• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SUPERIOR Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon

Bra pris
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
Beskrivning

Cykeln som den olympiska mästaren Jaroslav Kulhavy väljer

De mytomspunna Superior XF 9.9 TEAM är en ytterst potent heldämpad racer för dig som vill kunna köra galet fort och samtidigt ha full kontroll ute i spåren. Det här är en tävlingsklar XC med nästan gränslös kapacitet som är skapad för att du ska kunna kapa dyrbara sekunder. En smart investering som alltid svarar när du vill öka farten och som kommer ge dig maximal avkastning i form av höga hastigheter, oavsett om det är tävling eller träning som står på schemat för dagen. Ett blixtsnabb heldämpad cykel med mäktiga fartresurser som begåvats med aggressiv racekänsla över hela registret.

Nyckeln till framgång!

  • Kompromisslös heldämpad ram i kolfiber som körs i världscupen av den olympiska mästaren Jaroslav Kulhavy
  • Framgaffel från DT Swiss (F232 ONE) med 120 mm slaglängd och lockout
  • Bakre dämpare från DT Swiss (R232 ONE) med 110 mm slaglängd och lockout
  • Trådlöst styrd 1x-drivlina med 12 tävlinsgklara växlar från Shimano (XTR Di2) med grym prestanda 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XTR M9200) som verkligen matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset i kolfiber som består av ett par 29-tummare från DT Swiss (XRC 1200 SPLINE)
  • Greppsäkra kvalitetsdäck från Schwalbe (Rick Evo) med 2.4" bredd med riktigt bra rull
  • Integrerat styre/styrstam i kolfiber från ONE (Carbon Integrated Cockpit ICR) med minimalistisk design
  • Block Lock headset skyddar ramen och ser till att du slipper skador från styret
  • Höj-/sänkbar sadelstolpe från SRAM (Reverb AXS) som styrs via ett lättåtkomligt reglage

Tävlingsklar stomme i kolfiber med kapacitet att vinna stora tävlingar

Stomme i ultralätt kolfiber som trots sin låga vikt levererar brutal kraftöverföring och effektiv vibrationsdämpning av högsta klass. Det här är ett lättviktsbygge med skyhög kapacitet som är skapad för dig som fokuserar på att kapa dyrbara sekunder och siktar på att få köra med ledartröjan. Den har en progressiv racegeometri vilket tillsammans med ett välbalanserat länkage ger dig ett fundament med skyhög kapacitet och som verkligen svarar när du lägger fullt tryck på pedalerna. Den har fullt integrerad kabeldragning och är anpassad för genomgående hjulaxlar (BOOST) d.v.s. en extra bred fram och bakaxel som medger ett större avstånd mellan ekerinfästningarna vid navet, vilket i sin tur ger ett styvare hjul med bättre kontroll.

Dämpare som trivs på allt från släta grusvägar till stökig skogscykling

Dämpningen hanteras av DT Swiss, framtill sitter en F232 ONE och baktill sitter en R232 ONE. Båda dämparna är låsbara och har slaglängder på 120/110 mm och riktar sig främst mot dig som vill kunna köra nästan overkligt fort på den moderna typen av flödande skogsstigar. Dämparna skapar imponerande markkontakt och ser till att du har möjligheten att köra ifrån vem som helst, på allt från släta grusvägar till betydligt stökigare underlag.

Tävlingsklar 1x-drivlina med trådlös styrning och skyhög precision

Svindlande farter uppnås med hjälp av en trådlöst styrd 1x-drivlina med 12 tävlinsgklara växlar med imponernade hög precision och extremt driftsäker funktion. När utmaningarna bjuder på lite tuffare motstånd kommer räddningen att vara den moderna utväxlingen som tillsammans med cykelns låga vikt ser till att cykeln lever upp till de högt ställda förväntningarna. 

Hjulset med solid kursstabilitet samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Allt rullar på ett par mästerliga 29-tummare med fälgar i kolfiber som försetts med tävlingsklara däck som har 2,4" i bredd och som levererar grym kursstabilitet, rätt fäste i kurvorna och givetvis riktigt bra rull. Ju snabbare det går, ju högre krav ställs det på bromsarna och därför är modellen utrustad med hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna och levererar kraftfull prestanda året runt - oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0151456-AC54
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeSUPERIOR
VariantRed Carbon/Matte Carbon
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieSuperior XF serie
Specifikation
Könunisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkaresuperiorbikes.com/se-sv
PersonaliseringMountainbiking
FärgGrå, Röd
Tillverkarens färgRed Carbon/Matte Carbon
Vikt (enligt tillverkaren)10.90 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamSU-01.2, Carbon MTB Race Pro, Advanced Race Geometry, Integrated Cable routing, 3D alloy one pice link, Carbon swingarm, SR dropout
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelDT Swiss F232 ONE, Tapered, 15x110mm axle, 120mm travel
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120mm
BakdämpareDT Swiss R232 ONE, size 190x45mm, ODL
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

40mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeXC
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulFront: DT Swiss XRC 1200 SPLINE®, Carbon, CL, 15x110mm, Tubeless Ready / Rear: DT Swiss XRC 1200 SPLINE®, Carbon, CL, 12x148mm, SH12, Tubeless Ready
FramdäckSchwalbe Rick Evo, TL-Ready, XC Pro, 29x2.40, ADDIX Speed
BakdäckSchwalbe Rick Evo, TL-Ready, XC Pro, 29x2.40, ADDIX Speed
Däckdimension62-622
Drivlina
VäxelreglageShimano XTR SW-M9250-IR, Di2, 12-speed
BakväxelShimano XTR RD-M9250, Shadow Plus Design
VevlagerShimano BB-71-41A, PressFit, shell 41x92mm
VevpartiShimano XTR FC-M9200, 36T
KedjaSHIMANO XTR CN-M9100
KassettSHIMANO XTR CS-M9200, 12-speed, 10-51T
Komponenter
FrambromsShimano XTR M9200, hydraulic disc brake
Bromsskiva framShimano RT-CL900, 180mm
BakbromsShimano XTR M9200, hydraulic disc brake
Bromsskiva bakShimano RT-CL900, 160mm
StyrlagerACROS AZX-1305R1S, ICR, ZS56/28.6 - ZS56/40, BlockLock 150°, Stainless Bearings
StyreONE Carbon Integrated Cockpit ICR
SadelstolpeSRAM Reverb AXS dropper post, 30.9mm / SRAM AXS POD, Dropper Post Lever
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano XT Di2
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Ingen framväxel
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XTR
Utrustning
Handtag/StyrlindaONE Race, Lock-On
SadelFizi:k Ridon X1, Carbon
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

Se priset
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Se priset
Continental Cykeldäck Double Fighter III
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 254 kr
(Rek. pris: 299 kr)
Gäller så långt lagret räcker

Toppsäljare inom MTB-hjälmar

Bra pris
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
Se priset
Lazer Cykelhjälm MTB Lupo KinetiCore Matt Black
Se priset
Bell Cykelhjälm Mtb 4Forty Mips Mat/Gls Black
fr. 779 kr
(Rek. pris: 1 299 kr)
Trek Cykelhjälm Solstice Mips Black
599 kr
(Rek. pris: 849 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Spark 700 SAMPLE Cerulean Blue
24 889 kr
(Rek. pris: 35 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
Bra pris
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
95 990 kr
(Rek. pris: 102 790 kr)
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup EVO SAMPLE Candy Yellow Flakes
78 990 kr
(Rek. pris: 110 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Genius 900 Ultimate SAMPLE Candy Red Flakes
88 479 kr
(Rek. pris: 127 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
Bra pris
Superior XF 9.6 DC Gloss Grey/Light Grey
49 990 kr
(Rek. pris: 53 090 kr)
Se priset
Heldämpad MTB Trek Top Fuel 9.8 XT Gen 3 Pennyflake

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY