• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

XLC XLC Slang Vt-S28 18/25-622/630 Racerventil 32 mm

XLC Slang Vt-S28 18/25-622/630 Racerventil 32 mm
Beskrivning

Inner tube 700x18/28c 18/28-622/630 27/28 x 1 1/8-1.75 28/47-622/635 sv 32 / 48 / 60 mm

XLC Presta/Sclaverand valve (SV)The Presta valve (also called French valve or Race valve) qualifies for high pressure and is used for MTBs, race bikes or touring bikes. To inflate the tyre, the small knurled nut placed on the thread pin has to be loosened. As this valve, as opposed to the Schrader valve, is not kept closed by a spring but by the excess of pressure within the tyre, it does not have to be opened mechanically in order to be pumped up, but opens up by itself at the slightest difference of pressure.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer00890830119OS
EAN-kod4032191776897
VarumärkeXLC
VariantSvart
Leverantörens Artikelnummer2508281400
Specifikation
ModellserieXLC VT
Vikt (enligt tillverkaren)147 g
Hemsida tillverkarewww.xlc-parts.com/en/road/bike-parts/tubes/1248/inner-tube-vt-s28?c=27
Tillverkarens färgsvart
Däck & Slang
Passar för hjulstorlek27" (630 mm)
28" (622 mm / 700c)
Däckbredd18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

18-622, 18-630, 19-622, 19-630, 20-622, 20-630, 21-622, 21-630, 22-622, 22-630, 23-622, 23-630, 24-622, 24-630, 25-622, 25-630
Slangar
Ventiltyp 

Ventiltyp

Vilka olika ventiltyper finns det?

Tre olika ventiltyper har blivit standard på cykelmarknaden och det är svårt att göra någon rekommendation om vilken som är bäst. Valet av ventil beror mer på fälg och vad du har för pump.

Standardventil (Dunlop) – Denna ventil hittar du framför allt på standard-/citycyklar. Den är enkel att pumpa men lite långsam att montera då du behöver skruva i sär den för att få den igenom hålet i fälgen. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denna ventil hittar du på racer-/mountaibikecyklar men även på hybrider. Anledningen till att man har denna ventil på dessa cyklar är att fälgarna från början var smalare vilket gjorde att ventilhålet behövde vara mindre, 6 mm i stället för 8 mm. Andra egenskaper är lägre vikt (4-5 g), snabbare/enklare att montera och det går att mäta trycket. Nackdelen med denna ventil är att den är ömtålig, det är lätt att böja toppen när man pumpar. Denna ventiltyp finns även i olika längder för att kunna passa i högre fälgar. Vissa tillverkares ventiler går att skruva isär och förlänga med en ventilförlängare.

Bilventil (Schrader) – Som namnet anger är detta standard på bilar men du hittar den även på en hel del cyklar. Stora fördelen med denna ventil är att den går att pumpa på macken. Nackdelen är att enklare och äldre cykelpumpar oftast inte klarar denna ventil, men det finns adapters som konverterar ventilen till en standardventil. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Tips! Skall du cykla i grupp så är det bra att ta med en slang med racerventil och gärna en med lång ventil (80 mm), då denna slang passar alla typer av fälgar.

Racerventil (presta)
Ventillängd 

Ventillängd

Längden på ventilen finns i olika dimensioner då fälgar kommer med olika höga profiler. För att få fram rätt längd på ventil behöver du mäta höjden på er fälgs profil och lägga till minst 1 cm så kommer du garanterat att klara dig.

32 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY