• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea Trail Mtb Laufey H30 Dark Green Met (Gloss)

BRA PRIS
Orbea Trail Mtb Laufey H30 Dark Green Met (Gloss)
Beskrivning

Temperamentsfull trailhoj som briljerar på tekniskt utmanade skogsrepor

Omnipotenta Orbea Laufey H30 är optimal för cyklister som söker en körglad hardtail för att kunna glänsa på allt från småstökig skogsterräng till de utmanande dubbelhoppen i parken. En temperamentsfull hoj som lutar sig mot en modern trailgeometri, en högklassig specifikation, en vass dämpad luftgaffel och feta 29-tummare som boostar framkomligheten. Modellen har komponenter som tål riktigt tuffa tag och den trippelreducerade aluminiumramen har samma höga klass som avsevärt mycket dyrare modeller. En underhållande, körglad och imponerande lättstyrd skogsmaskin som levererar vass prestanda, imponerande driftsäkerhet och som kan uppgraderas så skulle önskas.

Nyckeln till framgång!

  • Driftsäker skogsmaskin som trivs på allt från gropiga grusvägar till riktigt utmanande skogsrepor
  • Trippelreducerad aluminiumram med former som anpassade för den moderna typen av trailcykling
  • Geometri fullt anpassad för trail med 75/65,5 graders vinkel och 435 mm kedjestag
  • Dämpad luftgaffel från RockShox (Recon RL) med lockout och 140 mm slaglängd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 11 växlar från Shimano (Deore) med bred utväxling (32Tx11-51T)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT201) som ger klanderfri bromsförmåga oavsett terräng
  • Greppsäkra 29-tummare från Maxxis (Dissector) med 2,4" bredd och grym framkomlighet
  • Dess höj/sänkbara sadelstolpe ser till att du är redo att för stökiga utförslöpor i bikeparken

Trippelreducerad aluminimram med former som maximerar körglädjen 

Chassit består av en ram i trippelreducerad aluminium med intern kabeldragning som levererar kvick respons när du lägger fullt tryck på pedalerna. Ramen är tillräckligt styv för att vara snabb och lyhörd, men den är samtidigt tillräckligt följsam för att leverera full bekvämlighet när det hettar till i utförslöporna. En modern trailgeometri med flacka vinklar och som maximerar både kursstabiliteten, kontrollen, kvickheten och klättringsvilligheten. Lägg därtill en väl balanserad körställning med rätt pedalposition som skapar smidig manöverförmåga, helt perfekt för alla oss som älskar äventyrlig cykling i stökig terräng.

Dämpad framgaffel som ökar framkomligheten och boostar effektiviteten

Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel med en slaglängd på hela 140mm som ger ökad komfort och mera kontroll, vilket ju kan vara helt avgörande när underlaget snabbt skiftar karaktär. Den har dessutom lockout, helt perfekt för dig som vill ha möjligheten att kunna köra nästan lika fort på släta grusvägar som på betydligt stökigare underlag. Dagens mer tekniskt utmanande skogsrepor kräver nästan en höj/sänkbara sadelstolpe, vilket i praktiken ger det dig massor av extra manöverutrymme genom att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du kontrollerat flyger fram i utförslöporna.

Slagkraftig 1x-drivlina som ser till att du kan briljera i en rad olika tempon 

Smått svindlande farter uppnås med hjälp av en slagkraftig 1x-drivlina med 11 växlar från kvalitetssäkra Shimano (Deore) som begåvats med en bred utväxling, vilket i praktiken ser till att även riktigt ambitiösa cyklister utan problem kan hänga med både i varierande tempon och i olika typer av förhållanden. Växlarna hanteras dessutom via ett lätthanterligt och funktionellt reglage, vilket ser till att du bara har ett växelreglage att hålla koll på när du flyger fram i outforskad terräng. 

Robust hjulset i helt rätt storlek samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Allt rullar på ett robust hjulset med tåliga aluminiumfälgar som försetts med greppvilliga 29-tummare med 2,4" bredd som ser till att du har pålitligt fäste i kurvorna och samtidigt ger dig överlägsen framkomlighet på de flesta typer av underlag. Och givetvis är hojen utrustad med kraftfulla hydrauliska skivbromsar med lättmanövrerade reglage, vilket ser till att du kan vara helt säker på att maximal bromsförmåga alltid finns på plats, oavsett underlag, väderförhållande eller årstid.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0102064-N428
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantDARK GREEN MET (GLOSS)
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0102064
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieOrbea Laufey
ModellserieOrbea Laufey
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färgDark Green Met
Årsmodell2023
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek-
RamOrbea Laufey Hydro Triple Butted 29* Boost 12x148 ISCG 05
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelRockShox Recon RL Crown adjust Q15X110 Boost Solo Air 140mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

110 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
HjulOrbea OC1 29c Tubeless Ready
FramdäckMaxxis Dissector 2.40* 60 TPI Exo TLR
BakdäckMaxxis Dissector 2.40* 60 TPI Exo TLR
Däckdimension62-622
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore M5100
BakväxelShimano Deore M5100 SGS Shadow Plus
VevpartiOC1 Alloy forged Boost 32t
KedjaKMC X11
KassettSun Race 11-51t 11-Speed
Komponenter
FrambromsShimano MT201 Hydraulic Disc
BakbromsShimano MT201 Hydraulic Disc
StyrlagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2* Integrated
StyreOC Mountain Control MC30, Rise20, Width 800
StyrstamOC1 3D Forged 35mm interface 7º
SadelstolpeOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper
SadelSelle Royal 2058 DRN
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

ANDRA PRODKTER I SERIEN Orbea Laufey

-36%
Orbea Trail MTB Laufey H30 Aluminium Raw
18 740 kr
11 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
-36%
Orbea Trail Mtb Laufey H30 Golden Sand (Matt)
18 740 kr
11 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
BRA PRIS
-9%
Orbea Trail MTB Laufey H10 Aluminium Raw
17 490 kr
15 999 kr
SE PRIS!
  • M
  • L
  • XL

LIKNANDE PRODUKTER

-15%
Trek MTB Procaliber 9.5
21 199 kr
17 990 kr
SE PRIS!
Finns i flera varianter
Gt Force Sport XL Black
33 999 kr
  • M
  • L
  • XL

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY