• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea MTB Rallon M20 Goldensand/Black

Orbea MTB Rallon M20 Goldensand/Black
Beskrivning

Utmana oddsen och skaffa dig segervittring oavsett vem du utmanar 

Den underhållande nöjesmaskinen Obea Rallon M20 är både längre och slackare än sin föregångare och ser till att utför är den rätta riktning. Det här är en rappare, livligare och mer uthållig hoj med imponerande balans och underbar känsla i cyklingen och som problemfritt tar sig fram på alla former av underlag och i alla typer av lutningar. Grundbulten utgörs av en välbalanserad specifikation samt extremt generösa slaglängder på 170/160mm med en progressiv kinematik, Hojen används på EWS-touren och den i ger dig ett tydligt övertag, du kan med andra ord lägga fullt fokus på att köra ifrån både konkurrenterna och bästa kompisen.

Nyckeln till framgång!

  • Heldämpad ram i högklassig kolfiber (Monocoque Race Carbon) som försetts med ett högklassigt länkage
  • Framgaffel från FOX (38 Float Performance 170 Grip 3-Position) med 170 mm slaglängd 
  • Bakre dämpare från FOX (FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune) med 160 mm slaglängd 
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar och pålitlig funktion från Shimano (SLX)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (M6120) som utan problem matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset från Race Face (AR 30c Tubeless Ready) med däck från Maxxis (Assegai/Minion DHR II)
  • Lättöverskådlig cookpit med styre och styrstam från OC1 i aluminium
  • Sadel från Fizik (Taiga S-alloy rail) samt höj-/sänkbar sadelstolpe från OC (MC20 Mountain Control)

Skulpturalt kolfiberchassi med kapacitet för intensiv cykling på högsta nivå

Det skulpturala chassit utgörs av en högklassig ram i kolfiber (Monocoque Race Carbon) som väcker glupska känslor av rent habegär. En imponerande vridstyv konstruktion med en aggressiv geometri och ett avancerat länkage som levererar följsam dämpning och som fokuserar på äventyrlig cykling. Hela stommen har en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger cykeln dess imponerande stabilitet i höga hastigheter. 

Dess tydligt utmejslade ramform är inte bara elegant utan har en robust konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar ett tryggt fundament, och tack vare dess moderna länkage som medger hela 160 mm slaglängd så besitter du tillräcklig med flexibilitet för att kunna garantera snabba åkturer på alla typer av stökiga underlag. Slutresultatet blir markkontakt med en underbart följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett imponerande enkelt sätt. Ramen har såklart snyggt integrerad kabeldragning och den är anpassad för stickaxlar (BOOST) d.v.s. en extra bred fram och bakaxel som medger ett större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet, vilket i sin tur ger ett styvare hjul och bättre kontroll i spåren. 

Högklassig dämparkonfiguration som ger dig full kontroll i branterna

Den högklassiga dämpningen hanteras av kvalitetssäkra FOX, så du är mer än väl omhändertagen. Framtill sitter en 38 Float Performance 170 Grip 3-Position och baktill en FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune, och tack vare kombinationen av massor av inställningar och grymt generösa slaglängder (170/160 mm) så sväljer cykeln effektivt alla ojämnheter och ser till att du alltid kan köra med full kontroll oavsett terräng och lutning. Båda dämparn är dessutom låsbara, vilket ökar användningsområdet och ser till att du kan köra fort på allt från slät asfalt till mer utmanande skogsterräng. När det blir stökigt i spåren så är en höj-/sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatoriskt, så självklart är den redan från start utrustad med en dropper post från OC (MC20 Mountain Control).

Kompetent 1x-drivlina som plockats hem från kvalitetssäkra Shimano

Under motorhuven hittar du en kompetent 1x-drivlina som plockats hem från kvalitetssäkra Shimano (SLX), det handlar kortfattat om en kompetent 12-växlad drivlina som ytters sällan krånglar och som levererar pålitliga egenskaper och smidig funktion. Spansk design på hög nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen utgörs av ett vevparti med en 32-tandad singelklinga från Race Face (Aeffect) som kombineras med en 12-delad kassett (10-51T) vilket sammantaget ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på hög effektivitet och maximal hastighet.

Robust hjulset med feta gummin och kraftfulla hydrauliska skivbromsar 

Hela bygget rullar på ett par robusta 29-tummare med aluminiumfälgar från Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som försetts med 2,5"/2,4" breda kvalitetsgummin från Maxxis (Assegai/Minion DHR II) som levererar hög komfort och riktigt bra grepp i kurvorna, vilket är perfekt för dig som prioriterar rätt hastighet, bra fäste och hög framkomlighet. Och eftersom hojen älskar när det går undan i spåren så har den effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (M6120) vilket ger kraftfull och konsekvent prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Japp, det här är ett spänstigt skogsmonster som problemfritt flyger fram över både stock och sten. Den vill helst bo hos någon som helst pysslar med Enduro, Big Mountain eller Park. En helt perfekt hoj för oss som vill ha en stryktålig nöjesmaskin med högvis av lattjo-lajban-potential och som samtidigt har fullt potential ta din cykling till helt nya nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0072304-I412
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantGoldensand/Black
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0072304
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieOrbea Rallon
Könunisex, Dam, Herr
Tillverkarens färg-
Årsmodell2022
Hemsida tillverkarewww.orbea.com/se-en/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano SLX
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano SLX
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
Framgaffel-
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
Bakdämpare-
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

160 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framdäck-
Bakdäck-
Drivlina
Växelreglage-
Bakväxel-
Kassett-
Komponenter
Frambroms-
Bakbroms-
Styrlager-
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

-28%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
22 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
-34%
Orbea Enduro Mtb Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)
-18%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
35 170 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
-15%
Trek MTB Procaliber 9.5
21 199 kr
17 990 kr
SE PRIS!
Finns i flera varianter

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY