• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CONTINENTAL Continental Cykelslang Race Tube Supersonic 20/25-622/630 Racerventil 42 mm

Continental Cykelslang Race Tube Supersonic 20/25-622/630 Racerventil 42 mm
Beskrivning

Kvalitativa Continental Race Tube Supersonic är en cykelslang som är tillverkade i en syntetisk gummiblandning av förnämlig kvalitet och som klarar att hålla lufttrycket under långa perioder. De lutar sig tryggt mot en väl avvägd konstruktion för vardaglig cykling där slangen är tillräckligt kraftigt för ge dig bra skydd mot punkteringar, men samtidigt tillräckligt tunn för att säkerställa rätt vikt. 

  • Tillverkade i en syntetisk gummiblandning (Butyl) av förnämlig kvalitet 
  • Varje slang som lämnar fabriken passerar en strikt kvalitetskontroll
  • Hög kompatibilitet och flexibilitet (samma slang passar ofta flera olika däckstorlekar)
  • Finns i mängder av olika storlekar och versioner (se i specifikationen för detaljerad info) 

Man använder sig av en väl beprövad tillverkningsmetod med klassisk vulkanisering, vilket både ger slangen en jämn väggtjocklek och säkerställer en enhetlig form. Varje slang som lämnar fabriken passerar en strikt kvalitetskontroll, allt för att garantera att du ska slippa onödiga punkteringar.

Hur väljer jag rätt slang till just min cykel? 

Under rubriken specifikation hittar du detaljerad och komplett information om just den här slangen, vilket säkerställer att du kan vara helt säker på att du väljer rätt modell (storlek, typ, version och ventil) till just dina cykels hjul. Nedan hittar du övergripande information om de olika typer av slangar som Continental i dagsläget kan erbjuda: 

Steg 1: Att välja rätt ventil

Det finns 3 olika typer av ventiler att välja mellan: 

  1. AV (kallas för Bilventil, Schrader, Auto, Moto) och tillverkas i längd om 34 mm eller 40 mm (finns även i 45 graders vinkel)
  2. DV (kallas för Cykelventil, Dunlop, Fahrrad, Wood) och tillverkas i längderna 26 mm eller 40 mm
  3. SV (kallas för Racerventil, Presta, French, Sclaverand) och tillverkas i längderna 42 mm, 60 mm eller 80 mm

Steg 2: Att välja rätt hjulstorlek/dimension

Det finns i 3 olika standarder att välja mellan: 

  1. ETRTO - Den vanligaste enhetsmåttet som mäter innermått i diameter (mm) x däcksbredd (mm)
  2. Inches - Klassiskt enhetsmått som mäter yttre mått i diameter (inch) x däcksbredd (inch) x däckshöjd (inch)
  3. French - Klassiskt enhetsmått som mäter yttre mått i diameter (mm) x däcksbredd (mm)

Steg 3: Att välja rätt typ 

Hos Continental hittar du i dagsläget 5 olika grundtyper att av slang att välja mellan: 

  1. Compact - Slang för mindre hjul som är tillräckligt kraftigt för ge bra punkteringsskydd utan att addera onödig vikt
  2. Tour - Slang för normala standardhjul som är tillräckligt kraftigt för ge bra punkteringsskydd utan att addera onödig vikt
  3. MTB - Slang för MTB-cyklar som är tillräckligt kraftigt för ge bra punkteringsskydd utan att addera onödig vikt
  4. Cross - Slang för CX-cyklar som är tillräckligt kraftigt för ge bra punkteringsskydd utan att addera onödig vikt
  5. Race - Slang för landsvägscyklar som är tillräckligt kraftigt för ge bra punkteringsskydd utan att addera onödig vikt

Steg 4: Att välja rätt version 

Hos Continental hittar du i dagsläget 9 olika versionen av slang att välja mellan: 

  1. Hermetic Plus - Extra punkteringssäker tack vare en högre andel Butyl och kraftigare väggtjocklek
  2. Light - Extra lätt och tunnare slang för cyklister som prioriterar låg rotationsvikt och hög hastighet
  3. Supersonic - Extra lätt och tunnare slang för cyklister som prioriterar låg rotationsvikt och hög hastighet
  4. Freeride - Extra robusta slangar för cyklister som prioriterar hög hållbarhet och pålitlig slitstyrka i alla lägen
  5. Downhill - Extra robusta slangar för cyklister som prioriterar hög hållbarhet och pålitlig slitstyrka i alla lägen
  6. Slim - Anpassad speciellt för smalare däck, du hittar dessa på slangar med bredd från 20 mm upp till 32 mm
  7. All - Anpassad speciellt för touringdäck, du hittar dessa på slangar med bredder från 32 mm upp till 47 mm
  8. Wide - Anpassad speciellt för bredare däck, du hittar dessa på slangar med 47 mm bredd och uppåt
  9. Normal - Här hittar du alla däcken som inte faller in under definitionen för Slim, All eller Wide
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer00032360009D5
EAN-kod4019238556834
VarumärkeCONTINENTAL
VariantSvart
Leverantörens Artikelnummer1818810000
Specifikation
ModellserieContinental Cykelslang
Cykelslang Continental Race Tube Supersonic
Vikt (enligt tillverkaren)50 g
Däck & Slang
Passar för hjulstorlek27" (630 mm)
28" (622 mm / 700c)
Däckbredd20, 21, 22, 23, 24, 25
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

20-622, 20-630, 21-622, 21-630, 22-622, 22-630, 23-622, 23-630, 24-622, 24-630, 25-622, 25-630
Slangar
Ventiltyp 

Ventiltyp

Vilka olika ventiltyper finns det?

Tre olika ventiltyper har blivit standard på cykelmarknaden och det är svårt att göra någon rekommendation om vilken som är bäst. Valet av ventil beror mer på fälg och vad du har för pump.

Standardventil (Dunlop) – Denna ventil hittar du framför allt på standard-/citycyklar. Den är enkel att pumpa men lite långsam att montera då du behöver skruva i sär den för att få den igenom hålet i fälgen. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denna ventil hittar du på racer-/mountaibikecyklar men även på hybrider. Anledningen till att man har denna ventil på dessa cyklar är att fälgarna från början var smalare vilket gjorde att ventilhålet behövde vara mindre, 6 mm i stället för 8 mm. Andra egenskaper är lägre vikt (4-5 g), snabbare/enklare att montera och det går att mäta trycket. Nackdelen med denna ventil är att den är ömtålig, det är lätt att böja toppen när man pumpar. Denna ventiltyp finns även i olika längder för att kunna passa i högre fälgar. Vissa tillverkares ventiler går att skruva isär och förlänga med en ventilförlängare.

Bilventil (Schrader) – Som namnet anger är detta standard på bilar men du hittar den även på en hel del cyklar. Stora fördelen med denna ventil är att den går att pumpa på macken. Nackdelen är att enklare och äldre cykelpumpar oftast inte klarar denna ventil, men det finns adapters som konverterar ventilen till en standardventil. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Tips! Skall du cykla i grupp så är det bra att ta med en slang med racerventil och gärna en med lång ventil (80 mm), då denna slang passar alla typer av fälgar.

Racerventil (presta)
Ventillängd 

Ventillängd

Längden på ventilen finns i olika dimensioner då fälgar kommer med olika höga profiler. För att få fram rätt längd på ventil behöver du mäta höjden på er fälgs profil och lägga till minst 1 cm så kommer du garanterat att klara dig.

42 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY