Hitta den perfekta Cyclocross-cykeln & köp online på Bikester.se
En typ av cyklar som blir alltmer populära i Sverige är Cyclocross-cyklar. En cyclocross kan beskrivas som en blandning av en mountainbike och en landsvägscykel. Själva sporten går också under namnet Cyclocross.
Cyclocross bikes – en kombination
Man kan enkelt beskriva en cyclocross som en landsvägscykel med grövre hjul. Alltså har den en lätt ram ofta i kolfiber, bockstyre som gör att man har en sittställning som påminner om landsvägscykling. Jämfört med vanliga landsvägscyklar har cyclocross förutom grövre hjul även mer hållbara växlar och bromsar för att cykeln ska klara av att cykla i skogsmiljö med allt vad det innebär med påfrestningar och smällar från stenar, grenar och risken för vurpor. Det är nämligen mycket vanligare med omkullåkningar när man cyklar på leriga stigar och behöver ta skarpa kurvor i hög fart. Det är en del av spänningen med cyclocross, risktagning som kan löna sig eller kan leda till tappade sekunder. Det är viktigt att du åtminstone har cykelhjälm när du kör en cyclocross, annars kan du skada dig ordentligt. Men har du rätt säkerhetsutrustning så kan cyclocross cykling vara bland det roligaste man kan göra. Något som är speciellt för cyclocross är att man i vissa partier av ett lopp tar upp cykeln och bär den på axeln. Det handlar då om hinder som man inte kan cykla uppför. På grund av detta detta dras växelkablarna på en cykelcross på översidan av överröret så att den inte påverkas av din axel.
Sätt säkerheten först när du cyklar cyclocross
Eftersom man ska bära sin cykelcross en del i ett cyclocrosslopp så är det fokus på att cykeln är lätt. Därför är kolfiberramar vanliga. Det förekommer också ramar i aluminium eftersom de anses vara mer hållbara än de flesta kolfiberramar. Åtminstone när man väljer mellan billigare cykelcrosscyklar har aluminium fördelar. När man kommer upp i lite högre prisklasser är hållbarheten densamma och man kan säga att det går att bygga en riktigt bra cyclocross i båda materialen men även riktigt dåliga. På bikester.se har vi valt ut dom bästa modeller av cyclocross-cyklar i båda material som du lita på. De håller för stora påfrestningar och samtidigt väger de inte överdrivet mycket. Även växlarna är pålitliga utan att tillföra alltför mycket vikt till din ccyclocross. Förutom att det är lätt att bära har en lätt cykel fördelen att man lättare kan komma upp i höga hastigheter med. Cyclocross har ofta större hjul än traditionella MTB. Detta gör att man kan behålla hastigheten lättare och eftersom man inte så ofta tar sig fram i de allra trixigaste miljöerna utan ofta på stigar eller liknande så är större hjul bättre på en cyclocross.
Cyclocross som vintercykel:
Att köra crosscykel på vintern går jättebra: man får plats med dubbdäck i ramen och framgaffeln, det finns plats för ordentliga skärmar, och med händerna på racercykelstyre får du tillräcklig stadga även för ett snötäcke och dessutom har en crosscykeln ramvinklar ger mycket bättre stabilitet än en tävlingscykel. För året-runt pendlaren är alltså en cyclocross ett mycket bra alternativ. Den är stadig i snö och is, och senare på barmark, komfortabel med sina crossdäck. Och på sommaren är kan du även åka grusväg på landet i mycket god hastighet. För många som faller för cyclocross är detta en del av utmaningen: att bemästra alla underlag. Och har du kört cyclocross i lera på hösten så har lär du sitta säkert i sadeln när snön ligger tjock. Blir det isigt så har du möjlighet att byta till Dubbdäck, så förlängs säsongen ytterligare. Om du vill och känner att du har kunskaperna kan du själv sätta ihop din cyclocross behöver du bland annat:
- Ram av kolfiber eller aluminium
- Växlar, robusta men samtidigt lätta
- Bromsar, ska vara lätta men hålla för de påfrestningar som skogen erbjuder
- Pedaler – för det mesta inte av ”klicktyp” eftersom du stiger av och på cykeln