Okrönt konung som älskar hårdkörning och har en enorm mångsidighet
Flow, teknisk cykling eller branter – med den mångsidiga Trek Fuel EX 9 X0 AXS Gen 7 är du redo för allt. Den här terrängcykeln med extremt justerbar geometri låter dig välja ditt eget äventyr, oavsett om du är en stoisk cyklist som vill tämja terrängen, föredrar ösig stigcykling eller vill ha en best som är redo för branterna. Fuel EX är en pålitlig, heldämpad hoj som kan hantera allt under en och samma dag med 145/150 mm i slaglängd och väl balanserad manöverförmåga ute på stigarna. Det här är en förtroendeingivande stigcykel med imponerande allroundkapacitet som är byggd för att klara allt du serverar på dagens meny. Redan vid leverans är den klar för stökiga äventyr med sin nyutvecklade ram, dräpande dämparpaketet från RockShox, vasst hjulset i aluminium och en SRAM X0 Eagle AXS-drivlina med trådlös precisionsväxel som alltid växlar lika mjukt, även under hård belastning. Och det är såklart tryggt att veta att tack vare de kraftfulla hydrauliska skivbromsarna med 4 kolvar har all den modulering och bromskraft du behöver när det går hett till.
Nyckeln till framgång!
- Aluminiumram (Alpha NEXT Platinum Aluminum) med unikt anpassningsbar stigcykelgeometri
- Kanalstyrt invändigt kablage, UDH-växelöra, styrlager med justerbar vinkel och gängat vevlager
- Utbytbart pivotlänkage, utbytbart nedre dämparfäste, diagonalrörsskydd och transportskydd
- Styrhuvud med vinkel på runt 64,5° (+/- 1° med vinkeljustering) och en sadelrörvinkel på strax under 73°
- Dämparkonfiguration med reglerbar fjädring och 145/150mm slaglängd
- Framgaffel från RockShox (Lyrik Ultimate) som har DebonAir+ med ButterCups, Charger 3.1 RC-dämpare och koniskt styrrör
- Baktill sitter en dämpare från RockShox (Deluxe Ultimate RC2T) som ser till att du kan öka progressiviteten i fjädringskurvan
- Tävlingsklar 1x12-drivlina från SRAM (X0 Eagle AXS T-Type) med trådlös precisionsväxel som växlar mjukt under belastning
- Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Maven Silver) som levererar högklassig funktion i alla förhållanden
- Droppersadelstoplen från Bontrager (Line Dropper) ser till att hålla sadeln ur vägen när du snor runt i kurvor och ruschar nedför
- Hjulset från Bontrager (Line Comp 30) med kapslade lager, bereda hjulfästen, genomgående axel och Rapid Drive 108-baknav
- Greppsäkra gummin från Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II) med EXO+-hölje och en bredd på 2,5 tum
Funktionerna som får Trek Fuel EX 9 X0 AXS Gen 7 att sticka ut från mängden
Stommen utgörs av en nyutvecklad aluminiumram med utbytbart pivotlänkage i aluminium. Trek har utgått från den prisbelönta kinematiken hos föregånde generation men har planat ut nigningskompenseringsböjen för att göra den lite mer effektiv i branta uppförslut. Dessutom innebär dess extra slaglängd inte bara mer effektivitet utan även mer kapacitet. Ramen är fullproppad med massor av smarta finesser som gör dig till en bättre cyklist, medan de kanalstyrda invändiga kablaget skyddar alla vajrar och ger hojen rätt utseende.
Tack vare dess unikt adaptiva geometri kan du anpassa den efter dina egna preferenser och i kombination med en välbalanserade dämpning så ger de dig både större mod i utförslöporna och ökad kraft i klättringarna, på allt ifrån episka äventyrsrepor till vilda kvällsrundor.
Dess öppna främre triangel ger generöst med utrymme för vattenflaskor och andra tillbehör som ramväskor eller minipumpar. Ramen har dessutom gott om plats för en lång droppersadelstolpe, större dämpare, ramväskor och annat. Packa in det du behöver i dess smart inbyggda förvaringsfack, du kan dessutom få med dig ännu mera prylar tack vare tillbehörsfästen på överröret. Storleksspecifika kedjestag gör cykeln mer lättmanövrerad för kortare cyklister och det ger även bättre viktfördelning i uppförsbackarna för längre cyklister.
Vill du ha ett bättre skydd mot att stötdämparen bottnar ur utan att offra småguppsresponsen? Då vänder du på justerbrickan vid det nedre dämparfästet för att öka progressiviteten i fjädringskurvan .Välj en mindre progressiv inställning för en mjukare känsla i guppen eller en mer progressiv inställning för knölig terräng, bättre skydd mot urbottning eller om du har fjäderdämpare.
Med Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen reagerar på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest.
Dess precisionstillverkade kedjestagsskydd skapar en tystare färd på stökiga underlag och dess uppdaterade skydd på diagonalröret skonar ramen mot islag. Medan cykelns standardstyrlager utan stack skapar fler möjligheter för eftermarknadsutrustning, som t ex vinklingsbara styrlager.