• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Hardtail MTB Procaliber 9.5 Gen 3 Lava

SUPERDEAL
Trek Hardtail MTB Procaliber 9.5 Gen 3 Lava
Beskrivning

Lätt, rapp och smidig XC-hardtail som kommer ge dig segervittring

När nedräkningen för ditt nästa race har börjat så kommer Trek Procaliber 9.5 Gen 3 att ge dig segervittring när du självsäkert du rullar fram till startlinjen för att jaga nästa topplacering. Den här versionen har en helt nyutvecklad stomme i kolfiber är begåvad utjämnande IsoBow-teknik som både sväljer stökigt underlag och drar ner på vikten. Den är galet lätt och imponernade effektiv men samtidigt bekväm nog för att kunna tackla mil efter mil. En tävlingsklar XC-hardtail i kolfiber med teknik som hjälper dig behålla energin under tuff cykling och som toppas med ett robust hjulset, en dämpad luftgaffel och en driftsäker drivlina som växlar med full precision även under belastning.

Nyckeln till framgång!

  • Stommen i OCLV Mountain Carbon är stryktålig och har precis lagom mängd följsamhet för att du ska kunna ösa på för fullt
  • Du får hardtail-effektiviteten du suktar efter utan vibrationer tack vare IsoBow-teknik som absorberar ojämnheterna
  • Dämpad luftgaffel från RockShox (Judy GOLD) med remote lockout som ger dig bättre kontroll på stötiga partier
  • Slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore) med bred utväxling och ett enda växelreglage att hålla koll på
  • Hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som ser till att du alltid har kraftfull bromsverkan
  • Bakromsen är delvis monterad på bakaxeln vilket ser till att bromskraften alltid hålls lika effektiv och konsekvent
  • Hjulset i kolfiber från Bontrager (Kovee) som fått 2,4" breda gummin från Bontrager (Sainte-Anne Pro XR)
  • Höj-/sänkbar sadelstolpe från Bontrager (Line) med invändig vajerdragning

Tävlingsklar kolfiberram med innovativ IsoBow-teknik 

Treks kolfiberupplägg för mountainbike är både tåligt, mäktig vridstyvt och fullt anpassat för krävande tävlingsförhållanden. Med den innovativa ramtekniken IsoBow förflyttas hojens bakstag bortom sadelröret. Det ser till att ramens vikt blir lägre och att den vertikala följsamheten ökar tack vare konstruktionens utsläckande effekt på vibrationerna från underlaget. Procaliber har en flackare styrhuvudvinkel än de flesta XC-cyklar och en längre, 120 mm, slaglängd. Med sin lugna attityd lockar den dig att öka takten med bibehållen kontroll i tekniskt utmanade terräng. Men vad blir då slutresultatet? Du kommer både att kunna trycka på hårdare, både under längre tid och med större kontroll, dessutom blir det enklare kunna bibehålla spårvalet när underlaget blir tuffare!

Dämparkonfiguration som sätter fullt fokus på effektiviteten

Framtill hittar du en gaffel från RockShox (Judy GOLD) med Solo Air-fjäder och TurnKey-lockout. Den har en slaglängd på 120mm och är utrustad med lockout, vilket innebär att du kan åstadkomma högre pedaleffektivitet, vilket är perfekt på släta avsnitt där effektiviteten ofta är viktigare än stötdämpningen. 

Slagkraftig 1x-drivlina och skivbromsar anpassade för höga hastigheter 

Den slagkraftiga 1x-drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och den består av en singelklinga samt en 12-delad kassett, vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Inbromsningen handläggs av ett par hydrauliska skivbromsar som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett förhållanden i spåren. Bromsen är delvis monterade på bakaxeln och bakstaget kan därför flexa och dämpa vibrationerna från stigen utan att påverka bromsfunktionen, vilket ser till att bromskraften alltid hålls lika effektiv och konsekvent.

Robust hjulset med greppsäkra gummin som alltid är klara för drabbning

Allt rullar på ett par robusta 29-tummmare med fälgar i aluminium och gummin med 2,4 bredd som briljerar på de flesta typer av underlag. Däcken har lågt rullmotstånd och levererar den perfekta kombinationen av hastighet, grepp och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i terrängen. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147399-C362
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantLava
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Procaliber
Specifikation
Könunisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-cross-country/procaliber/procaliber-9-5-gen-3/p/47223/
PersonaliseringMountainbiking
FärgRöd
Tillverkarens färgLava
Vikt (enligt tillverkaren)13 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamOCLV Mountain Carbon, IsoBow, koniskt styrhuvud, invändigt kablage, balanserad Post Mount-broms, Boost148
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelRockShox Judy GOLD, Solo Air, TurnKey Lockout, koniskt styrrör, 42 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeXC
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavShimano TC500 aluminium, centerlock, 110 x 15 mm genomgående axel
BaknavShimano TC500 aluminium, centerlock, 148 x 12 mm genomgående axel
FramdäckBontrager Sainte-Anne Pro XR, Tubeless Ready, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,40"
BakdäckBontrager Sainte-Anne Pro XR, Tubeless Ready, tvåkomponentsgummi, aramidkant, 60 tpi, 29 x 2,40"
Däckdimension62-622
FälgarBontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore M6100, 12-växlat
BakväxelShimano Deore M6100, lång arm
VevlagerShimano MT500, 92 mm, presspassat
Vevparti-
KedjaShimano Deore M6100, 12-vxl
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
FrambromsShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva fram-
BakbromsShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva bak-
StyrlagerFSA IS-2, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
SadelVerse Short, CrMo-rails, 145 mm bredd
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

Se priset
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Continental Cykeldäck Double Fighter III
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 254 kr
(Rek. pris: 299 kr)
Gäller så långt lagret räcker

Toppsäljare inom MTB-hjälmar

Bra pris
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
Se priset
Lazer Cykelhjälm MTB Lupo KinetiCore Matt Black
Se priset
Bell Cykelhjälm Mtb 4Forty Mips Mat/Gls Black
fr. 779 kr
(Rek. pris: 1 299 kr)
Trek Cykelhjälm Solstice Mips Black
599 kr
(Rek. pris: 849 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

Bra pris
Hardtail MTB Cube Aim ONE Tropical/Fireorange
5 490 kr
(Rek. pris: 6 990 kr)
Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Tiger Shark
9 990 kr
(Rek. pris: 9 999 kr)
Se priset
MTB Cannondale Trail 2 Black
7 990 kr
(Rek. pris: 7 999 kr)
-15% RABATT
Hardtail MTB Rock Machine Manhattan 40 29" Gloss Saphire Black
6 490 kr
15% extra rabatt vid köp av utvalda cyklar
Se priset
MTB Cannondale Trail 1 Black
9 790 kr
(Rek. pris: 9 999 kr)

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY