• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Heldämpad MTB Slash 9.9 X0 AXS T-Type Gen 6 Carbon Red Smoke

Se priset
Trek Heldämpad MTB Slash 9.9 X0 AXS T-Type Gen 6 Carbon Red Smoke
Beskrivning

Helt kompromisslös Enduro som är en veritabel stridsyxa för vildmarken

Den kompromisslösa enduron Slash 9.9 X0 AXS T-Type Gen 6 röjer, härjar och railar genom de stökigaste stigar du kan hitta. Med 170 mm slaglängd fram och bak samt en pivotdesign med högre infästningspunkt är den inte enbart ett monster utför, utan även en frustande bergsget uppför stötiga partier där dina kompisar väljer liften istället. Krossa varv efter varv på ett sätt som förra årets endurocyklister bara kunde drömma om. Attackera genom stökig terräng, hoppa över grova rötter och flyg fram genom steniga partier med dropp så höga att du kommer ifrågasätter dig själv, men aldrig cykelns egen förmåga. Tack vare mixad hjulstorlek är den här 6 generationen robustare i branta nedförslut, den har slaglängd på 170 mm både fram och bak, ännu flera justeringsmöjligheter och en ny dämpardesign med hög pivot.

Nyckeln till framgång!

  • Tävlingsklar Enduro som klättrar som en bergsget, för att sedan attackera som en tjur
  • Stomme i kolfiber (OCLV Mountain Carbon) som skapar breda leenden mellan dubbelhoppen och droppen
  • Styrlager med justerbar vinkel, integrerat ramskydd och invändig vajerdragning
  • Dräpande dämparkonfiguration från RockShox (ZEB Ultimate/Vivid Ultimate) med hela 170/170mm i slaglängd
  • Trådlöst styrd och full tävlingsklar komponentgrupp från SRAM (X0 Eagle AXS) med distinkt växling
  • Ett 29-tumshjul fram och 27,5 tum bak gör körkänslan extra lekfull 
  • Knock Block skyddar om olyckan skulle vara framme med en generös styrvinkel utan att svängradien offras
  • Gängat vevlager säkerställer att hojen klarar stenhård cykling
  • Dropper post ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer utför
  • I det inbyggda förvaringsfacket kan du förvara verktyg och andra nödvändigheter 

Funktionerna som får Trek Slash 9.9 X0 AXS Gen 6 att sticka ut från mängden

Genom att flytta cykelns huvudpivot högre upp får bakhjulet en bakåtriktad axelbana och kan röra sig i samma riktning som kraften som verkar på det. Den höga pivotpunkten gör att axeln kan röra sig bakåt när dämpningen trycks samman så att bakhjulet rör sig med kraften från stötar och förflyttar sig snabbare. I terrängen känns den supersmidig och bibehåller mer momentum med galet grepp.

Slash är en högpivotcykel som är extremt pedaleffektiv, tack vare optimeringen av styrrullarnas placering och storlek. Dessutom ger den bakåtriktade axelbanan otroligt bra fäste när du klättrar uppför och risken att stoppas upp av rötter och andra hinder på stigen är minimal. Du sparar på energin och har mer ork kvar när det är dags att forsa utför. Huvudförklaringen till dess pedaleffektivitet är cykelns anti-squat-kurva som kompenserar för nigning. 

Du kan enkelt justera dämpningens progressivitet genom att bara vända en bricka. Cykla med en mindre progressiv inställning för att cykla bekvämare när stigen är fylld med vassa kantigheter. Ställ in en progressivare fjädringskurva när du cyklar fort och kommer till de stora hindren och inte vill att dämparen ska bottna ur, eller när du vill använda en fjäderdämpare.

Slash levereras med ett 27,5-tums bakhjul så att det blir extra kul nedför branterna medan famhjulet på 29 tum hjälper till att forcera hindren. Byt ut det nedre dämparfästet om du vill använda enbart 29-tumshjul för att få maximal hastighet och behåll den mixade hjulkonfigurationen om du vill slippa bråka med bakhjulet nedför branterna. 

Vill du cykla med en längre droppersadelstolpe? Byta ut luftdämparen mot en fjäderdämpare? Inga problem. Det finns gott om utrymme för biffiga däck, stora fjäderdämpare och till och med en 190 mm-gaffel. Packa in det du behöver i ramens inbyggda förvaringsfack och i den medföljande BITS-väskan kan du hålla ordning på alla dina småsaker. Den är dessutom utrustad med tillbehörsfästen under överröret, vilket du får nytta av när förvaringsfacket blir fullt. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147412-E288
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantCarbon Red Smoke
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Slash
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbikecyklar/mountainbike-stig/slash/slash-9-9-x0-axs-t-typ-gen-6/p/47280/
PersonaliseringMountainbiking
FärgRöd
Tillverkarens färgCarbon Red Smoke
Vikt (enligt tillverkaren)16 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamOCLV Mountain Carbon, hög huvudpivot, styrrulle, inbyggt förvaringsutrymme, styrlager med justerbar vinkel, inställbar utväxling, integrerat ramskydd, invändig vajerdragning, pivotlänkage i magnesium, ISCG 05, Active Braking Pivot, UDH, 148 x 12
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelRockShox ZEB Ultimate, DebonAir, Charger 3.1 RC2-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, Maxle Stealth
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

170mm
BakdämpareRockShox Vivid Ultimate, 230 x 65 mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

170mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeEnduro
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulBontrager Line Pro 30
Framdäck-
BakdäckBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 27,5 x 2,50"
Däckdimension-
Drivlina
BakväxelSRAM X0 Eagle AXS, T-typ
VevlagerSRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
VevpartiSRAM X0 Eagle, T-Type, DUB, 30T-krans, 55 mm kedjelinje, 165 mm längd
KedjaSRAM X0 Eagle, T-Type, 12-vxl
KassettSRAM Eagle XS-1295, T-typ, 10–52, 12-delad
Komponenter
FrambromsSRAM Maven Silver hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva framSRAM 6-bults, 200 mm
BakbromsSRAM Maven Silver hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva bakSRAM 6-bults, 200 mm
StyrlagerIntegrerat kassettlager, 1 1/8" övre, 1,5" nedre, kompatibelt med lagerbana för ställbar vinkel
StyreBontrager Line Pro, OCLV Carbon, 35 mm, 27,5 mm rise, 820 mm bredd
StyrstamBontrager Line Pro, 35 mm, Blendr-teknikkompatibel, 0 grader, 35 mm längd
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM X0
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Pro, aluminium, Lock-on
SadelVerse Short Elite, ihåliga Mg-rails, 145 mm bredd
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Toppsäljare inom däck till MTB

KLICKA HEM
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 236 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Gäller så långt lagret räcker

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Spark 700 SAMPLE Cerulean Blue
24 889 kr
(Rek. pris: 35 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup SAMPLE Prism Purple Green
46 709 kr
(Rek. pris: 85 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup EVO SAMPLE Candy Yellow Flakes
78 990 kr
(Rek. pris: 110 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-6%
Superior XF 9.6 DC Gloss Grey/Light Grey
53 090 kr
49 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Genius 900 Ultimate SAMPLE Candy Red Flakes
88 479 kr
(Rek. pris: 127 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-7%
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
102 790 kr
95 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY