• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea MTB Oiz H30 Black/Icegreen

SE PRISET
Orbea MTB Oiz H30 Black/Icegreen
Beskrivning

Fartvidunder dig som vill kunna köra snabbt och samtidigt ha full kontroll

Heldämpade Orbea Oiz H30 har allt som krävs för att du ska kunna nå toppen av prispallen. Vi hoppar över alla trista floskler eftersom dubbla världsmästerskap ju talar sitt tydliga språk - Oiz är obestridlig när det handlar stamtavla. Vi avskyr alla former vapen men siktar du mot toppen så är det en sån här du vill ha nere i garaget. Det här tempostarka fartvidundret har mäktiga fartresurser och en underbart följsam känsla även i riktigt höga hastigheter. Ett temperamentsfullt fullblod med 120 mm i slaglängd och en pålitlig 1x-drivlina som ser till att du kan flyga fram ute i spenaten, perfekt för kräsna fartfantomer som hatar trista kompromisser. Det här är en aggressiv XC/XM/DM/Trail-missil med en pålitlig specifikation som ser till att du kan köra snabbt och samtidigt ha full kontroll på prylarna, och du behöver inte ens pantsätta svärmors disponentvilla för att sköta finansieringen. 

Nyckeln till framgång!

  • Hoj med dubbla världsmästerskap och samma aggressiva geometri som används av KMC Orbea
  • Heldämpad stomme i hydroformad Aluminium med övertygande kinematik
  • Korta kedjestag (430mm) och en avancerad racegeometri med 68/69 graders vinkel på styrhuvud
  • Högklassiga dämpare från FOX med slaglängder på 120 mm som är anpassade för XC/XM/DM/Trail
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (Deore) som ytters sällan krånglar
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT201) som matchar fartresurserna
  • Robust hjulset från Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med 25 mm breda fälgar i aluminium
  • Tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ikon) med bra bett tack vare 2.2" bredd

Heldämpad stomme med vass geometri och ett högklassigt länkage 

Hela skapelsen bygger på en heldämpad stomme i kvalitativ hydroformad Alumnium (Oiz Hydro High Polished) med helt integrerad kabeldragning och en progressiv kinematik och som imponerar på alla plan. Det här potenta bygget har en aggressiva geometri och en vridstyvhet som säkerställer imponerande kraftöverföring, vilket kombineras med en låg tyngdpunkt som skapar ökat imponerande stabilitet i alla hastigheter. Den levererar en finstämd balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och aggressiv.

Det unika länkaget ger en upphängning som skapar en makalös markkontakt med en underbart följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring. Hojen svarar verkligen villigt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Och kombinationen med väl balanserade slaglängder på 120 mm skapar smidig manöverförmåga och gör dig trampeffektiv på släta underlag. Ramen är dessutom anpassad för genomgående axlar (BOOST), d.v.s. extra bred fram och bakaxel vilket medger att man kan ha större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet vilket i sin tur ger ett styvare hjul för maximal kontroll. 

Pålitliga dämpare som ser till att du kommer kunna köra riktigt snabbt

Framtill sitter en dämpad framgaffel från kvalitetssäkra Fox (32 Float Rhythm) och även baktill hanteras dämpningen av Fox (i-line DPS Performance), båda dämparna har 120 mm slaglängd och massor av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har för stunden. Dämparna är låsbara (lockout) och de styrs via lätthanterliga reglage som är enkelt åtkomliga, vilket enkelt förklarat ger dig ett bredare användningsområde samt möjligheten att kunna åka precis lika fort på stökiga underlag som på hårdpackade grusvägar. En föredömligt lätthanterlig bestyckning som gör cykeln enkelt anpassningsbar efter de förutsättningar som underlaget presenterar för stunden. 

Moderna skogsstigar (och det gäller både för XC, XM, DM och Trail) är ofta så pass tekniskt utmanande att det helt klart är fördelaktigt att köra med en höj/sänkbara sadelstolpe. Och givetvis kan även denna cykel utrustas med en Dropper Post (ingår EJ), vilket i praktiken ger det dig massor av extra manöverutrymme genom att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du kontrollerat flyger fram i utförslöporna.

Slagkraftig 1x-drivlina med imponerande bredd som sällan krånglar

Under motorhuven sitter en slagkraftig 1x-drivlina från Shimano (Deore), det handlar kortfattat om 12 mekaniskt styrda växlar som ytters sällan krånglar och som ställer upp på allt från ditt lokala klubbmästerskap till både SM. Spansk design på hög nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett vevparti med en 32-tandad singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett (10-51T) vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus ligger på hög effektivitet och pålitlig funktion. 

Robust hjulset med tempostarka gummin och kraftfulla skivbromsar 

Det robusta hjulsetet kommer från Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med fälgar i aluminium och rullar på tempostarka kvalitetsgummin från Maxxis (Ikon), dessa raska 29-tummare med 2.25" bredd kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett imponerande kurvgrepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (MT201) som matchar fartresurserna och ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0072280-I403
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantSvart/Grön
Tillverkarens artikelnummer-
Knytnummer0072280
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieOrbea Oiz
Könunisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färg-
Årsmodell2022
Hemsida tillverkarewww.orbea.com/se-en/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Ramset
Ramstorlek-
Ram-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
Framgaffel-
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Bakdämpare-
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

120 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Hjul
Framdäck-
Bakdäck-
Däckdimension57-622
Drivlina
Växelreglage-
Bakväxel-
Kassett-
Komponenter
Frambroms-
Bakbroms-
Styrlager-
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Utrustning
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

ANDRA PRODKTER I SERIEN Orbea Oiz

-29%
Orbea MTB Oiz H30 Moondust Blue-Leo Orange
36 190 kr
25 870 kr
SE PRIS!
  • M
  • L
  • XL
BRA PRIS
-29%
Orbea MTB Oiz H10 Moondust Blue-Leo Orange
46 240 kr
32 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
BRA PRIS
-29%
Orbea Mtb Oiz H10 White Chic- Shadow Coral (Gloss)
46 240 kr
32 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL

LIKNANDE PRODUKTER

-28%
Merida One-Twenty 600
31 999 kr
22 999 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
-18%
Merida One-Forty 700
42 999 kr
35 170 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
-15%
Trek MTB Procaliber 9.5
21 199 kr
17 990 kr
SE PRIS!
Finns i flera varianter
-19%
Merida MTB One-Sixty 500
36 999 kr
29 990 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY