• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

KENDA Kenda Cykelslang 700 X 28 - 45C Schrader

Kenda Cykelslang 700 X 28 - 45C Schrader
Beskrivning
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer01401900722OS
Leverantörens artikelnummer19064
EAN-kod047853096095
VarumärkeKENDA
Leverantörens Artikelnummer19064
Specifikation
Hemsida tillverkarewww.kendatire.com/en-us/
Antal I förpackningen1
Tillverkarens färgSort
Däck & Slang
Typ av däck 

Typ av däck

Vilka typer av däck finns det?

Däck för slang - Kanttrådsdäck där du alltid skall använda slang.

Tubeless Ready - Kanttrådsdäck där du kan välja på att använda slang eller med hjälp av tubelessvätska köra slanglöst. Tänk på att du måste ha ett hjul (fälg) som klarar detta, eller att du använder ett Tubeless-konverteringskit. Tubeless Ready är framtiden för alla typer av cyklar, punkteringssäkert, lägre rullmotstånd och bättre komfort.

Tubeless/UST - Kanttrådsdäck som är tänkt att köras helt utan slang eller tätningsvätska. Tyvärr blir dessa däck tunga så de har mer eller mindre försvunnit och ersatts av Tubeless Ready-däck.

Tubdäck – Ett däck där däck och slang är en enhet. Ett tubdäck passar bara på speciella tub-hjul, då de måste limmas fast på fälgen. Tubdäck är fortfarande proffsens val inom framför allt landsvägscykling och cross men förekommer även inom mountainbike. Fördelen med ett tubdäck är att det ger bra komfort, går att köra med lågt tryck (cross, mountainbike) och är säkert om du skulle punktera i hög fart i en utförsbacke, det kränger inte av fälgen. Nackdelen är att det är krångligt att montera och om dyrt då du får kasta hela däcket vid en punktering.

Däck för slang
Passar för hjulstorlek28" (622 mm / 700c)
Däckbredd45
Däckbredd i tum1.75"
ReflexsidaNej
Vikbart 

Vikbart

Ett vikbart kanttrådsdäck har kevlartråd (eller motsvarande) i stället för ståltråd i däckkanterna. Den stora vinsten med detta är lägre vikt (mellan 50-90 g beroende på däckdimension).

Nej
Godkänd för elcykel 

Godkänd för elcykel

Det finns inget lagstadgat krav på speciella däck för el-assisterade cyklar men då dessa cyklar är tyngre än vanliga standardcyklar och hastigheterna blir högre rekommenderar däcktillverkare och cykeltillverkare att du använder däck godkännda för el-assisterade cyklar.

E-Bike 25: Däck godkännda för de el-assisterade cyklar som säljs på den svenska marknaden.

E-Bike 50: Däck godkännda för el-assisterade cyklar med större motorer, dessa cyklar klassas som mopeder.

Uppgift saknas
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

35-622, 37-622, 38-622, 40-622, 42-622, 32-622, 622-36, 29-622, 28-622, 30-622, 31-622, 33-622, 34-622, 39-622, 41-622, 43-622, 44-622, 45-622
Slangar
Ventiltyp 

Ventiltyp

Vilka olika ventiltyper finns det?

Tre olika ventiltyper har blivit standard på cykelmarknaden och det är svårt att göra någon rekommendation om vilken som är bäst. Valet av ventil beror mer på fälg och vad du har för pump.

Standardventil (Dunlop) – Denna ventil hittar du framför allt på standard-/citycyklar. Den är enkel att pumpa men lite långsam att montera då du behöver skruva i sär den för att få den igenom hålet i fälgen. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denna ventil hittar du på racer-/mountaibikecyklar men även på hybrider. Anledningen till att man har denna ventil på dessa cyklar är att fälgarna från början var smalare vilket gjorde att ventilhålet behövde vara mindre, 6 mm i stället för 8 mm. Andra egenskaper är lägre vikt (4-5 g), snabbare/enklare att montera och det går att mäta trycket. Nackdelen med denna ventil är att den är ömtålig, det är lätt att böja toppen när man pumpar. Denna ventiltyp finns även i olika längder för att kunna passa i högre fälgar. Vissa tillverkares ventiler går att skruva isär och förlänga med en ventilförlängare.

Bilventil (Schrader) – Som namnet anger är detta standard på bilar men du hittar den även på en hel del cyklar. Stora fördelen med denna ventil är att den går att pumpa på macken. Nackdelen är att enklare och äldre cykelpumpar oftast inte klarar denna ventil, men det finns adapters som konverterar ventilen till en standardventil. Denna ventil kräver att hålet i fälgen är 8 mm.

Tips! Skall du cykla i grupp så är det bra att ta med en slang med racerventil och gärna en med lång ventil (80 mm), då denna slang passar alla typer av fälgar.

Bilventil (schrader)
KUNDERNAS ÅSIKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY