Cykelväxlar hos Bikester.se
Cykelväxel vet ni nog vad det är, men växelförare är inte lika självklart. Det är heller inget jättevanligt ord på svenska. Rätt ofta använder man franskans (via engelskan) derailleur. Växelföraren är helt enkelt den del av ett växelsystem som flyttar kedjan mellan olika kugghjul så att man får olika utväxling. Användningen av växlar på en cykel möjliggör en helt annan cykling med högre hastigheter och en helt annan flexibilitet. Du kan blåsa på i maximal hastighet på landsvägen, kanske i en nerförsbacke, men samtidigt kan du klara av branta backar när du växlar ner på lägsta växeln. Du klarar även av olika underlag vilket framförallt som MTB är viktigt och det är därför mountainbikes ofta har ett stort antal växlar. Cyklar du på stig så kan du komma upp i höga hastigheter och det gör du genom att växla upp. Men det är inte ovanligt att det bara en liten bit längre fram på banan kommer partier som går genom djup lera. Då måste du växla ner långt för att överhuvudtaget kunna ta dig fram. Likadant är det när du cyklar uppför riktigt branta uppförsbackar eller andra kortare sluttningar. För att byta mellan de olika kugghjulen används alltså växelförare. Denna styr du med hjälp av Bowden kabel som leder till en växelspak som sitter på styret, handlebars eller någon annanstans i närheten av styret. När du rör på reglagen på växelspaken så ändras spänningen på växelförare och kedjan flyttas till ett annat kugghjul.
Hitta de växlar och växelförare som du letat efter
De första växlar som världen skådade uppfanns av en fransman vid namn Paul de Vivie 1905. Denna tvåväxlade cykel kom till användning för användaren när han cyklade i alperna. I mitten av 30-talet kom den första modellen där man flyttade kedjan med växelspak. Tidigare var man tvungen att plocka bort hjulet för att ändra mellan uppför eller nerförsbacke. Inte långt därefter gjorde det legendariska cykelföretaget Campagnolo en förbättrad version av växel av växelförare. De är fortfarande tillsammans med Shimano de ledande växeltillverkarna. Anledningen till att det finns så få tillverkare är att det är många delar som ska vara kompatibla med varandra och det finns helt enkelt inte plats för ett antal olika system bland cyklister som vill kunna byta ut delar på egen hand. Äldre cyklar hade ”friktionsväxlar” det vill säga man drog reglaget tillräckligt hårt för att flytta kedjan till önskat kugghjul. Sedan fick finjustera växelföraren tills den inte ligger emot nån annan del. Moderna växlar är indexerade. Detta innebär att växelförare stannar vid lämpligt ställe – precis tillräckligt för att växla men du slipper justera efteråt.
Främre och bakre växelförare
De flesta cyklar idag med växlar har växelförare både fram och bak. Den bakre växelföraren för alltså kedjan mellan olika kugghjul. Eftersom kugghjulen har olika storlek kommer kedjan vara olika hårt spänd beroende på vilken växel man för tillfället använder. Därför fungerar växelföraren även som en kedjespännare, genom att ett par extra småkullager och en fjäder leder kedjan i ett S-mönster som sitter under kugghjulen gör att spänningen är ungefär konstant. Det bästa för din kropp är om du cyklar ca 80-90 varv per minut. Detta ska du göra oavsett hur snabbt du cyklar och där kommer växlarna in. Då kan du välja den växel som ger detta varvantal i den miljö och den hastighet som du cyklar. Främre växelförare behöver bara flytta kedjan mellan (för det mesta) två eller tre kugghjul. Svårigheten är att kugghjulen varierar mycket i storlek. Mellan kugghjul med så olika storlek som 20 och 50 tänder är inte ovanligt. Dessa kan vara tillverkade av aluminium, karbon, stål eller kombinationer av dessa material. Det finns olika varianter av dessa växelförare beroende på hur många drivhjul som finns och om det är stora skillnader i storlek mellan kugghjulen. Växelföraren är nästan alltid monterad på en hållare som är fäst på cykelns ram och mer bestämt axeln som leder till sadeln.
Andra växlar och växelsystem
Förutom växlar av derailleur typ så finns det också växelsystem som sitter inne i hjulnavet, så kallade navväxlar. Systemen har olika fördelar och nackdelar (som vanligt). Ett nav system är mer lättskött. Detta gör det naturligtvis populärt bland vardagscyklare som inte vill behöva underhålla sin cykel mer än att olja kedjan och kanske byta en slang då och då. Nackdelen med dessa växlar är att de inte har samma effektiva utväxling som växlar med växelförare (åtminstone tills för några år sedan.) De är även tyngre än andra typer av växlar. Av dessa anledningar är såklart navväxel uteslutet för t.ex. landsvägscyklister. Landsvägscyklister är nämligen perfektionister och kräver inget annat än de bästa lösningarna. Har man ett antal hundra timmar bakom sig i en tävlingscykelsadel så har man även förvärvat en hel del kunnande om växlar och växelförare. Och det är inget problem, snarare en utmaning att fixa med sina växlar. Det finns mycket att välja bland i Bikesters sortiment av växel och växelförare.
- Växelförare, tävlingscykel
- Växlar till tävlingscykel
- Växel, tillbehör
- Innerlager multikugg