• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

MERIDA Merida MTB Big Nine 200

BRA PRIS
Merida MTB Big Nine 200
Beskrivning

Underhållande storsäljare med galet brett register och massor av körglädje

Storsäljaren Merida BIG.NINE 200 tål verkligen att jämföras, det här är en imponerande prisvärd mountainbike som alltid kommer ställa upp när du vill ut på nya äventyr. Det här är hojen som kommer se till att du flyger fram i spåren och som levererar högvis med körglädje samt problemfri drift till ett pris som är betydligt lägre än förväntat. Dess lättviktsram i aluminium tillsammans med solida komponenter skapar en stigcykel som både är lätthanterlig, lekfull och komfortabel. Dess lättviktsram i aluminium tillsammans med stora 29-tummare och pålitliga komponenter skapar en stigcykel som både är lätthanterlig, lekfull och komfortabel. En underhållande hardtail med brett register som även passar bra för dagligt bruk tack vare dess dedikerade fästen för både stöd, skärmar och pakethållare. 

Nyckeln till framgång!

  • Dubbelreducerad aluminiumram (Racelite 61) med en sportig geometri och elegant utseende
  • Dämpad luftgaffel från SR Suntour (XCR32 LOR) som bygger självförtroende
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore) med extremt pålitlig funktion
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro (M275) med pålitlig prestanda
  • Stabila 29-tummare med 2,2" breda kvalitetsdäck från Maxxis (Ikon)
  • Dedikerade fästen för både stöd, skärmar och pakethållare

Elegant hydroformad aluminiumram som levererar en skönt följsam känsla

Stommen utgörs av en fin dubbelreducerad aluminiumram (Racelite 61) med en sportig geometri som skapar både uthållighet, smidig manöverförmåga och en skönt följsam känsla i spåren. En avslappnad körställningen som ser till att du har riktigt bra uppsikt över dina medtrafikanter, samtidigt som den är både bekväm och stabil ute i terrängen. Den elegant hydroformade aluminiumramen har en av de slätaste svetsarna i klassen och såklart praktisk invändig vajerdragning som bidrar till dess eleganta utseende.

Dämpad luftgaffel och komponenter som boostar ditt självförtroende

Dämpningen hanteras av en luftgaffel från SR Suntour (XCR32 LOR) som bygger självförtroende och som tack vare en slaglängd på 100 mm ser till att du alltid tar dig fram mjukt och behagligt. Framgaffeln har dessutom lockout, vilket ger dig alla förutsättningar att köra nästan lika snabbt på plana underlag som i lite tuffare terräng. Tack vare en väl avvägd mix av högkvalitativa komponenter så funkar den för intensiva träningspass med kompisarna men den passar kanske bäst för normalt dagligt bruk.

Slagkraftig 1x-drivlina med 10 växlar och näst intill bombsäker funktion

För att kunna hantera allt från snabba utförslöpor till branta klättringar har den försetts med en slagkraftig 10-växlad drivlina från Shimano (Deore) med hög precision och näst intill bombsäker funktion. När utmaningarna bjuder på lite tuffare motstånd så får du hjälp av drivlinans breda utväxling, framtill sitter en 32-tandad singelklinga och den kombineras med en kassett på 11-46T, vilket sammantaget ser till att du kan bemästra allt från snabba grusvägsrallyn till lite tuffare uppförsbackar, vilket är perfekt för oss som gillar utmanande äventyr.

Stabila 29-tummare med kvalitetsdäck samt hydrauliska skivbromsar

Modellen rullar snabbt på ett par stabila 29-tummare med 2,2" breda kvalitetsdäck från Maxxis (Ikon) som ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten. Och eftersom cykeln älskar höga farter är den utrustad med hydrauliska skivbromsar från Tektro (M275), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har effektiv bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0072629
EAN-kod-
VarumärkeMERIDA
VariantPurple/Blue
Tillverkarens artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieMerida BIG.NINE 200
ModellserieMerida BIG.NINE
KönUnisex
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg-
Årsmodell2022
Vikt (enligt tillverkaren)12.95 kg
Hemsida tillverkarewww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3040/bignine-200
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel-
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framnav-
Baknav-
Ekrar-
Fälgar-
Framdäck-
Bakdäck-
Däckdimension55-622
Drivlina
Växelreglage-
Framväxel-
Bakväxel-
Kassett-
Komponenter
Frambroms-
Bakbroms-
Styrlager-
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Pedaler-
Handtag/Styrlinda-
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

ANDRA PRODKTER I SERIEN Merida BIG.NINE 200

-9%
Merida MTB Big Nine 200
11 000 kr
9 990 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
  • XXL

LIKNANDE PRODUKTER

BRA PRIS
-25%
Merida MTB Big Nine 200
10 999 kr
8 199 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
  • XXL
-15%
Trek MTB Procaliber 9.5
21 199 kr
17 990 kr
SE PRIS!
Finns i flera varianter
-27%
Merida Big Seven 15
7 499 kr
5 490 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
-27%
Merida MTB Big Nine 15
7 499 kr
5 490 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
  • XXL

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY