• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Top Fuel 5 Lithium Grey

Trek Top Fuel 5 Lithium Grey
Beskrivning

En prisvärd heldämpad XC-hoj med en terrängcykelns lite djärvare attityd

Heldämpade Trek Top Fuel 5 kombinerar hastigheten hos en XC-cykel med en terrängcykels djärva attityd. En smidig hoj med en imponerande robust aluminiumram som bjuder på seriöst rolig cykling. En kvick MTB som fixar de mesta, den är sannerligen effektiv men den är samtidigt fullt kapabel att ge sig i kast med riktigt häftiga grejer. Kortfattat kan den beskrivas som en lätt och välbalanserad XC-hoj som är skapad för höga hastigheter, men den upplevs faktiskt lika kapabel och förlåtande som en mer traditionell heldämpad stigcykel. Optimal hoj för dig som vill tänja gränserna och vill kunna tänja gränserna på allt från flödande stigcykling till betydligt mer stökiga underlag. En perfekt hoj för dig som vill ha en heldämpad MTB-cykel som är snabb både på plant och på böljande underlag, men som har tillräckligt med slaglängd för att du ska kunna leva lite rövare ute på stigarna. En kompetent cykel med pålitlig specifikation, och dessutom till ett pris som ser till att du inte behöver krossa familjens spargris.

Nyckeln till framgång

  • Slagkraftig aluminiumram med en progressiv stiggeometri för oss som älskar att tänja gränserna
  • Byggd med en längre och lägre geometri med både dämpning och specifikation som en stigcykel
  • Kortslagiga hoj med en dämparkonfiguration som är både effektiv och alltid redo att rocka loss
  • Inställningsmöjligheterna i dämpningen omfattar både effektivitet och lite röj
  • Pålitlig 1x-drivlina från Shimano (Deore) med ett enda växelreglage att hålla koll på, och en bred utväxling 
  • Active Braking Pivot - Anpassa hur dämpningen ska reagera på accelerations- och bromskrafter oberoende av varandra
  • Tack vare Mino Link går det snabbt och lätt att göra små justeringar av geometrin (även under pågående cykling)
  • Dropper post från TranzX som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer utför
  • Borttagbar Knock Block med större styrvinkel för att vajrar ska kunna hållas skyddade utan att svängradien offras

Stomme med imponerande pivotlänkage och en progressiv stiggeometri

Stommen utgörs av en avancerad aluminiumram (Alpha Platinum) med en imponerande vridstyvhet och ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Smarta Mino Link ser till att du kan reglera ramens geometri utan negativ inverkan på dämpningen. Du kan finjustera styrhuvudets vinkel med 1/2 ° och vevlagrets höjd med upp till 10 mm, och du reglerar det enkelt via en mutter. Med en slaglängd på 120 mm bak i kombination med progressiv stiggeometri är det här en snabb, responsiv hoj som inger förtroende när stigarna blir stökig.

Den här helt nyutvecklade stommen är byggd med en längre och lägre geometri, där både dämpning och specifikationen liknar den på en stigcykel. Tack vare minst 10 mm ökad reach per storlek jämfört med tidigare Top Fuel inger den ökat förtroende och med 66-graders vinkel på styrhuvudet, 1,5 grader flackare än sin föregångare så ger den ökad stabilitet i höga hastigheter och utförslöporna. Och modellens brantare sadelrör innebär att du bibehåller vikten på framhjulet när du lägger full kraft på pedalerna.

Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. En annan smart funktion är Knock Block styrlager som hindrar styret ifrån att snurra runt om du kraschar, vilket i sin tur skyddar kablarna från att ryckas loss och reglagen från att slå i ramens överrör.

Imponerande dämparkonfiguration som ger massor av kontroll 

Framtill sitter en luftgaffel från RockShox (Recon Silver RL) med en slaglängd på 120 mm och baktill sitter en dämpare från X-Fusion (Pro 2) med 2-lägesdämpning och en slaglängd på 120 mm. Dämparna kan optimeras efter din vikt och körstil och är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Denna låsning av dämparna ger dig ökad trampeffektivitet, vilket är perfekt när det är dags att spurta eller klättra effektivt. Lägg därtill en praktiskt ställbar sadelstolpe som ser till att du blixtsnabbt kan sänka/höja sadeln i farten och som du dessutom styr via ett lätthanterligt reglage. Med Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest.

Pålitlig 1x-drivlina och hydrauliska skivbromsar som klarar höga hastigheter 

Den pålitliga 1x-drivlinan är hämtad från Shimano (Deore) och består av en driftsäker singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-51T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Drivlinans funktion är i princip helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av ett par högklassiga hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT200) som ser till att du har kraftfull bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Robust 29-tummare med kvalitetsgummin som klarar besvärlig terräng

Det robusta hjulsetet består av aluminiumfälgar från Alex (MD35) som är försedda med greppsäkra gummin från Bontrager (XT3 Expert) med 2,4" bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett imponerande lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i besvärlig terräng. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0077889-E321
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantLithium Grey
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieTrek Top Fuel
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Årsmodell2022
Vikt (enligt tillverkaren)15/29 kg
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35071
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgLithium Grey
Ramset
Ramstorlek-
RamAlpha Platinum Aluminum- inbyggd förvaring- koniskt styrhuvud- Knock Block 2.0- invändig och styrd vajerdragning- diagonalrörsskydd- pivotlänkage i magnesium- Mino Link- ABP- Boost148- 120 mm slaglängd
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelRockShox Recon Silver RL/ Solo Air-luftfjädring/ Motion Control-dämpare/ Lockout/ koniskt styrrör/ 42 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 120 mm slaglängd
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
BakdämpareX-Fusion Pro 2/ 2-lägesdämpare/ 50 x 185 mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

120 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
FramnavBontrager aluminium, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
FramdäckBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
BakdäckBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
Däckdimension65-622
FälgarAlex MD35, tubeless compatible, 32-hole, 35mm width, presta valve
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore M6100, 12-växlat
BakväxelShimano Deore M6100, l†ng arm
VevlagerShimano BB-MT501 BSA
KassettShimano Deore M6100 10–51/ 12-delad
Komponenter
FrambromsShimano MT200 hydraulisk skivbroms
BakbromsShimano MT200 hydraulisk skivbroms
StyreBontrager Rhythm Comp/ aluminium/ 31/8 mm/ 15 mm rise/ 750 mm bredd
StyrstamBontrager Rhythm Comp/ 31/8 mm/ Knock Block/ 0 grader/ 50 mm längd
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY