MISSA INTE VECKANS FLASH DEALS! »
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Heldämpad MTB Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant Gen 2 Argent Drizzle

Se priset
Trek Heldämpad MTB Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant Gen 2 Argent Drizzle
Beskrivning

Ultralätt flaggskepp som ser till att du kommer dominera på tävlingsdagen!

Flaggskeppet Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant Gen 2 är en ultralätt XC som ser till att gummit alltid greppar underlaget på tävlingsdagen. Letar du efter en galet rapp cross country som formligen flyger uppför backarna samt spurtar både snabbt och bekvämt mot målsnöret så har du hittat rätt modell. Jo, vi vet att XC-banorna blir allt vildare för varje år som går... men med en gaffel på 110mm och IsoStrut-bakdämpningen med Flight Attendant-dämpning kan du hålla tempot i stökig terräng utan att förlora pedaleffektiviteten. Den potenta SLR-ramen är lika lätt som minutiöst tillverkad, med ett högklassigt HM-upplägg som ger dig all styvhet du kan önska utan att addera någon onödig vikt. Hela härligheten rundas av med mästerliga kolfiberhjul, en slimmad cockpit i kolfiber och SRAMs lättaste direktmonterade drivlina som håller farten uppe långt efter att solen gått ned.

Nyckeln till framgång!

  • Skapad för tävlingar och utvecklad genom en lång rad med prisvinnare
  • Du behöver inte kompromissa mellan styvhet och vikt, SLR-ramen är obeskrivligt lätt, styv och responsiv
  • En flack geometri som utan problem klarar av att hantera rötter och stenar på moderna XC-banor
  • Gaffel från RockShox (SID SL Ultimate) med DebonAir-luftfjädring, Charger Race Day-dämpare och dubbel Remote Lockout
  • Bakre IsoStrut-dämpning via RockShox (SIDLuxe) med 80 mm slaglängd och RockShox Flight Attendant RL3-dämpare
  • Ställbar IsoStrut ger en dämpning som inte påverkar effektiviteten när du flyger uppför backarna
  • Dess pivotlösa bakstag väger mindre och flexar aktivt för att eliminera småvibrationer från underlaget
  • Trådlöst styrd 1x-drivlina från SRAM (XX SL Eagle AXS T-type) med ett enda växelreglage att hålla koll på
  • Direktmonterad växel ger prestanda på hög nivå med exakt funktion samt en oöverträffad hållbarhet
  • Hjulset i kolfiber från Bontrager (Kovee RSL) med 2,4" breda racegummin från Pirelli (Scorpion XC)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Level Ultimate) med brutal prestanda
  • Superslimmad cockpit med integrerad styre/styrstam i kolfiber från Bontrager (RSL)
  • Höj-/sänkbar sadelstolpe från RockShox (Reverb AXS) med generös slaglängd 

Funktionerna som får Supercaliber SLR 9.9 Flight Attendant Gen 2 att sticka ut!

Supercaliber SLR tar hem världscupen för lättviktsramar, Trek sparar in gram genom att använda en kolfiberkvalitet med högre E-modul (higher modulus) som gör att mindre material behövs. Dess helt unika ramdesign skippar traditionella fästdetaljer för stötdämpare så att de väger mindre, kräver mindre underhåll och har mindre lateralt flex. IsoStrut ansluter huvudramen till bakstaget utan pivot för att ändå kunna erbjuda 80mm i slaglängd. Denna design erbjuder en unik blandning av effektivitet, dragkraft och trötthetskämpande överensstämmelse som håller cyklister fräscha och i kontroll. Precis som en vanlig bakdämpare är den inställbar, men utan den extra vikten som heldämpning innebär. 

Flight Attendant analyserar data från sensorer i gaffel, dämpare och vevarm för att automatiskt ställa in dämpningen i något av lägena Open, Pedal och Lock, innan du ens hinner tänka tanken. Det sköter jobbet åt dig så att du kan fokusera på att stanna i zonen.

Njut av exakta och blixtsnabba växlingar - även under hård belastning - med dess trådlösa elektroniska drivlina. Den är både vattentäta och dammavstötande och AXS-appen gör det lätt att justera varje inställning efter eget tycke. Komponenterna är fullt tävlingsklara, och passar likväl för intensiv XC som för långa maratonrace.

Den här hojen är skapad för tävlingar och är utvecklad via en lång rad av prisbelönta prisvinnare. Du får Trek´s bästa heldämpade XC-ram i ultralätt kolfiber, en hoj fullspäckad med komponenter av världsklass, RockShox Flight Attendant-dämpning samt SRAMs lättaste direktmonterade och trådlöst styrda drivlina.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147426-O879
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantArgent Drizzle
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Supercaliber
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-cross-country/supercaliber/supercaliber-slr-9-9-flight-attendant-gen-2/p/48043/
PersonaliseringMountainbiking
FärgSilver
Tillverkarens färgArgent Drizzle
Vikt (enligt tillverkaren)11 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamSLR OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, UDH, 80 mm slaglängd
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelRockShox SID SL Ultimate, Flight Attendant Race Day-dämpare, Stealth DebonAir, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

110mm
BakdämpareTrek IsoStrut, RockShox SIDLuxe, Flight Attendant RL3-dämpare
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

80mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeXC
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulBontrager Kovee RSL
FramdäckPirelli Scorpion XC, Tubeless Ready, Team Edition Pro Wall, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,20"
BakdäckPirelli Scorpion XC, Tubeless Ready, Team Edition Pro Wall, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,20"
Däckdimension57-622
Drivlina
BakväxelSRAM XX SL Eagle AXS, T-typ
VevlagerSRAM DUB, 92 mm, presspassat
Vevparti-
KedjaSRAM XX Eagle, T-Type, 12-vxl
KassettSRAM Eagle XS-1299, T-typ, 10–52, 12-delad
Komponenter
FrambromsSRAM Level Ultimate hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva framSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
BakbromsSRAM Level Ultimate hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva bakSRAM CenterLine X, centerlock, avrundad kant, 160 mm
StyrlagerFSA IS-2, 1 1/8" övre, 1,5" nedre
Styre-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM XX
Utrustning
Handtag/StyrlindaESI Chunky
SadelAeolus RSL, kolfiberrails, 145 mm bredd
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Toppsäljare inom däck till MTB

KLICKA HEM
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 238 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Gäller så långt lagret räcker

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Spark 700 SAMPLE Cerulean Blue
24 889 kr
(Rek. pris: 35 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup SAMPLE Prism Purple Green
46 709 kr
(Rek. pris: 85 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-7%
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
102 790 kr
95 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup EVO SAMPLE Candy Yellow Flakes
78 990 kr
(Rek. pris: 110 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-6%
Superior XF 9.6 DC Gloss Grey/Light Grey
53 090 kr
49 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Genius 900 Ultimate SAMPLE Candy Red Flakes
88 479 kr
(Rek. pris: 127 995 kr)
Sample-cyklar från Scott

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY