• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CANNONDALE MTB Cannondale Trail 1 Black

Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Black
Beskrivning

Hardtail för vardaglig och äventyrlig cykling på skiftande typer underlag 

Har siktet du inställt på en MTB som sätter fokus på prisvärdhet, men där man samtidigt inte snålat in på de funktioner som har störst betydelse dugligheten, ja då är populära Cannondale Trail 1 ett riktigt smart alternativ. Tack vare kombinationen av en robust aluminiumram och en pålitlig specifikation klarar den både äventyrlig cykling till skolan/jobbet samt betydligt stökigare underlag. Du får en driftsäker 10-växlad drivlina med brett register, en dämpad framgaffel och effektiva skivbromsar vilket gör den till ett bra val för dig som lockas av äventyrlig körglädje men inte vill behöva tömma hela spargrisen. Och givetvis kan den även utrustas med både skärmar, pakethållare och stöd och andra typer av tillbehör som gör din upplevelse ännu mer användarvänlig.

Nyckel till framgång!

  • Lätt aluminiumram (SmartForm C3 Alloy) som utklassar det mesta i sin prisklass
  • SAVE Micro-Supsension - Strategiskt placerade flexzoner i ramens bakre triangel
  • Geometri med lite flackare gaffelvinkel vilket ger en stabil känsla i cyklingen
  • StraightShot Internal Cable Routing - Skyddar vajrarna och ger ett eleganta utseende
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (XCM Boost) som ökar komforten och tar udden av stökig terräng
  • Slagkraftig 10-växlad 1x-drivlina från Shimano (CUES U6000) med driftsäkra egenskaper
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Tektro (M275) med pålitlig bromsverkan oavsett förhållanden
  • Hjulstorlek som är anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre)

Robust aluminiumram som sätter både komfort och praktisk funktion i fokus

Stommen utgörs av en lätt aluminiumram som faktiskt utklassar det mesta i sin prisklass. Den har en geometri som sätter både komfort, manöverförmåga samt framkomlighet i fullt fokus, och dess lite flackare gaffelvinkel ger en pålitligt stabil känsla i cyklingen. Ramen har även Cannondale´s SAVE Micro-Supsension, vilket enkelt förklarat är strategiskt placerade flexzoner i ramens bakre triangel som ger dig en mer kontrollerad cykling. Ramen är både robust och tålig samt har såklart invändig kabeldragning vilket både skyddar vajrarna samt bidrar till dess eleganta utseende. En annan praktisk detalj är den kan utrustas för både pakethållare, skärmar och cykelstöd, perfekt för dig som vill kunna förvandla din hoj till en praktisk packåsna som klarar alla typer av väder.

Dämpad framgaffel och kraftfulla skivbromsar med effektiv funktion 

Framtill sitter en dämpad gaffel från SR Suntour (XCM Boost) med 100mm eller 80mm slaglängd, vilket i praktiken innebär att du alltid åker med bekväm komfort oavsett underlag. Inbromsningen handläggs av ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Tektro som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag som gäller för dagen.

Driftsäker 10-växlad drivlina som är anpassad för varierande tempon

Rätt fart uppnås med hjälp av en driftsäker och tålig 10-växlad drivlina med en utväxling som ser till att de flesta cyklister utan problem kan hänga med både i varierande tempon och i olika förhållanden. Växlarna hanteras dessutom via lättmanövrerade reglage som ger dig möjligheten att skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. 

Hjulset med smart storleksanpassning efter respektive ramstorlek 

Hjulstorlek är anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre) vilket ger dig en väl avvägd balans mellan hastighet, manöverförmåga och kontroll. Det slitstarka hjulsetet består av robusta aluminiumfälgar och greppvänliga gummin från WTB (Ranger) med 2.25" bredd som kan hanterar allt från slät asfalt till småstökig skogsterräng. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0150369-0119
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeCANNONDALE
VariantSvart
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieCannondale Trail
AGE_GROUPAdult
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
BarnspecifikNej
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
PersonaliseringMountainbiking
CykeltypMountainbike
Tillverkarens färgBlack
Ramset
Ramstorlek-
RamTrail, SmartForm C3 Alloy, 142x12mm, SAVE, 1-1/8 headtube, post mount disc, StraightShot internal cable routing, dropper post compatible, KickFlip hidden 18mm 2-bolt kickstand mount, BSA-73, 27.5 wheels (XS, S) / 29 wheels (M, L, XL)
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelSR Suntour XCM Boost, coil, 100mm travel, 46mm offset (29), 80mm travel, 42mm offset (27.5)
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderStålfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

100mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

on fork
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Årsmodell2025
Hjul
Framnav(F) Shimano TC500, 15x110mm / (R) Shimano TC500, 12x142mm
Baknav(F) Shimano TC500, 15x110mm / (R) Shimano TC500, 12x142mm
FramdäckWTB Ranger, 27.5x2.25 (XS, S) / 29x2.25 (M, L, XL)
BakdäckWTB Ranger, 27.5x2.25 (XS, S) / 29x2.25 (M, L, XL)
Däckdimension-
FälgarWTB SX19, 32h
Drivlina
VäxelreglageShimano CUES U6000, 10-speed
BakväxelShimano CUES U6000
VevlagerProWheel, square taper
VevpartiProwheel, Charm 30T
KedjaKMC X10, 10-speed
KassettShimano CUES, 11-48, 10-speed
Komponenter
Frambroms-
Bromsskiva fram160/160mm rotors
Bakbroms-
Bromsskiva bak160/160mm rotors
StyrlagerSemi-Integrated, 1-1/8
StyreCannondale Riser, 6061 Alloy, 25mm rise, 8° sweep, 6° rise, 720mm
StyrstamCannondale 4, 6061 Alloy, 31.8, 6°
SadelstolpeJD Dropper, internal routing, 31.6, 130mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
VäxelreglageserieShimano Cues
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Cues
Utrustning
Handtag/StyrlindaCannondale
PedalerNot Included
SadelCannondale Trail
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
KLICKA HEM
MAXXIS Cykeldäck HOOKWORM 29" 63-622 (2,5)

LIKNANDE PRODUKTER

SUPERDEAL
-21%
Hardtail MTB Cube Aim ONE Tropical/Fireorange
6 990 kr
5 490 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Tiger Shark
9 990 kr
(Rek. pris: 9 999 kr)
Se priset
MTB Cannondale Trail 2 Black
7 990 kr
(Rek. pris: 7 999 kr)
Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Black
9 790 kr
(Rek. pris: 9 999 kr)
Se priset
Hardtail MTB Tunturi Kayapo M29 Mattblack/Grey/Red
Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Tungsten Blue
9 990 kr
(Rek. pris: 9 999 kr)

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY