• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea Trail MTB Occam M30 Infinity Green Carbon View

Orbea Trail MTB Occam M30 Infinity Green Carbon View
Beskrivning

Ökar modet i utförslöporna och ser till att du hittar ökad kraft i klättringarna

Den underhållande nöjesmaskinen Orbea Occam M30 ger dig mod inför utförslöpor och ser till att du hittar kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdrepor till de intensiva kvällsrundor med stallkamraterna. Grundbulten utgörs av en stomme helt i kolfiber med tidsenlig trailgeometri, en högklassig specifikation samt en väl balanserade dämpning med progressiv kinematik. Det här är en rapp, livlig och uthållig hoj med imponerande balans och robust känsla i cyklingen och som problemfritt tar sig fram på alla former av underlag och i nästan alla typer av lutningar. En mångsidig stigcykel med tillräckligt med slaglängd (140/140 mm) för att du ska kunna att ge dig i kast med riktigt stökiga grejer. Den har högklassiga komponenter som ser till att du kan bibehålla farten ute i spenaten... och dessutom utan att du måste maxa ut svärmors välpolerade kreditkort.

Nyckeln till framgång!

  • Rapp, livlig och uthållig nöjesmaskin med imponerande balans uppför och solid känsla utför 
  • Heldämpad ram helt i kolfiber (Occam OMR) som försetts med ett högklassigt länkage
  • Framgaffel från FOX (34 Float Performance 140 3-Position) med 140 mm slaglängd 
  • Bakre dämpare från FOX (Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune) med 140 mm slaglängd 
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar från Shimano (XT/SLX) med bred utväxling (32Tx10-51T)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT6100) som verkligen matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset med fälgar från Race Face (AR 30c) och däck från Maxxis (Minion DHF/Dissector)
  • Lättöverskådlig cookpit med styre och en styrstam i högklassig Aluminium
  • Sadel från Fizik (Taiga S-alloy rail) samt höj-/sänkbar sadelstolpe från OC (Mountail Control MC20) 

Kolfiberchassi med full kapacitet för intensiv skogscykling på högsta nivå

Det skulpturala chassit utgörs av en högklassig ram i kolfiber (Occam OMR) med en aggressiv trailgeometri som kan hantera även rena endurorundor och väcker glupska känslor av rent habegär. En imponerande vridstyv konstruktion med ett avancerat länkage som levererar följsam dämpning och som sätter fullt fokus på äventyrlig skogscykling. Dess tydligt utmejslade ramform är inte bara elegant utan har en robust konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar ett tryggt fundament, och tack vare dess moderna länkage som medger generöst med slaglängd så besitter du tillräcklig med flexibilitet för att kunna garantera snabba åkturer även på riktigt stökiga underlag.

Slutresultatet blir markkontakt med en underbart följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett imponerande enkelt sätt. Ramen har såklart snyggt integrerad kabeldragning och den är anpassad för stickaxlar (BOOST) d.v.s. en extra bred fram och bakaxel som medger ett större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet, vilket i sin tur ger ett styvare hjul och bättre kontroll i spåren. 

Slagkraftig dämparkonfiguration som ger dig ökad kontroll ute i spenaten

Framtill sitter en FOX 34 Float Performance 140 3-Position och baktill en FOX Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune, och tack vare kombinationen av massor av inställningar och generösa slaglängder (140/140mm) så sväljer cykeln effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett terräng. Båda dämparn är dessutom låsbara, vilket ökar användningsområdet och ser till att du kan köra fort på allt från slät asfalt till betydligt mer utmanande underlag. När det blir stökigt i spåren så är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så självklart är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe från OC (Mountail Control MC20).

Ytterst kompetent 1x-drivlina med fokus på effektivitet och hög hastighet

Under motorhuven hittar du en kompetent 1x-drivlina som plockats hem från kvalitetssäkra Shimano (XT/SLX), det handlar kortfattat om en 12-växlad drivlina som sällan krånglar och som levererar högklassiga egenskaper och smidig funktion. Spansk design på hög nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen utgörs av ett vevparti med en 32-tandad singelklinga från Race Face (Aeffect) som kombineras med en 12-delad kassett (10-51T) vilket sammantaget ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på pålitlig effektivitet och hög hastighet.

Robust hjulset med greppsäkra gummin samt hydrauliska skivbromsar 

Hela bygget rullar på ett par robusta 29-tummare med aluminiumfälgar från Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som försetts med 2,5/2,4" breda kvalitetsgummin från Maxxis (Minion DHF/Dissector) som levererar hög komfort och riktigt bra grepp i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar rätt hastighet, bra fäste och hög framkomlighet. Och eftersom hojen älskar när det går undan i spåren så har den hydrauliska skivbromsar från Shimano (M6100) vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Japp, det här är ett spänstig skogsmaskin som problemfritt flyger fram över både stock och sten. Cykeln vill helst bo hemma hos någon som gärna pysslar med utmanande Trail eller stökig Enduro. En helt perfekt hoj för oss som vill ha en stryktålig nöjesmaskin med högvis av lattjo-lajban-potential och som samtidigt har fullt potential ta din cykling till helt nya nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0101596-M489
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantInfinity Green Carbon View
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieOrbea Occam
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell2023
Hemsida tillverkarewww.orbea.com/se-en/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgInfinity Green Carbon View (Matt-Gloss)
Ramset
Ramstorlek-
RamOrbea Occam OMR. Concentric Boost 12x148 rear axle. Pure Trail geometry. Internal cable routing. Asymmetric design. 29 wheels
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox 34 Float Performance 140 3-Position QR15x110
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
BakdämpareFox Float DPS Performance 3-Position Evol custom tune 210x50mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

140 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
HjulRace Face AR 30c Tubeless Ready
FramdäckMaxxis Dissector 2.40" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR
BakdäckMaxxis Rekon 2.40" FB 60 TPI Dual Exo TR
Däckdimension61-622
Drivlina
VäxelreglageShimano SLX M7100 I-Spec EV
BakväxelShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
VevpartiRace Face Aeffect 32t
KedjaShimano M6100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
FrambromsShimano M6100 Hydraulic Disc
BakbromsShimano M6100 Hydraulic Disc
StyrlagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2 Integrated
StyreOC Mountain Control MC30, Rise20, Width 800
StyrstamOC1 3D Forged 35mm interface 7º
SadelstolpeOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano SLX
Utrustning
SadelFizik Taiga S-alloy rail
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

-15%
Trek MTB Procaliber 9.5
21 199 kr
17 990 kr
Sänkt pris
Finns i flera varianter
Gt Force Sport XL Black
33 999 kr
  • M
  • L
  • XL

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY