• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

PIRELLI Cykeldäck Pirelli P ZERO Race TLR Retro

Cykeldäck Pirelli P ZERO Race TLR Retro
Beskrivning

Den här generationen av Pirelli P ZERO Race TLR är italienarnas mest högpresterande landsvägsdäck med slanglös teknologi, och dessutom det första däcket som är helt tillverkat i Italien. Pirellis stolta flaggskepp som återfötts med betydligt mycket lägre rullmotstånd, främst tack vare ren hantverksskicklighet. Ett imponerade rappt däck som fungerar precis lika bra för intensiva träningspass och för tävlingar på internationell nivå. Ett TLR-däck med aramidkant som är optimerade för moderna (breda) fälgkonstruktioner, vilket möjliggör sänkt däcktryck och helt nya nivåer av både prestanda och grepp.

Med dessa däck introducerar man SPEEDCORE-teknologin i dess hölje, en design som adderar ett aramidband i däckets gummilager. Denna unika struktur ger ökad styrka och stabilitet till däcket hölje men bibehåller samtidigt en smidig känsla för minimalt rullmotstånd och maximalt grepp, speciellt jämfört med ett däck som har en aramidkonstruktion som sträcker sig från kant till kant. Däcket har även begåvats med ett nylonhölje med 120 TPI som ger extra punkteringsskydd och därmed ökad säkerhet. Slutresultatet blir ett mindre styvt och samtidigt snabbare däck som tål en hel del stryk.

Tack vare dess vidareutvecklade gummiblandning, SmartEVO Compound, uppnås grymt grepp samt lägre rullmotstånd i alla typer av väderförhållanden. Det här är den hittills mest avancerade kemiska formulan från Pirelli som är anpassad för användning på slät asfalt och den är resultatet av samarbetet med World Tour-teamet. Den är baserad på tre olika polymerer, som var och en ger motsatta prestanda i en så gott som perfekt blandning. SmartEVO Compound är exklusiv för P ZERO™-serien och är utvecklad speciellt för modern landsvägscykling, den passar dessutom för allt från intensiv vardagsträning till World Tour-racing. 

  • Vasst landsvägsdäck som passar lika bra för intensiva träningspass som för tävlingsdagen
  • Lätt mönstrat utförande som är utprovat och testat av proffscyklisterna på världstouren
  • Forsknings- och utvecklingsarbete på världstouren har lett fram till dess helt unika design
  • Tubeless Ready (TLR) - Design för bättre punkteringsskydd vid användning med lägre däcktryck
  • SPEEDCORE - Aramidkord ger extra styrka och stabiltet, med behåller ett lågt rullmotstånd, smidighet och grepp
  • SmartEVO Compound - Förbättrar greppet på både våt och torr asfalt jämfört med tidigare blandningar
  • Tack vare dess 120 TPI-cord uppnås följsamma vägegenskaper med hög komfort och grym kontroll
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0108823-AR08
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkePIRELLI
VariantRetro
Size-
ModellseriePirelli P Zero
Specifikation
Vikt (enligt tillverkaren)-
Tillverkarens färgRetro
CykeltypLandsvägscykling
Däck & Slang
Typ av däck 

Typ av däck

Vilka typer av däck finns det?

Däck för slang - Kanttrådsdäck där du alltid skall använda slang.

Tubeless Ready - Kanttrådsdäck där du kan välja på att använda slang eller med hjälp av tubelessvätska köra slanglöst. Tänk på att du måste ha ett hjul (fälg) som klarar detta, eller att du använder ett Tubeless-konverteringskit. Tubeless Ready är framtiden för alla typer av cyklar, punkteringssäkert, lägre rullmotstånd och bättre komfort.

Tubdäck – Ett däck där däck och slang är en enhet. Ett tubdäck passar bara på speciella tub-hjul, då de måste limmas fast på fälgen. Tubdäck är fortfarande proffsens val inom framför allt landsvägscykling och cross men förekommer även inom mountainbike. Fördelen med ett tubdäck är att det ger bra komfort, går att köra med lågt tryck (cross, mountainbike) och är säkert om du skulle punktera i hög fart i en utförsbacke, det kränger inte av fälgen. Nackdelen är att det är krångligt att montera och om dyrt då du får kasta hela däcket vid en punktering.

Tubeless/UST - Kanttrådsdäck som är tänkt att köras helt utan slang eller tätningsvätska. Tyvärr blir dessa däck tunga så de har mer eller mindre försvunnit och ersatts av Tubeless Ready-däck.

Däck för slang
Tubeless Ready
Passar för hjulstorlek28"
ReflexsidaNej
Vikbart 

Vikbart

Ett vikbart kanttrådsdäck har kevlartråd (eller motsvarande) i stället för ståltråd i däckkanterna. Den stora vinsten med detta är lägre vikt (mellan 50-90 g beroende på däckdimension).

Ja
Trådtäthet127 tpi
Nivå av punkteringsskydd 

Nivå av punkteringsskydd

Tycker du att det är superdupermeckigt att förstå hur väl punkteringsskyddat ett däck är? Det tyckte vi också. Därför har vi lagt ner 25 timmar på att kartlägga de olika tillverkarnas punkteringsskydd och uppfunnit en superenkel och supertydlig skala för punkteringsskydd.

Vi har valt att ranka däckens punkteringsskydd i tre nivåer efter hur respektive märke individuellt rankar sitt punkteringsskydd.

  • Lågt
  • Medium
  • Högt

Exempel på hur vi har tänkt

Continental och Schwalbe har båda en 7-gradig skala och vi har valt att märka alla i klass 1-3 som lågt, 4-5 som medium och 6-7 som högt.

Andra tillverkare som t.ex. Michelin rankar sina med 3-stjärnor - där har vi valt att ranka däck med 1-1.5 stjärna som lågt, 2 stjärnor som medium och 2.5-3 stjärnor som högt.

På liknande sätt har vi tänkt och rankat alla däcktillverkares punkteringsskydd för att underlätta lite i denna däcksdjungel.

You're welcome!

Medium
Däckdimension 

Däckdimension

Vi har valt att ange alla däck och slangdimensioner enligt ETRTO-standard*. Detta innebär att alla mått anges i mm t.ex 37-622 där 37 är bredden på däcket och 622 är innerdiametern på däcket.

Enklaste sättet att köpa rätt däck eller slang är att titta på dina nuvarande däck (däckdimension står alltid på däcksidorna) och köpa samma dimension som du har.

*ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization).

-
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY