• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

CUBE Cube Heldämpad MTB Ams Zero99 C:68X Race 29 Teamline

Cube Heldämpad MTB Ams Zero99 C:68X Race 29 Teamline
Beskrivning

Galet snabb XC som har allt du behöver för att kunna utmana världseliten 

Med tävlinsgklara Cube AMS Zero99 C:68X Race 29 hittar du den snabbaste vägen från A till B, det backas upp av både EM-sergrar och fina medaljer. Stommen på denna kompromisslösa XC är tillverkad i högklassig kolfiber och väger in på häpnadsväckande låga 1.600 gram. Baserat på feedback från Cube´s proffscyklister är kedjestagens längd avstämd för optimala egenskaper i klättringarna, med den levererar fortfarande bibehållet smidig manöverförmåga under övriga körförhållanden. Slimmade ramrör hjälper till att skapa bekväma, snarare än hårda, köregenskaper och det vinkeljusterbara headsetet möjliggör anpassningsbar finjustering på hög nivå. Och med extremt kapabel dämpning med 110/100 mm i slaglängd kombinerat med en tävlingsklar racegeometri som är anpassad för smidighet och högt tempo, har du allt du behöver för kunna trampa ifrån resten av världseliten.

Nyckeln till framgång!

  • Ultralätt heldämpad ram i kolfiber (C:68X) med extremt kapabel FSP 4-länksdesign som väger in på 1.600 gram
  • Dräpande dämpare från FOX (34 SC Float Performance/Float SL Performance Elite) med 110/100 mm slaglängder 
  • Extremt slagkraftig 12-växlad 1x-drivlina från Shimano (XT) med bred utväxling (32Tx10-51T)
  • Potenta hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT) med 2-kolvsok och 180/160 mm bromsskivor
  • Tempostarka 29-tummare från Schwalbe (Racing Ray/Racing Ralph) som ger grymt effektiv framkomlighet 
  • BOOST148 - Ett bredare nav ger ett styvare hjul, och ett styvare hjul betyder vassare egenskaper
  • De universella växelörat (UDH) säkerställer hög skyddsnivå och supersmidig justering 
  • Det vinkeljusterbara headsetet ser till att du kan skräddarsy hanteringen efter dina egna specifika krav
  • Droppersadelstolpen ser till att du kan sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du flyger fram på banan

Förstklassig heldämpad stomme som ger hojen potent raceprestanda

Den mästerliga stommen består av en heldämpad ram i kolfiber som både är galet lätt och har former som gör att cykeln levererar fullt tävlingsklar raceprestanda. Dess högklassig C:68X-konstruktion och noggrant avstämda kinematik utgör en vägvinnande kombination med fina tävlingsresultat som bevis. Geometrin är avstämd för att skapa full effektivtet i klättringarna men samtidigt ge maximal manöverförmåga på banans övriga partier. Dess slimmade ramrör skapar tillräckligt med flexibilitet för att anses som bekväm med har tillräckligt med vridstyhet för säkerställa att minsta bråkdel av watt du trycker ner i pedalerna driver dig mot de finaste pallplatserna. 

Extremt slagkraftig 1x-drivlina samt kraftfulla hydrauliska skivbromsar

Rätt hastighet uppnås med hjälp av en extremt slagkraftig 1x-drivlina som ger dig 12 driftsäkra växlar med en utväxling som ser till att du kan trampa ifrån precis vem som helst. Växlingarna upplevs som smidiga och de lätthanterliga reglaget ser till att du kan fokusera på det viktigaste, att ha full koll på både konurrensen och kadensen. När det gå undan så ökar kraven på bromsförmågan och därför är hojen utrustad med hydrauliska skivbromsar, vilket i praktiken ser till att du kan vara säker på att kraftfull bromsförmåga finns på plats oavsett vilka förhållanden som råder.

Högklassigt hjulset med tempostarka gummin samt dräpande dämpare

Dess justerbara dämpakonfiguration lutar sig mot en extremt kapabel upphängning vilket tillsammans med väl balanserade slaglängder ger dig förmågan att alltid kunna trampa på för fulla muggar. Hjulsetet rullar på ett par tempostarka 29-tummare som borgar för att du kan hantera allt från gropiga grusvägar till stögkiga skogsstigar. De fullt tävlinsgklara däcken kännetecknas av sin enorma fartglädje och har 2,35" i bredd, vilket ger både effektiv framkomlighet, pålitlig bromsförmåga samt pålitligt kurvgrepp i det flesta typer av förhållanden.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0143834-T511
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeCUBE
VariantTeamline
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieCube AMS
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.cube.eu/de-en/bikes/mountainbike/fullsuspension/ams
PersonaliseringMountainbiking
FärgBlå, Röd, Vit
Tillverkarens färgTeamline
Vikt (enligt tillverkaren)11,6 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamC:68X® Monocoque Advanced Twin Mold Technology, FSP 4-Link, Boost 148, UDH™
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox 34 SC Float Performance, 2-Position Remote, Tapered, 15x110mm, 110mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

110mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
BakdämpareFox Float SL Performance Elite Remote, 190x40mm, 2-Position Remote
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

100mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
MTB-AnvändningsområdeXC
CykeltypMountainbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulNewmen Beskar 30 light/light, 28/28 Spokes, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready
FramdäckSchwalbe Racing Ray, Super Race, Addix Speed, Kevlar, 2.35
BakdäckSchwalbe Racing Ralph, Super Race, Addix Speed, Kevlar, 2.35
Däckdimension58-622
Drivlina
VäxelreglageShimano XT SL-M8100-IR, Direct Attach
BakväxelShimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12-Speed
VevlagerShimano BB-MT500PA, 92mm Pressfit
VevpartiShimano XT FC-M8100, 32T, Boost
KedjaShimano CN-M6100
KassettShimano SLX CS-M7100, 10-51T
Komponenter
FrambromsShimano XT BR-M8100, Hydr. Disc Brake (180/160)
Bromsskiva fram180 mm
BakbromsShimano XT BR-M8100, Hydr. Disc Brake (180/160)
Bromsskiva bak160mm
StyrlagerACROS Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2", Fiber Inserts for Angle Adjustment
StyreNewmen Advanced 318.0, Carbon, 740mm
StyrstamNewmen Evolution SL 318.2, 31.8mm
SadelstolpeFox Transfer Performance Elite 30.9mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano XT
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Utrustning
Handtag/StyrlindaACID Disrupt, Soft Compound
SadelACID Nuance SLT X Carbon
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

Se priset
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Race King Wire
fr. 238 kr
(Rek. pris: 289 kr)
Gäller så långt lagret räcker

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY