• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BERGAMONT Lastcykel El Bergamont Hans-E SAMPLE Shiny Mortar Grey

SAMPLE SALE
Lastcykel El Bergamont Hans-E SAMPLE Shiny Mortar Grey
Beskrivning

Denna cykel är helt ny men har tidigare använts som visningsexemplar i vår butik eller på event under fjolåret. Nu har du chansen att köpa den till ett extra förmånligt pris. Givetvis ingår full garanti, precis som vid ett vanligt nyköp.

Attraktiv elcykel som både är snabb, smidig och busenkel att hantera

Jobbpendlar du i stan och vill kunna rulla in hojen under skrivbordet? Eller ska familjen ut på båtsemester och vill kunna få plats med cykeln? Låt inte det smidiga lilla formatet eller den småkaxig attityden lura dig, för den kompakta elcykeln Bergamont Hans-E har tonvis med körglädje och massor av praktiska funktioner som både gör livet lite enklare och lite roligare att leva. Det här är en smidig liten elcykel med tydligt urbana vibbar som är skapad för att vara både lätthanterlig, praktisk och underhållande. Den här praktiska allkonstnären är även något av en packåsna eftersom den är utrustad med dubbla pakethållare, vilket är perfekt för dig som stadspendlar och vill kunna få med dig alla prylarna. 

Nyckeln till framgång!

  • Eleganta, kraftfull och smidig liten elcykel med tydligt urbana vibbar som imponerar på många plan
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance Line) med dynamisk känsla och 65Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri på 500 Wh från Bosch (PowerTube) som ger en imponerande räckvidd
  • Sportig 1x-drivlina med 10 utanpåliggande växlar från Shimano (Tiagra) med bred utväxling
  • Hydrauliska skivbromsar med kraftfull bromsverkan och kort bromssträcka från Shimano (MT200)
  • Stabilt hjulset med fälgar i aluminium från Ryde (Andra 40) som tål tuffa tag och rejält med last 
  • Extra breda kvalitetsdäck från Schwalbe (Pick-Up) som kan hantera alla typer av underlag
  • Främre och bakre pakethållare med AVS-funktion och generösa utrymmen skapar finfina lastförmåga
  • Utrustad med både skärmar, roterande kedjeskydd, central monterat stöd samt en kraftfull belysning 

Stabil aluminiumram som ger en bekväm körställning och imponerande uppsikt 

Den stabila stommen i Aluminium (Lite AL-6061) har ett modernt formspråk men har hämtat mycket inspiration från de klassiska minicyklarna som var så populära på 70-talet, men den har en föredömligt robust konstruktion som gör att cykeln känns stabil och verkligen fungerar i praktiken. Den kompakta ramen levererar dessutom en bekvämt upprätt körställning med tydlig uppsikt på allt som händer runt omkring dig i trafiken.

Kraftfull elmotor och sportig 1x-drivlina samt hydrauliska skivbromsar 

Kraften kommer från en dynamisk kvalitetsmotor kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar massor av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig massor av extra krut i både ben och lungor. Eftersom både batteriet och drivpaketet är centralt placerade i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig rätt balans och stabil manöverförmåga.

Den kraftfulla elmotorn jobbar tillsammans med en sportig 10-växlad drivlina med imponerander pålitlig funktion och ett brett växelomfång. Drivlinan har ett generöst spann mellan tyngsta och la?ttaste va?xeln, vilket i praktiken ser till du utan minsta problem kan hänga med i varierande tempon och på olika typer av underlag. Du kan med andra ord trampa fram i ansenliga hastigheter, både i sega uppförsbackar, slingrande cykelbanor och bland de ilskna rödljusen inne i stan.

Och när det blir dags att sakta ner farten har cykeln är försedd med effektiva och lätthanterliga hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Massor av högklassig extrautrustning som gör livet i sadeln lite enklare

Den övriga utrustningsnivån är minst sagt generös, eller vad sägs om en kraftfull LED-belysning från som ser till att du syns ordentligt och robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek. Lägg därtill imponerande generösa lastutrymmen med både bakre och främre pakethållare, en bekväm komfortsadel, ett stabilt centralt monterat stöd, ett roterande kedjeskydd samt robusta 20-tummare med 65mm breda kvalitetsgummin med högklassig framkomlighet på de flesta typer av underlag och dessutom en inbyggd reflexrand som ökar din synlighet när solen gått ner.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0150648O742OS
Leverantörens artikelnummer290941-SAMPLE
EAN-kod7615523533954
VarumärkeBERGAMONT
VariantShiny Mortar Grey
Leverantörens Artikelnummer290941-SAMPLE
ModellserieBergamont E-Cargo
Sample Sale
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Hemsida tillverkarewww.bergamont.com/global/en/
PersonaliseringPendling
FärgGrå
Tillverkarens färgShiny Mortar Grey
Vikt (enligt tillverkaren)26.3 kg
Ramset
RamstorlekOnesize
Ram20- lite AL-6061 tubing- PowerTube battery
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelBGM rigid fork/ alloy/ 15x100 mm axle
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialAluminium
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

20"
Årsmodell2023
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

162-197cm
Passar Längd (cm)160-165, 165-170, 170-175, 175-180, 180-185, 185-190, 190-195, 195-200
Hjul
FramnavShimano HB-MT400/ centerlock/ disc/ 15x100 mm axle
BaknavShimano FH-M3050/ centerlock/ disc/ quick release
FramdäckSchwalbe Pick-Up/ Super Defense/ reflective stripe/ 65-406
BakdäckSchwalbe Pick-Up/ Super Defense/ reflective stripe/ 65-406
Däckdimension65-406
FälgarRyde Andra 40/ disc
Drivlina
VäxelreglageShimano Tiagra/ SL-4700/ 1x10-speed/ rapidfire plus-shifter
BakväxelShimano Tiagra/ RD-R4700
VevlagerBosch
VevpartiFSA CK-200/ 42t
KedjaKMC e10 EPT
KassettShimano CS-HG500/ 11-34t
Komponenter
FrambromsShimano BR-MT200/ hydraulic disc brake
Bromsskiva framShimano SM-RT10/ 180 mm
BakbromsShimano BR-MT200/ hydraulic disc brake
Bromsskiva bakShimano SM-RT10/ 160mm
StyrlagerAcros/ A-Headset/ semi-integrated/ 1.5?/ with intergrated cable routing
StyreBGM Pro/ high-riserbar/ backsweep: 15°
StyrstamSpeedlifter / Satori Fastback
SadelstolpeSatori Trident/ 450 mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
VäxelreglageserieShimano Tiagra
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Tiagra
Motor
MotorBosch Performance Line
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
65 Nm
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
80 km
Maximal räckvidd 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

100 km
ElsystemBosch
Batteri
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringDiagonalrör
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)500
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
Kan laddas på cykelnJa
BatteriladdareJa
Display
AssistansnivåerEco, eMTB, Sport, Tour, Tour+, Auto
GåassistansJa
DisplayBosch Inutiva
Utrustning
BelysningB&M Myc/ 50 Lux/ LED/B&M Secuzed E/ integrated in fender
SkärmarCurana
StödHebie
PakethållareAlloy front and rear carrier with AVS click system/ rear carrier with ?vertical parking? function
Handtag/StyrlindaBGM Comfort/ Ergo/ double density/ clamp version
PedalerMarwi SP-153/ foldable
SadelSyncros Capilano Urban
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY