CYKELDATOR FRÅN GARMIN PÅ KÖPET! »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ORBEA Orbea Heldämpad MTB Oiz M-Pro Cobalt Blue/Carbon Raw

CYKELDATOR PÅ KÖPET
Orbea Heldämpad MTB Oiz M-Pro Cobalt Blue/Carbon Raw
Beskrivning

Potent fartvidunder med obestridlig stamtavla för dig som siktar på pallplats

Det heldämpade fartvidundret Orbea OIZ M-PRO har den högklassig specifikation som krävs för att du ska kunna nå toppen av prispallen. Eftersom flerfaldiga världsmästerskap talar sitt tydliga språk är den helt enkelt obestridlig när det handlar ren stamtavla. Den här tempostarka missilen besitter mäktiga fartresurser och levererar en underbart följsam körkänsla i alla hastigheter. Ett temperamentsfullt fullblod med slagkraftig 1x-drivlina och 120/120 mm i slaglängd som inspirerar dig att attackera i varje stigning och tidigt kliva av bromsen på dagens tekniskt utmanande banor.

Nyckeln till framgång!

  • Hoj med flerfaldiga världsmästerskap och samma aggressiva geometri som används av Orbea Factory Team
  • Heldämpad stomme i kolfiber (Oiz Carbon OMX) som väger in på endast 1.740 gram med övertygande kinematik 
  • Korta kedjestag och en aggressiv racegeometri med 67/76.5º graders vinkel på styrhuvud/sadelrör
  • Högklassiga Factory-dämpare från FOX med slaglängder på 120/120 mm som ser till att du kan köra galet snabbt
  • Droppersadelstolpe från OC (Mountain Performance DP-MP10) ger dig ökat manöverutrymme i branterna
  • Via det multifunktionella Squidlock-reglaget styr du både dämparna (3 olika driftslägen) och den höj-/sänkbara sadelstolpen
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 bergsäkra växlar från Shimano (XT M8100) som sällan krånglar
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT M8100) som matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset från OQUO (Mountain Performance MP30TEAM) med fälgar i kolfiber
  • Tempostarka gummin från Maxxis (Rekon Race) med grymt bra bett tack vare 2.4" i bredd
  • Lättöverskådlig cookpit som består av en kombo med styre i ultralätt kolfiber och styrstam i aluminium

Kolfiberstomme med sylvass racegeometri och högklassiga Fiberlink

Hela skapelsen bygger på en sylvass heldämpad stomme helt i kolfiber med låg vikt och en kinematik som skapar smidig manöverförmåga och imponerar på alla plan. Den har en aggressiv racegeometri och en vridstyvhet som säkerställer brutal kraftöverföring, vilket kombineras med en låg tyngdpunkt som skapar grym stabilitet i alla hastigheter. Dess unika länkage skapar en makalös markkontakt och kombinationen med en slaglängd på 120 mm gör dig extremt trampeffektiv.

Dräpande dämpare som ser till att du kan köra galet snabbt på alla underlag

Framtill sitter en vass dämpad framgaffel från FOX (34 Float SC Factory FIT4) och även baktill hanteras dämpningen av FOX (Float SL Factory), båda dämparna har 120 mm slaglängd och styrs via samma lättåtkomliga och kompakta reglag utan att du behöver flytta handen från styret. Via det ena av Sqidlock-reglagets två spakar väljer du helt enkelt ett av dämparnas tre olika driftslägen, vilket ger dig möjligheten att kunna åka precis lika fort oavsett vilket underlag som gäller för stunden. Via de andra Sqidlock-reglagets två spakar styr du dropperstolpen, vilket i praktiken ger dig extra manöverutrymme genom att du kan hålla sadeln ur vägen när du kontrollerat flyger fram i spåren. 

Extremt slagkraftig 1x-drivlina som ytterst sällan krånglar

Under motorhuven sitter en traditionellt mekaniskt styrd 1x-drivlina, det handlar kortfattat om 12 extremt slagkraftiga växlar som sällan ställer till med krångel. Hjärtat i skapelsen är ett lätt vevparti med en singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus ligger på effektivitet och driftsäkerhet. 

Högklassiga 29-tummare med tempostarka gummin och kraftfulla skivbromsar 

Det högklassiga hjulsetet har fälgar i kolfiber och rullar på tempostarka gummin som kännetecknas av en enorm fartglädje i kombination med grym framkomlighet. Hojen har även begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna och ser till att du har högklassig bromsverkan oavsett vilka förhållanden som råder i spåren.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0141935-Y421
EAN-kod-
VarumärkeORBEA
VariantCobalt Blue/Carbon Raw
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieOrbea Oiz
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Hemsida tillverkarewww.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/oiz/cat
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgCobalt Blue/Carbon Raw
Ramset
Ramstorlek-
RamOrbea Oiz Carbon OMX, Fiberlink, Boost, BSA, SIC, UFO, I-line shock
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox 34 Float SC Factory 120 FIT4 Remote-Adj Push to Lock QR15x110 Kashima
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
BakdämpareFox Float SL Factory 120mm Remote Push-lock Evol Kashima custom tune 190x45mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

120 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
Hjul
HjulOquo Mountain Performance MP30TEAM
FramdäckMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
BakdäckMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
Däckdimension62-622
Drivlina
VäxelreglageShimano XT M8100 I-Spec EV
BakväxelShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
VevpartiShimano XT M8120 32t
KedjaShimano M8100
KassettShimano CS-M8100 10-51t 12-Speed
Komponenter
FrambromsShimano XT M8100 Hydraulic Disc
BakbromsShimano XT M8100 Hydraulic Disc
StyrlagerAlloy 1-1/2", Black Oxidated Bearing
StyreOC MP10 Mountain Performance Carbon, Width 760, Sweep 9
StyrstamOC Mountain Performance MP10 Alu SL, -10º
SadelstolpeOC Mountain Performance DP-MP10, 31.6mm, Dropper
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano XT
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano XT
Utrustning
SadelSelle Italia SLR Boost Fill Titanium Rail 316 Ø7 mm
ÖvrigtBell included
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

CYKELDATOR PÅ KÖPET
Orbea Heldämpad MTB Oiz M-Pro Diamond Carbon View/Cherry Red
69 999 kr
(Rek. pris: 73 099 kr)
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
Scott Heldämpad MTB Genius ST 910 TR Lulworth Blue
86 995 kr
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
MTB Scott Ransom 920 Auric Yellow
64 990 kr
(Rek. pris: 74 995 kr)
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
MTB Scott Ransom 930 Shark Grey
64 995 kr
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
MTB Scott Ransom 900 RC Sand Beige/Suphur Yellow
127 995 kr
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
MTB Scott Contessa Ransom 910 Beluga Grey/Terrazzo Black
99 995 kr
Cykeldator från Garmin på köpet
CYKELDATOR PÅ KÖPET
Heldämpad MTB Kross Earth 3.0 Black/Lime 29
46 990 kr
Cykeldator från Garmin på köpet

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY