• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

LAPIERRE Lapierre Komfortracer Pulsium SAT 6.0 AXS Bright Gold/Glossy

Lapierre Komfortracer Pulsium SAT 6.0 AXS Bright Gold/Glossy
Beskrivning

Bekväm racer för både tävling, långa uthållighetsrundor och lite lätta turer

De bekväma fartvidundret Lapierre Pulsium SAT 6.0 AXS har designats om för att erbjuda den perfekta balansen mellan effektivitet och komfort. En mångsidig racer med grym framkomlighet som levererar bekväm körglädje oavsett om det är avslappnad njutningsrunda med polarna eller en stenhård solorunda inför ditt nästa race som gäller. Vi är helt säkra på att du kommer att uppskatta all den extra komfort som S.A.T vibrationsdämpningssystemet ger, med dess integrerade elastomer i förlängningen av den bakre triangeln. Addera en slimmad cockpit med kompakta former, högklassiga hjulset med genomgående hjulaxlar, en trådlöst styrd 2x-drivlina med slagkraftig prestanda och du har en given vinnare.

Nyckeln till framgång!

  • Vägvinnande landsvägsracer med grym komfort som ser till att du kan handskas med riktigt tuff konkurrens
  • Stomme helt i kolfiber (Pulsium SAT Disc UD Superlight Carbon) med låg vikt, hög vridstyvhet och integrerad dämpning 
  • Framgaffeli kolfiber (Pulsium Disc UD Superlight Carbon) som ser till att styrningen alltid känns stabil, rapp och smidig
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 24 trådlöst styrda växlar från SRAM (Rival ETAP AXS)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival disc) med pålitlig bromsprestanda oavsett förhållanden
  • Hjulset från DT Swiss (ER1600 SPLINE) med greppsäkra kvalietstdäck från Schwalbe (ONE Performance) med 28 mm i bredd
  • Hjulnav med genomgående axlar ger en imponerande styvhet till hjulen 

Stomme i kolfiber och en landsvägsgeometri som bygger självförtroende

Stommen utgör av en elegant ram i kolfiber med en modernt tidstypisk landsvägsgeometri som ser till att du utan problem kan hålla ett högt tempo under långa solopass med full komfort. Den något högre främre delen säkerställer en bekväm körställning med bibehållen estetik medan dess bakre delar balanserar smidighet, snabb reaktionsförmåga och trygg säkerhet när du bränner på för fullt nedför backarna, en perfekt mix både för långa dagar i sadeln och intensiva kvällsturer med bästa kompisarna. Framtill sitter en ultralätt gaffel i kolfiber vilket borgar för att styrningen alltid känns precis, rapp och smidig. Den dämpade stommen absorberar effektivt underlagets alla ojämnheter utan att kompromissa med precisionen i manöverförmågan, vilket i praktiken innebär det att du kan cykla både snabbare, hårdare och längre innan din energi börjar mattas av. Vajrar och kablar är givetvis väl skyddade från fysisk åverkan inuti ramen, en slät ram ger dessutom lägra luftmotstånd och den är även betydligt enklare att hålla ren.

Trådlöst styrd 2x-drivlina med driftsäker prestanda för alla typer av tempon 

Under motorhuven sitter en slagkraftig 2x-drivlina med trådlös styrning och 24 pålitliga växlar från SRAM (Rival ETAP AXS) och den består av ett vevparti med dubbla klingor (46/33T) kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett (10-36T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att även ambitiösa landsvägscyklister kan dominera i alla typer av av tempon. Den slagkraftiga drivlinans prestanda är extremt pålitlig och dess smidiga funktion är i princip helt krångelfri. 

Högklassigt hjulset med lågt rullmotstånd och helt rätt grepp i kurvorna

Hela bygget rullar på ett kvalitativt hjulset från DT Swiss (ER1600 SPLINE) som har nav med genomgående hjulaxlar, vilket ger en imponerande styvhet till hjulen. Fälgarna är bestyckade med ett par släta landsvägsdäck 28 mm bredd, vilket är perfekt för dig som prioriterar hastighet, stabilitet, lågt rullmotstånd men samtidigt vill ha hög komfort och effektiv framkomlighet. När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och just därför är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till pålitlig bromsförmåga året om, och dessutom oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0147495-Z240
EAN-kod-
VarumärkeLAPIERRE
VariantBright Gold/Glossy
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
ProduktserieLapierre Pulsium
KönHerr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Hemsida tillverkarewww.lapierrebikes.com/fr-en/o/pulsium-sat-60-axs-2024/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Användningsområde 

Användningsområde

KLÄDER

Anger vad tillverkaren först och främst tycker är ett lämpligt användningsområde. Självklart kan du använda kläderna till annan cykling om du vill.

SKOR

Här är användningsområdet mer kopplat till funktion (än vad som gäller med kläder). Självklart går det t.ex. alldeles utmärkt att cykla racer med mountainbikeskor/-pedaler men för att du skall få ut maximalt av cyklingen rekommenderar vi rätt sko för respektive cykel.

Landsvägscykling
Tillverkarens färgBright Gold/Glossy
Ramset
Ramstorlek-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelCarbon
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2024
Hjul
HjulDT Swiss ER1600 SPLINE
FramdäckSCHWALBE ONE Perf, RaceGuard, MicroSkin, TLE 28-622
BakdäckSCHWALBE ONE Perf, RaceGuard, MicroSkin, TLE 28-622
Däckdimension28-622
Drivlina
VäxelreglageSRAM Rival ETAP AXS
FramväxelSRAM Rival ETAP AXS Braze-On
BakväxelSRAM Rival ETAP AXS Max, 12s
VevlagerSRAM DUB Press Fit 86.5 Road
VevpartiSRAM Rival Dub 46-33T 170mm (XS,S), 172,5mm (M,L), 175mm (XL)
KedjaSRAM Rival 12s
KassettSRAM XG 1250 10-36T 12s
Komponenter
FrambromsSRAM Rival disc 160/140
BakbromsSRAM Rival disc 160/140
StyrlagerAcros AIX-532 IS52/28,6 - IS52/40
StyreLapierre alloy, Width: 400mm (XS,S), 420mm (M, L, XL), Drop: 130mm, Reach: 80mm
StyrstamLapierre alloy, internal routing, Ø: 31.8mm, 80mm (XS,S), 90mm (M), 100mm (L), 110mm (XL)
SadelstolpeLapierre alloy, Ø: 27.2mm, L: 350mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieSRAM RIVAL eTap AXS
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
SRAM RIVAL eTap AXS
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM RIVAL eTap AXS
Utrustning
Handtag/StyrlindaLapierre tape
PedalerVP-335 Clips&Strap
SadelFizik Aliante R5 150mm
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2024
  • 28"

ANDRA PRODKTER I SERIEN Lapierre Pulsium

WOW-pris
Lapierre Komfortracer Pulsium SAT 5.0 Di2 Light Blue/Glossy

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY