• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BH BH Heldämpad MTB Lynx Race LT 9.2 Red

+GÅVA
BH Heldämpad MTB Lynx Race LT 9.2 Red
Beskrivning

Högklassigt fartvidunder med potential att ta din cykling till nästa nivå

Heldämpade BH Lynx Race LT 9.2 där ett galet rappt fartvidunder med 120/100mm slaglängd och en underbart följsam känsla som är skapat för oss som älskar att cykla i höga hastigheter. Ett temperamentsfullt spanskt fullblod med rapp racekänsla som kommer se till att du flyger fram i spåren, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna och aldrig nöjer sig med kompromisser. Det här är en aggressiv XC/XM-missil med stomme av högklassig kolfiber och en extremt slagkraftig specifikation som har potentialen att lyfta din cykling till helt nya nivåer. 

Nyckeln till framgång!

  • Lätt fartvidunder med samma vinnande geometri som används av David Valero och BH Coloma Team
  • Heldämpad stomme i högklassig kolfiber (High Modulus) med övertygande kinematik
  • Korta kedjestag och en avancerad racegeometri med 67 graders vinkel på styrhuvudet
  • Högklassiga dämpare från FOX med slaglängder på 120/100mm som är anpassade för XC/XCM
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 trådlöst styra växlar från SRAM (GX AXS Eagle) 
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (XT) som matchar fartresurserna
  • Högklassigt hjulset med tempostarka gummin från Maxxis (Ardent EXO/Ikon EXO) och i 2.25" bredd
  • Styrlager med BlockLock ser till att du minimerar risken för skador på ram och framgaffel
  • Du styr hela bygget via en cockpit från BH med snyggt integrerad kabeldragning
  • Den höj/sänkbara sadelstolpen från Bike Yoke (Divine SL) ser till att du är redo att för stökig terräng
  • Kompatibel med FIT system - Dolt i styrstammen kan du placera de viktigaste verktygen 

Heldämpad stomme med rapp racegeometri och split pivot länkage 

Hela skapelesen bygger på en heldämpad stomme i kolfiber och precis som på alla BH´s tävlingsklara ramar så använder man Hollow Core Internal Moulding, vilket medger att man kan hålla vikten på ett minimum. Dess aggressiva racegeometri och höga vridstyvhet säkerställer en grym kraftöverföring, vilket kombineras med en föredömligt låg tyngdpunkt. Det magiska länkaget, Split Pivot System, ger en upphängning som levererar en progressiv kinematik och som verkligen imponerar på alla plan. Resultatet är en makalös markkontakt med extremt följsam känsla kombinerat med effektiv kraftöverföring, hojen svarar blixtsnabbt när du vill öka tempot och den ser samtidigt till att du kan hantera knepiga spårval på ett effektivt sätt. 

Högklassiga dämpare som ser till att du plocka hem medaljerna

Framtill sitter en luftgaffel från FOX (34SC Factory) och även baktill hanteras dämpningen av FOX (DPS Evol Factory), dämparna har 120/100mm slaglängd och högvis av inställningsmöjligheter, så att du kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har för stunden. De är låsbara och styrs via lätthanterliga reglage, vilket ger dig möjligheten att kunna åka lika fort på stökiga skogsstigar som på hårdpackade grusvägar. 

Slimmad cockpit och trådlöst styrd 1x-drivlina som sällan krånglar

Under motorhuven sitter en slagkraftig drivlina från SRAM´s övre hyllor, det handlar kortfattat om 12 trådlöst styrda växlar som sällan krånglar och som ställer upp på allt från ditt lokala klubbmästerskap till både VM och OS. Hjärtat i denna skapelse är ett vevparti med en singelklinga som kombineras med en 12-delad kassett vilket ger en utväxling med imponerande bredd där fokus såklart ligger på hög effektivitet och maximal hastighet.

Hjulset med tempostarka gummin samt kraftfulla skivbromsar 

Det högklassiga hjulsetet rullar på tempostarka kvalitetsgummin, dessa raska 29-tummare kännetecknas av stor fartglädje i kombination med ett imponerande kurvgrepp. När det går undan ökar kraven på bromsförmågan och därför så har hojen begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ser till att du har högklassig bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i i spåren för dagen. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0109175-O837
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeBH
VariantBlack/Green/Red
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieBH Lynx Race
AGE_GROUPAdult
Specifikation
KönHerr
BarnspecifikNej
Hemsida tillverkarewww.bhbikes.com/en_GB
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
PersonaliseringMountainbiking
CykeltypMountainbike
FärgRöd, Svart
Tillverkarens färgBlack/Green/Red
Ramset
Ramstorlek-
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox 34SC Factory Push to Lock Kabolt 120mm
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
BakdämpareFox DPS Evol Factory , 190x45mm, DCM, DRM, CMF
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på styret
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

100mm
Årsmodell2023
Hjul
HjulBH Evo Alloy Tubeless, 25mm, 28H
FramdäckMaxxis Ardent EXO 2.25 / Maxxis Ikon EXO 2.25
BakdäckMaxxis Ardent EXO 2.25 / Maxxis Ikon EXO 2.25
Drivlina
VäxelreglageSram GX AXS Eagle 12sp
BakväxelSram GX AXS Eagle 12sp
VevlagerSram
VevpartiStylo 34, 175mm
KedjaSram GX Eagle
Kassett-
Komponenter
FrambromsShimano XT 180mm
BakbromsShimano XT 180mm
StyrlagerAcros ICR FIT 36/45, Block Lock 160
StyreBH EVO Carbon Top Flat 760mm, 10mm Rise
StyrstamBH FIT 60mm, 31,8mm, -6
SadelstolpeBike Yoke Divine SL 31,6mm, 400mm, 80mm Drop
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
VäxelreglageserieSRAM GX AXS Eagle
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM GX AXS Eagle
Utrustning
Handtag/StyrlindaBH Control Grip
SadelPrologo Scratch M5
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom däck till MTB

SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Cross King Wire
fr. 170 kr
(Rek. pris: 179 kr)
Gäller så långt lagret räcker
SUPERDEAL
Continental Cykeldäck Double Fighter III
fr. 212 kr
(Rek. pris: 386 kr)
Gäller så långt lagret räcker
KLICKA HEM
MAXXIS Cykeldäck HOOKWORM 29" 63-622 (2,5)

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Spark 700 SAMPLE Cerulean Blue
24 889 kr
(Rek. pris: 35 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup SAMPLE Prism Purple Green
46 709 kr
(Rek. pris: 85 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-6%
Superior XF 9.6 DC Gloss Grey/Light Grey
53 090 kr
49 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Scale RC World Cup EVO SAMPLE Candy Yellow Flakes
78 990 kr
(Rek. pris: 110 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SAMPLE SALE
Heldämpad MTB Scott Genius 900 Ultimate SAMPLE Candy Red Flakes
88 479 kr
(Rek. pris: 127 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
SUPERDEAL
-7%
Superior XF 9.9 Team Red Carbon/Matte Carbon
102 790 kr
95 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY