CYKELDATOR FRÅN GARMIN PÅ KÖPET! »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Racer Komfort Domane SL 7 Gen 4 Dark Web Black

CYKELDATOR PÅ KÖPET
Trek Racer Komfort Domane SL 7 Gen 4 Dark Web Black
Beskrivning

Kolfiber, komfort och kusligt hög kapacitet i en extremt väl avvägd balans

Om du är på jakt efter en snabb landsvägsracer som alltid levererar potent tävlingsprestanda, men som fortfarande är bekväm nog för dina episka söndagsrundor så kommer testvinnaren Trek Domane SL 7 Gen 4 inte att göra dig besviken. En vass kolfiberhoj med trådlöst styrd 2x12-drivlina med responsiva växlingar som älskar långa rundor och som präglas av sin smidiga funktion. En slimmad cockpit gör att cykeln ser lika elegant ut som den känns, och i det lättåtkomliga förvaringsfacket ryms det viktigaste för cyklingen. Tillsammans med vägutslätande IsoSpeed bak och högklassiga kolfiberhjul kommer du att sväva fram, oavsett om underlaget är slät väg eller gropigt grus.

Nyckeln till framgång! 

  • Passar lika bra på tävlingsbanorna som på klubbens träningsrundor som på rena njutningsrundor
  • Den stabila Endurance-geometrin är bekväm på långdistans, men det här är ändå en snabb tävlingscykel
  • Avancerad IsoSpeed som absorberar vibrationer från vägen så att du kan cykla snabbare, mjukare och bekvämare
  • Inbyggt lagringsutrymme i diagonalröret med plats för verktyg och andra nödvändigheter
  • Trådlös elektronisk drivlina från Shimano (Ultegra Di2) med en 12-delad kassett som levererar responsiva växlingar
  • Kraftfulla skivbromsar från Shimano (Ultegra) ser till att varken regn eller grus kan förstöra en fantastisk runda
  • Flat Mount-monterade skivbromsar som är elegantare, lättare, mindre och renare än konventionella skivbromsar
  • Hjulset med fälgar i kolfiber från Bontrager (Aeolus Pro 37) och kvalitetsgummin från Bontrager (R3 Hard-Case Lite) 
  • Kan användas med breda däck upp till 38c så du tar dig fram snabbt och säkert även på de sämsta vägarna
  • Fullständigt integrerad cockpit gör att hojen ser lika elegant ut som den känns
  • Med Bontragers Blendr stamteknik kan du fästa dina grejor direkt på styrstammen - Snyggt och användarvänligt!

Aerodynamisk kolfiberram med avancerad vibrationsdämpning

Stommen utgörs av en aerodynamisk ram i högkvalitativ kolfiber (500 Series OCLV Carbon) som försetts med Trek´s egenutvecklade vibrationsdämpande IsoSpeed. Det handlar kortfattat om att jämna ut ojämnheterna i vägbanan genom att frikoppla sadelstolpen och styrröret från själva ramen. Ramen absorbera vägbanans vibrationer utan att kompromissa med precisionen i manöverförmågan, vilket i praktiken innebär det att du kan cykla både snabbare, längre och hårdare innan du blir trött. Världens bekvämaste racinggeometri? Fortfarande tydligt tävlingsinspirerad men med något högre styrrör, vilket ger bättre stabilitet och leder till ökad komfort. Den har dessutom en framgaffel i kolfiber som absorberar vibrationerna och skapar rätt styrkänsla utan att addera onödig vikt. 

Slagkraftig 24-växlad drivlina med pålitlig prestanda samt skivbromsar

Den slagkraftiga 24-växlade drivlinan är hämtad från Shimano (Ultegra Di2), den är trådlöst styrd och består av ett vevparti med två främre klingor (50/34T) kombinerat med en driftsäker 12-delad kassett (11-34T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du både kan hålla ett högt tempo i alla typer av förhållanden. Och saktar ner gör du med ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar, det ger dig högklassig bromsförmåga i alla typer av väderförhållanden och på alla typer av underlag.

Aerodynamisk hjulset i kolfiber med fokus på både hastighet och grepp

Hjulsetet består av ett par aerodynamiska fälgar i kolfiber som givetvis är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan köra med lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. Allt rullar tryggt på ett par 32 mm breda landsvägsdäck med lågt rullmotstånd och överlägset grepp som trivs bäst på lite hårdare underlag. Men du kan montera ända upp till 38 mm breda däck, vilket gör att hojen kan dubblera som din gravelhoj.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0147349-Z148
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantDark Web Black
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringLandsvägscykling
ModellserieTrek Domane
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/prestandaracercyklar/domane/domane-sl/domane-sl-7-gen-4/p/47132/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgDark Web Black
Ramset
Ramstorlek-
Ram500 Series OCLV Carbon, IsoSpeed, inbyggd förvaring, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, 3S-kedjehållare, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 142 mm genomgående axel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelDomane SL, koniskt styrrör, invändig bromsdragning, skärmfästen, Flat Mount-skivbroms, 12 x 100 mm genomgående axel
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
Hjul
HjulBontrager Aeolus Pro 37
FramdäckBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32 mm
BakdäckBontrager R3 Hard-Case Lite, TLR, aramidkant, 120 tpi, 700 x 32 mm
Däckdimension32-622
Drivlina
VäxelreglageShimano Ultegra R8170 Di2, 12-växlat / Shimano Ultegra R8170 Di2, 12-växlat
FramväxelShimano Ultegra R8150 Di2, lött fäste, Down Swing
BakväxelShimano Ultegra R8150 Di2, max. 34T
VevlagerPraxis, T47-gänga, invändigt lager
Vevparti-
KedjaShimano XT M8100, 12-vxl
KassettShimano Ultegra R8101, 11-34, 12-delad
Komponenter
Bromsskiva framShimano CL800, centerlock, 160 mm
Bromsskiva bakShimano CL800, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

24-växlad (2 x 12)
VäxelreglageserieShimano Ultegra Di2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra Di2
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Ultegra Di2
Utrustning
Sadel-
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY