SÄNKT PRIS PÅ CYKLAR FRÅN TREK
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

LAPIERRE Heldämpad MTB Lapierre XRM SE Speed Line Blue Glossy

Heldämpad MTB Lapierre XRM SE Speed Line Blue Glossy
Beskrivning

Heldämpa XC/XCM för långa avstånd, tuff terräng och kuperade landskap

Temperamentfulla Lapierre XRM SE är ett galet rapp XC/XCM med atletisk körkänsla och 120/110 mm i slaglängder som är skapat för oss som älskar att bränna på för fullt i höga hastigheter. En extremt temperamentsfull heldämpad hoj med rapp racekänsla som kommer se till att du flyger fram i spåren, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna och aldrig nöjer sig med kompromisser. Den förkroppsligar mångsidigheten och det enorma kunnandet hos Lapierres ingenjörer när det handlar om ren uthållighet. Det här är en grymt snabb cykel med stomme helt i ultralätt kolfiber och en specifikation som har potentialen att lyfta din cykling till internationella nivåer. 

Nyckeln till framgång!

  • Heldämpad stomme i ultralätt kolfiber (Carbon UD SLI Team) med övertygande kinematik och grym kraftöverföring
  • Dräpande dämpare från RockShox med slaglängder på 120/110mm som automatiskt anpassar sig till terrängen
  • Trådlöst styrd 1x-drivlina med 12 tävlingsklara växlar från SRAM (XX Eagle AXS T-Type) med supersmidig prestanda
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Level Ultimate Stealth) som matchar fartresurserna
  • Hjulset från Lapierre (XC SL Carbon) och tempostarka däck från Maxxis (Ardent Race/Rekon Race) och 2.35" i bredd 
  • Du styr hela bygget via en superslimmad förarkabin från RaceFace med elegant integrerad
  • Den höj-/sänkbara dropperstolpen från TransX (JD YSI16) ser till att du är redo att för stökig terräng

Heldämpad stomme med avancerad geometri och ett länkage som imponerar

Skapelesen bygger på en heldämpad stomme i ultralätt kolfiber som har potentialen att kunna säkerställa fina pallplatser när dagen skall summeras. Dess aggressiva geometri och höga vridstyvhet säkerställer en grym kraftöverföring, vilket kombineras med en föredömligt låg tyngdpunkt. Det smått magiska länkaget ger en upphängning som levererar en progressiv kinematik och som verkligen imponerar på alla plan. Resultatet är en makalös markkontakt med enormt följsam körkänsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, det säkerställer att den svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på bästa möjliga sätt. 

Dämpare som helt automatiskt anpassar sig efter hur du kör ute i spåren

Framtill sitter en luftgaffel från RockShox (SID Ultimate Flight Attendant Race Day) och även baktill hanteras dämpningen av RockShox (SID Luxe Flight Attendant). De trådlöst styrda dämparna har 120/110mm i slaglängd och anpassar sig helt automatiskt efter hur du kör ute i spåren. Vilket i praktiken innebär att båda dämparna väljer vilket av driftslägena som är effektivast för stunden. Det säkerställer att du kan lägga fullt fokus på banans utformning utan att behöva göra en massa manuella inställningar. 

Trådlöst styrd 1x-drivlina som ytterst sällan ställer till med krångel

Under huven sitter en trådlöst styrd drivlina från SRAM´s översta hylla, det handlar kortfattat om 12 tävlinsgklara växlar som ytterst sällan krånglar och som ställer upp på allt från dagliga träningspass till årets viktigaste tävling. Hjärtat i denna skapelse är ett vevparti med singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett som ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på solid driftsäkerhet och maximal hastighet.

Högklassigt hjulset med tempostarka däck samt kraftfulla skivbromsar 

Det högklassiga hjulsetet med fälgar i kolfiber rullar på ett par tempostarka kvalitetsdäck, dessa raska 29-tummare kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett imponerande grepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du har högklassig bromsverkan, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0149358
EAN-kod-
VarumärkeLAPIERRE
VariantSpeed Line Blue Glossy
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieLapierre XRM
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)11.3 kg
Hemsida tillverkarewww.lapierrebikes.com/int-en/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgSpeed Line Blue Glossy
FärgBlå
Ramset
Ramstorlek-
RamCarbon UD SLI Team
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelRockShox SID Ultimate Flight Attendant Race Day 15x110 120 mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
BakdämpareROCKSHOX SID Luxe Flight Attendant 210x55mm 25x8mm/15x8mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

110 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
Hjul
HjulLAPIERRE XC SL carbon
FramdäckMAXXIS Ardent Race 3C MaxxSpeed EXO TR 2.35 120 TPI
BakdäckMAXXIS Rekon Race 3C MaxxTerra EXO TR 2.35 120 TPI
Däckdimension60-622
Drivlina
VäxelreglageSRAM AXS Pod Ultimate Controller 12s
BakväxelSRAM XX EAGLE AXS T-TYPE 12s
VevlagerSRAM DUB PF 92 MTB Wide
VevpartiSRAM XX EAGLE T-TYPE DUB Power Meter
KedjaSRAM X0 T-TYPE 12s
KassettSRAM XS-1295 T-TYPE, 12s, XD 10-52T
Komponenter
FrambromsSRAM Level Ultimate Stealth 2 pistons, 180 mm
BakbromsSRAM Level Ultimate Stealth 2 pistons, 160 mm
StyrlagerFSA Integrated 1.5ZS IS-2 /42/ACB hidden set
StyreRACEFACE NEXT SL, Rise: 10 mm, Ø: 35 mm 740 mm
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieSRAM AXS POD
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM XX
Utrustning
Handtag/Styrlinda-
PedalerXLC by VP
SadelFIZIK Argo Vento X 140 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

FLASH DEAL
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
25% rabatt vid köp av utvalda däck
-20% RABATT
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
20% rabatt vid köp av utvalda tillbehör
-20% RABATT
Continental Cykeldäck Race King ShieldWall System TLR vikbart
fr. 303 kr
(Rek. pris: 427 kr)
20% rabatt vid köp av utvalda tillbehör
FLASH DEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 179 kr
(Rek. pris: 349 kr)
25% rabatt vid köp av utvalda däck

Toppsäljare inom MTB-hjälmar

SLÅ TILL
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
SLÅ TILL
-6%
Lazer Cykelhjälm MTB Lupo KinetiCore Matt Black
FÖRSÄSONGSREA
Bell Cykelhjälm Mtb 4Forty Mips Mat/Gls Black

LIKNANDE PRODUKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY