett viktigt estetiskt val. Inom vardera cykelkategori finns det många valmöjligheter vad gäller ram-design. Processen att sätta ihop en egen cykel är förutom att du kan spara pengar och att du gör en cykel helt gjord för dina förutsättningar, styrkor och svagheter ett kul projekt. Det kan vara mycket tillfredsställande att veta att man gjort något helt själv. En känsla av att ha skapat något som inte fanns tidigare.

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY