• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

LAPIERRE Heldämpad MTB Lapierre Spicy CF 6.9 Aventurine Blue Matt

Heldämpad MTB Lapierre Spicy CF 6.9 Aventurine Blue Matt
Beskrivning

Omvälvande enduro som trivs bäst i tuff terräng och älskar kuperade branter 

Heldämpade Lapierre Spicy CF 6.9 är en kryddstark anrättning med grymt följsam körkänsla och 180/180mm i slaglängder som är skapad för oss som älskar att köra för fullt i branterna. En temperamentsfull hoj i high pivot-version som kommer se till att du flyger fram i de stökigaste branterna, perfekt för ambitiösa enduro-/parkcyklister som ställer höga krav på prylarna och aldrig nöjer sig med trista kompromisser. Det här är en omvälvande hoj med nyutvecklad heldämpad stomme i kolfiber och en slagkraftig specifikation som har potentialen att lyfta din cykling till helt nya nivåer. 

Nyckeln till framgång!

  • Heldämpad stomme i högklassig kolfiber med övertygande kinematik och en avancerad geometri 
  • Dräpande dämpare från RockShox med slaglängder på hela 180/180mm som är fullt anpassade för stökig Enduro
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 växlar från Shimano (Deore/SLX) med driftsäker och pålitlig prestanda
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (M4100) som matchar fartresurserna
  • Hjulset med fälgar från RODI (Tryp 30 EVO) och tempostarka däck från Schwalbe (Magic Mary/Big Betty) med 2.5" i bredd 
  • Levereras med mulletkonfiguration (29"/27,5") och kan därmed köras med både 29-tummare och 27,5-tummare
  • Version utrustad High Pivot som kan omvandlas till Low Pivot-version som är enklare att hantera och är mera trampvänligt
  • Du styr hela bygget via en slimmad förarkabin från Lapierre med integrerad kabeldragning
  • Den höj/sänkbara sadelstolpen från Lapierre (dropper) ser till att du är redo att för riktigt stökig terräng

Heldämpad stomme med avancerad geometri och ett omvälvande länkage 

Skapelesen bygger på en vass heldämpad stomme i kolfiber som har potentialen att kunna säkerställa fina pallplatser när dagen i parken skall summeras. Dess aggressiva geometri och smått magiska länkage förkroppsligar kunnandet hos Lapierres ingenjörer när det handlar om markkontakt och trygg spårtagning i galet höga hastigheter. Den är standardutrustad med High Pivot som trivs bäst i branterna men den kan omvandlas till en Low Pivot-version som är enklare att hantera och dessutom är mera trampvänligt och mångsidgt. Stommen skapar en enormt följsam körkänsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, det säkerställer att du kan hantera riktigt knepiga spårval på ett effektiv och tryggt sätt. 

Långslagiga dämpare från RockShox som kan anpassas utifrån dina önskemål

Framtill sitter en luftgaffel från RockShox (ZEB Select Charger RC) och även baktill hanteras dämpningen av kvalitetssäkra RockShox (Vivid Air Base), dämparna har hela 180/180mm slaglängd och massor av inställningsmöjligheter, så att du kan anpassa din cykel utifrån de önskemål du har för dagen. De är givetvis låsbara och styrs via lätthanterliga reglage, vilket ser til att du kan köra lika fort i branta utförslöpor som på stökiga skogsstigar.

Slagkraftig 1x-drivlina med ett omvälvande vevparti i High Pivot-version

Under huven sitter en slagkraftig drivlina från Shimano´s övre hyllor, det handlar kortfattat om 12 växlar som sällan krånglar och som ställer upp på allt från daglig träning till årets viktigaste tävling. Hjärtat i denna omvälvande skapelse är ett vevparti i High Pivot-version som kombineras med en 12-delad kassett vilket ger en utväxling med imponerande bredd där fokus ligger på solid driftsäkerhet och maximal hastighet.

Hjulset med tempostarka gummin samt kraftfulla skivbromsar 

Det dynamiska hjulsetet (29/27,5") rullar på ett par tempostarka däck som kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett imponerande grepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren för dagen. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0149343
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeLAPIERRE
VariantAventurine Blue Matt
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieLapierre Spicy
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.lapierrebikes.com/int-en/
PersonaliseringMountainbiking
FärgBlå
Tillverkarens färgAventurine Blue Matt
Vikt (enligt tillverkaren)16.6 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamSpicy Full Carbon 180mm travel (29''), pressfit, boost, metric, Thru axle
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelRockShox ZEB Select Charger RC 15x110 DebonAir 180 mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

180mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
BakdämpareROCKSHOX RockShox Vivid Air Base
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

180mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29" fram, 27.5" bak
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeEnduro
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavLAPIERRE DF813, 2 Sealed Bearing , boost 15x110, 32H
BaknavLAPIERRE DR813, 4 sealed bearings, boost 12x148, 32H
FramdäckSCHWALBE MAGIC MARY Evo, Super Trail, TLE, ADDIX Ultra Soft
BakdäckSCHWALBE BIG BETTY, Super Trail, TLE, ADDIX Soft, 67TPI
Däckdimension62-584, 62-622
FälgarRODI Tryp 30 EVO 30x622 32H Tubeless Ready
Drivlina
VäxelreglageSHIMANO Deore 12s Rapidfire SL-M6100-R
BakväxelSHIMANO SLX 12s Shadow+
VevlagerSHIMANO MT801
VevpartiSHIMANO MT612
KedjaSHIMANO Deore M6100 12s
KassettSHIMANO Deore CS-M6100-12, MICRO SPLINE 10-51T
Komponenter
FrambromsSHIMANO M4100 4 pistons, 203 mm
BakbromsSHIMANO M4100 4 pistons, 203 mm
StyrlagerACROS ZS56/ZS56 Block Lock
StyreLAPIERRE Thirty Five 6061DB, Rise: 30 mm, Ø: 35 mm 800 mm
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano SLX
Utrustning
Handtag/Styrlinda-
PedalerNW 91K Steel cage
SadelWTB Volt 142 mm
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

KLICKA HEM
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 236 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Gäller så långt lagret räcker

Toppsäljare inom MTB-hjälmar

Bra pris
Cykelhjälm Lazer Compact Mips Glossy Black
Bra pris
Lazer Cykelhjälm MTB Lupo KinetiCore Matt Black
HÖGSÄSONG
Bell Cykelhjälm Mtb 4Forty Mips Mat/Gls Black
Trek Cykelhjälm Solstice Mips Black
599 kr
(Rek. pris: 849 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Spark 700 SAMPLE Cerulean Blue
24 889 kr
(Rek. pris: 35 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup SAMPLE Prism Purple Green
46 709 kr
(Rek. pris: 85 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-7%
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
102 790 kr
95 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup EVO SAMPLE Candy Yellow Flakes
78 990 kr
(Rek. pris: 110 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-6%
Superior XF 9.6 DC Gloss Grey/Light Grey
53 090 kr
49 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Genius 900 Ultimate SAMPLE Candy Red Flakes
88 479 kr
(Rek. pris: 127 995 kr)
Sample-cyklar från Scott

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY