Köp cykeldäck billigt online på bikester.se
Däck och slang är en mycket viktig del av din cykel. En väl pumpad slang i ett däck med rätt mönstring bidrar starkt till åkänslan. Det finns en hel del att ta ställning till när du väljer däck och slang. Det finns många tillverkare, modeller och så vidare som alla utlovar det bästa däck eller den bästa slang du kan tänka dig. På bikester.se har vi gjort ett urval så att du kan hitta däck och slang i alla prisklasser och kvalitetssegment. Välj ett däck som passar dina behov. Behoven kan skilja sig mycket från cyklist till cyklist. Cyklar du bara någon gång i veckan behöver du såklart inte ha det dyraste däcket som kan stå emot vad som helst. Då räcker det ofta med någon av de billigaste modellerna. En annan sak är om du själv kan reparera slang. Om inte rekommenderar vi att köpa ett stryktåligt däck och en robust slang. Kolla specifikationerna på dina hjul innan du köper däck och slang. Det finns några olika standarder att hålla reda på. Nedan beskriver vi några av de olika typer av däck och slangar som finns på marknaden. Utan tvekan kommer du hitta nånting som passar just dig och din cykel. Här är några av underkategorierna för däck och slang på Bikester:
Val av däck
Valet av mönstring är inte helt enkelt. Det ska ge bra rullning men samtidigt får det inte vara för halt så att du slirar av vägen eller åker om omkull. Andra kriterier är grepp och uthålligheten hos ditt däck. Är du en genomsnittlig cyklist så ska ditt däck klara av flera olika underlag och man får kompromissa lite. Det ska kunna hantera torr asfalt, våt asfalt eller en väg täckt med löv. Det ska stå emot vassa grusbitar och gärna andra vassa föremål som kan dyka upp på våra gator och vägar. Hjul med bättre grepp rullar sämre. Så är det bara. De flesta föredrar att ha ett lättrullat däck då den allra största delen av en genomsnittlig cyklists cyklande sker på asfalt och då kan man hålla balansen även utan så mycket mönstring.
Rätt cykeldäck till rätt pris
Ett annat kriterium när du ska välja däck är såklart priset. Om du inte cyklar så mycket och för det mesta på cykelvägar så behöver du inte den allra dyraste däck-modellen med flera års garanti. Devisen ”man får vad man betalar för” gäller givetvis även däck och slang. För att göra ett bra däck behövs bra råvaror och kontrollmetoder och dessa kostnader kan bara pressas till en viss grad. Om är sådan att du inte fixar att reparera eller byta slang så är det värt att inhandla ett däck som står emot lite mer. För det blir snabbt dyrt att lämna in cykeln för slang-byte. Ska du cykla bara på väg och cykelväg så behöver du faktiskt inte något mönster alls på dina däck. Titta bara på tävlingscyklisterna de minimerar friktionen med glatta däck. Det är även bra att ha smala däck för att minska rullmotståndet. Detta kräver såklart speciella hjul som passar tunna däck. För övrigt är bredden på däck inte så överdrivet noga men diametern på hjulet måste du verkligen ha koll på annars kan du inte använda delarna tillsammans. De allra flesta däck fungerar inte utan en slang. Dock finns det slanglösa däck. Nackdelen är att de är dyrare samt att de inte lika lätt kan bytas ut.
Att välja slang
Valet av däck och slang hänger givetvis samman. De behöver ha samma bredd samt diameter. Kolla därför upp så att de är kompatibla med varandra och dessutom med ditt hjul och fälg. Om du vill förlänga livslängden på dina däck och din slang bör du se till att du håller slangen väl pumpat. Ett välfyllt däck står nämligen emot skador bättre än ett halvtomt då vassa ting lätt kan tränga sig igenom gummit. Slangar är för det mesta tillverkade i butyl eller latex. Butyl är dem äldre typen av slang och är därmed beprövad. Man vet vad den går för. Vanliga slangar är mycket billiga och många frestas att helt enkelt köpa en ny slang om den går sönder. Men kolla först om du kan reparera slangen med ett reparationskit. Detta kostar i stort sett ingenting och påverkar inte prestandan i din slang överhuvud taget. Det finns slangar som är insydda i däcket. Det kallas tubdäck. Fördelen med detta är man sparar en del vikt då det är ett lager gummi istället för två. Det kan även i stort sett limmas till fälgen så att man får maximal körkänsla. Nackdelen är att de är dyrare och inte lika enkelt kan bytas ut om olyckan är framme. Vanliga slangar kan man enklare ha med sig under sadeln till exempel. Missa inte vår stora cykeldäck-guide!:Guide för cykeldäck