• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

MICHELIN Michelin Cykelslang Aircomp Latex tube 32/42-559 Racerventil 40 mm

Michelin Cykelslang Aircomp Latex tube 32/42-559 Racerventil 40 mm
Beskrivning

Den tävlingsklara innerslangen Michelin AirComp Latex är tillverkad i just Latex och är främst avsedd för cyklister som vill köra med riktigt lätta slangar. En högklassig slang som håller luften och ger ett fungerande skydd mot punkteringar och som samtidigt väger imponerande lätt. Tillverkas i rad olika bredder och dimensioner samt med både olika typer av ventiler (se i specifikationen för detaljerad info).

  • Tävlingsklara innerslang avsedd för cyklister som vill inte vill släpa på onödig vikt
  • Tillverkad av Latex
  • Tillverkas med flera olika typer av ventiler (Schrader/Presta/Dunlop)
  • Finns för en stor mängder av olika däcksstorlekar och i olika bredder
  • Se specifikationen för information gällande bredd, storlek och ventil för just denna slang
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer00077400009OS
Leverantörens artikelnummer493346
EAN-kod3528704933464
VarumärkeMICHELIN
VariantSvart
Leverantörens Artikelnummer493346
ModellserieCykelslang Michelin Aircomp Latex tube
Specifikation
Vikt (enligt tillverkaren)128 g
Däck & Slang
Passar för hjulstorlek26"
Däckbredd i mm32 mm, 33 mm, 34 mm, 35 mm, 36 mm, 37 mm, 38 mm, 39 mm, 40 mm, 41 mm, 42 mm
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

47-559, 50-559, 54-559, 55-559, 57-559
Slangar
Ventiltyp 

Ventiltyp

Vilka olika ventiltyper finns det?

Tre olika ventiltyper har blivit standard på cykelmarknaden och det är svårt att göra någon rekommendation om vilken som är bäst. Valet av ventil beror mer på fälg och vad du har för pump.

Standardventil (Dunlop) – Denna ventil hittar du framför allt på standard-/citycyklar. Den är enkel att pumpa men lite långsam att montera då du behöver skruva i sär den för att få den igenom hålet i fälgen. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denna ventil hittar du på racer-/mountaibikecyklar men även på hybrider. Anledningen till att man har denna ventil på dessa cyklar är att fälgarna från början var smalare vilket gjorde att ventilhålet behövde vara mindre, 6 mm i stället för 8 mm. Andra egenskaper är lägre vikt (4-5 g), snabbare/enklare att montera och det går att mäta trycket. Nackdelen med denna ventil är att den är ömtålig, det är lätt att böja toppen när man pumpar. Denna ventiltyp finns även i olika längder för att kunna passa i högre fälgar. Vissa tillverkares ventiler går att skruva isär och förlänga med en ventilförlängare.

Bilventil (Schrader) – Som namnet anger är detta standard på bilar men du hittar den även på en hel del cyklar. Stora fördelen med denna ventil är att den går att pumpa på macken. Nackdelen är att enklare och äldre cykelpumpar oftast inte klarar denna ventil, men det finns adapters som konverterar ventilen till en standardventil. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Tips! Skall du cykla i grupp så är det bra att ta med en slang med racerventil och gärna en med lång ventil (80 mm), då denna slang passar alla typer av fälgar.

Racerventil (presta)
Ventillängd 

Ventillängd

Längden på ventilen finns i olika dimensioner då fälgar kommer med olika höga profiler. För att få fram rätt längd på ventil behöver du mäta höjden på er fälgs profil och lägga till minst 1 cm så kommer du garanterat att klara dig.

40 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY