20% RABATT PÅ MÄNGDER AV TILLBEHÖR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CONTINENTAL Continental Dubbdäck CONTACT Spike 120 SafetySystem Breaker

KLICKA HEM
Continental Dubbdäck CONTACT Spike 120 SafetySystem Breaker
Beskrivning

Continentals rekommendation för snö och is
Ren säkerhet för de kalla och mörka årstiderna: Spikarna säkerställer dragkraft och full körkontroll på isiga ytor - även vid kurvtagning och inbromsning. Den integrerade nylonbrytaren ger ett pålitligt punkteringsskydd även mot rullande flis och den reflekterande remsan ger bättre synlighet.

SafetySystem - punkteringsskydd med system
SafetySystem Breaker är tillverkad av kevlarförstärkt, höghållfast nylontyg. Den är punkterings- och skärbeständig, men fortfarande lätt och flexibel och anpassar sig bättre till marken. Utan att märkbart öka vikten eller rullmotståndet skyddar den stommen från främmande föremål och bidrar till en lång livslängd på däcket. Däck med SafetySystem Breaker erbjuder dessutom särskilt bekväma köregenskaper.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0031983
EAN-kod-
VarumärkeCONTINENTAL
VariantSvart
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
ModellserieContinental CONTACT Spike
Continental punkteringsskydd - SafetySystem Breaker
Vikt (enligt tillverkaren)-
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
Tillverkarens färgSvart
Däck & Slang
Typ av däck 

Typ av däck

Vilka typer av däck finns det?

Däck för slang - Kanttrådsdäck där du alltid skall använda slang.

Tubeless Ready - Kanttrådsdäck där du kan välja på att använda slang eller med hjälp av tubelessvätska köra slanglöst. Tänk på att du måste ha ett hjul (fälg) som klarar detta, eller att du använder ett Tubeless-konverteringskit. Tubeless Ready är framtiden för alla typer av cyklar, punkteringssäkert, lägre rullmotstånd och bättre komfort.

Tubeless/UST - Kanttrådsdäck som är tänkt att köras helt utan slang eller tätningsvätska. Tyvärr blir dessa däck tunga så de har mer eller mindre försvunnit och ersatts av Tubeless Ready-däck.

Tubdäck – Ett däck där däck och slang är en enhet. Ett tubdäck passar bara på speciella tub-hjul, då de måste limmas fast på fälgen. Tubdäck är fortfarande proffsens val inom framför allt landsvägscykling och cross men förekommer även inom mountainbike. Fördelen med ett tubdäck är att det ger bra komfort, går att köra med lågt tryck (cross, mountainbike) och är säkert om du skulle punktera i hög fart i en utförsbacke, det kränger inte av fälgen. Nackdelen är att det är krångligt att montera och om dyrt då du får kasta hela däcket vid en punktering.

Däck för slang
Passar för hjulstorlek28" (622 mm / 700c)
Däckbredd i tum-
ReflexsidaJa
Antal dubbar 

Antal dubbar

Bor du uppe i norr och cyklar på glaciärerna? Då behöver du många, många dubbar! Precis som på bilar så hjälper dubbarna att hålla dig upprätt trots det hala underlaget. Ju fler dubbar, desto större chans har dessa att gräva sig ner i isen och greppa tag kring ojämnheter för att i sin tur kunna hålla dig på rätt köl!

Bor du däremot mot sydligare breddgrader eller kanske cyklar där det ligger väldans massa snö och allmänt löst underlag så behöver du inte riktigt lika många dubbar då dessa egentligen bara behövs när det finns en hal men fast yta att greppa om.

120 st
Vikbart 

Vikbart

Ett vikbart kanttrådsdäck har kevlartråd (eller motsvarande) i stället för ståltråd i däckkanterna. Den stora vinsten med detta är lägre vikt (mellan 50-90 g beroende på däckdimension).

Nej
Tryck-
Trådtäthet-
Nivå av punkteringsskydd 

Nivå av punkteringsskydd

Tycker du att det är superdupermeckigt att förstå hur väl punkteringsskyddat ett däck är? Det tyckte vi också. Därför har vi lagt ner 25 timmar på att kartlägga de olika tillverkarnas punkteringsskydd och uppfunnit en superenkel och supertydlig skala för punkteringsskydd.

Vi har valt att ranka däckens punkteringsskydd i tre nivåer efter hur respektive märke individuellt rankar sitt punkteringsskydd.

  • Lågt
  • Medium
  • Högt

Exempel på hur vi har tänkt

Continental och Schwalbe har båda en 7-gradig skala och vi har valt att märka alla i klass 1-3 som lågt, 4-5 som medium och 6-7 som högt.

Andra tillverkare som t.ex. Michelin rankar sina med 3-stjärnor - där har vi valt att ranka däck med 1-1.5 stjärna som lågt, 2 stjärnor som medium och 2.5-3 stjärnor som högt.

På liknande sätt har vi tänkt och rankat alla däcktillverkares punkteringsskydd för att underlätta lite i denna däcksdjungel.

You're welcome!

Lågt
Continental punkteringsskyddSafetySystem Breaker
Godkänd för elcykel 

Godkänd för elcykel

Det finns inget lagstadgat krav på speciella däck för el-assisterade cyklar men då dessa cyklar är tyngre än vanliga standardcyklar och hastigheterna blir högre rekommenderar däcktillverkare och cykeltillverkare att du använder däck godkännda för el-assisterade cyklar.

E-Bike 25: Däck godkännda för de el-assisterade cyklar som säljs på den svenska marknaden.

E-Bike 50: Däck godkännda för el-assisterade cyklar med större motorer, dessa cyklar klassas som mopeder.

-
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

-
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY