• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CST CST Cykelslang 29" 48/60-622 Racerventil 48Mm

WOW-pris
CST Cykelslang 29" 48/60-622 Racerventil 48Mm
Beskrivning

Inneslangen CST Standard är en av våra absolut mest populära cykelslangar. Hos CST tillverkas prisvärda slangar till framförallt helt vanliga cyklar. Så har du en hybrid, standardcykel – damcykel eller herrcykel – eller i princip vilken cykel som helst så funkar den här slangen utmärkt!

De håller lika bra som dyrare slangar och får du punktering ofta kan det vara trevligt att spara en slant. Den enda nackdelen är att de är lite tyngre – men 30-40 gram som det handlar om - är troligen inget du kommer att märka. Om det är så att du ofta får punktering kan det vara värt att byta däck till ett par med bättre punkteringsskydd – men det är ju en helt annan historia.

  • Däckstorlek: 29" 48/60-622
  • Ventil: Racerventil 48mm
  • Tjocklek: 0.97 mm 
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer00697780722OS
EAN-kod6933882329034
VarumärkeCST
Leverantörens Artikelnummer6933882329034
Däck & Slang
Passar för hjulstorlek29" (622 mm)
Däckbredd48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

60-622
Slangar
Ventiltyp 

Ventiltyp

Vilka olika ventiltyper finns det?

Tre olika ventiltyper har blivit standard på cykelmarknaden och det är svårt att göra någon rekommendation om vilken som är bäst. Valet av ventil beror mer på fälg och vad du har för pump.

Standardventil (Dunlop) – Denna ventil hittar du framför allt på standard-/citycyklar. Den är enkel att pumpa men lite långsam att montera då du behöver skruva i sär den för att få den igenom hålet i fälgen. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denna ventil hittar du på racer-/mountaibikecyklar men även på hybrider. Anledningen till att man har denna ventil på dessa cyklar är att fälgarna från början var smalare vilket gjorde att ventilhålet behövde vara mindre, 6 mm i stället för 8 mm. Andra egenskaper är lägre vikt (4-5 g), snabbare/enklare att montera och det går att mäta trycket. Nackdelen med denna ventil är att den är ömtålig, det är lätt att böja toppen när man pumpar. Denna ventiltyp finns även i olika längder för att kunna passa i högre fälgar. Vissa tillverkares ventiler går att skruva isär och förlänga med en ventilförlängare.

Bilventil (Schrader) – Som namnet anger är detta standard på bilar men du hittar den även på en hel del cyklar. Stora fördelen med denna ventil är att den går att pumpa på macken. Nackdelen är att enklare och äldre cykelpumpar oftast inte klarar denna ventil, men det finns adapters som konverterar ventilen till en standardventil. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Tips! Skall du cykla i grupp så är det bra att ta med en slang med racerventil och gärna en med lång ventil (80 mm), då denna slang passar alla typer av fälgar.

Racerventil (presta)
Ventillängd 

Ventillängd

Längden på ventilen finns i olika dimensioner då fälgar kommer med olika höga profiler. För att få fram rätt längd på ventil behöver du mäta höjden på er fälgs profil och lägga till minst 1 cm så kommer du garanterat att klara dig.

48 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY