SINGLES DAY - UPP TILL -50% »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Heldämpad Mtb Mtb Fuel Ex 9.8 Gx Axs Gen 6 Deep Smoke

SINGLES DAY
Trek Heldämpad Mtb Mtb Fuel Ex 9.8 Gx Axs Gen 6 Deep Smoke
Beskrivning

Mäter du kvalitet i prestanda per investerad krona så finns inget vassare!

Den redan mytomspunna Trek Fuel EX 9.8 GX AXS Gen 6 är en rapp terrängmaskin som klarar allt och som har utvecklats för att kunna sluka stigarna med full kontroll. Den är byggd på en lätt och bekväm kolfiberram med uppgraderade komponenter som är tillverkade för att kunna hantera riktigt prövande cykling. Utrustad med FOX Performance-dämpning, 150 mm fram och 140 mm bak, kan du flyta fram genom kletet medan de vassa kolfiberhjulen håller dig på spåret genom den vilda terrängen. Den är proppad med senaste teknik, som t.ex. en trådlös SRAM GX AXS-drivlina som är superprydlig och anpassningsbar. Inbyggt förvaringsfack i ramen och inställbar geometri ger dig alla fördelar från de dyraste modellerna, men till ett lägre pris. Tack vare kombinationen av en helt ny geometrin som ställer du in efter egna preferenser och en extremt välbalanserade dämpning ger den dig både mod inför utförslöpor och kraft i klättringarna, på allt ifrån episka långfärdrepor till de vilda kvällsrundor med polarna. Vi är generellt sätt emot att du ska behöva välja en enda mountainbike, men om du nu måste - välj den här! 

Nyckeln till framgång

  • Tävlingsklar stomme i kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med geometri för oss som kör både uppför och utför
  • Det snyggt inbyggda förvaringsutrymmet är perfekt för att ta med en punkteringssats och annan utrustning
  • Du får en lätt och styv kolfiberram och progressiv stiggeometri som är redo att klara allt
  • Invändig vajerdragning i kanaler, UDH-växelöra, uppdaterade fästelement och ett gängat vevlager förenklar underhållet
  • Uppgradrad dämparkonfiguration med reglerbar fjädring och 150/140mm slaglängd som alltid är redo att rocka loss
  • Extremt slagkraftig 1x-drivlina från SRAM (GX Eagle AXS) med 12 trådlöst styrda växlar 
  • Kraftfulla skivbromsar med 4 kolvar från SRAM (Code R)) som levererar problemfri funktion i alla typer av förhållanden
  • Dropper post från Bontrager ser till att hålla sadeln ur vägen när du snor runt i kurvor och ruschar nedför
  • Högklassigt hjulset i kolfiber från Bontrager (Line Elite 30) med bereda hjulfästen (Boost) och Rapid Drive 108-baknav
  • Tack vare ett justerbart styrlager och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan
  • Tvådelat diagonalrörsskydd som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador
  • Om du mäter kvalitet i prestanda per krona hittar du troligen inget bättre än nya Trek Fuel EX 

Avancerad stomme i kolfiber med en minsta sagt imponerande justerbarhet

Stommen utgörs av en avancerad ram i högklassig kolfiber (OCLV Mountain Carbon) med grym vridstyvhet samt ett imponerande pivotlänkage i magnesium. Tack vare ett justerbart styrlager (vinklade lagerskålar säljs separat) och Mino Link finns det sex olika geometrier att välja mellan utan någon negativ inverkan på dämpningen. Använd styrlager med justerbar vinkel när du vill göra den 64,5-graders styrhuvudvinkeln 1 grad brantare eller flackare efter dina egna preferenser utan att vevlagerhöjden påverkas.

Ramen är fullproppad med finesser som gör dig till en bättre cyklist, eller vad sägs om ett koniskt styrhuvud ger dig exakt styrning och en mer solid känsla framtill, medan den invändigt kabledragnining (till både växlarna, bromsarna och den höj/sänkbara sadelstolpen) skyddar alla vajrar och ger rätt utseende. Hojen har dessutom kedjestag anpassade efter ramstorleken, vilket i praktiken ger en mer välbalanserad manöverförmåga. Kortare cyklister får en mer lättstyrd cykel och de längre ett bättre grepp för framhjulet i klättringar. Det tvådelade diagonalrörsskyddet som skruvas fast skyddar mot både stenskott och liftskador - och du cyklar dessutom tystare med ett rejält kedjestagsskydd.

Imponerande dämparkonfiguration som ger dig övertygande kontroll 

Framtill sitter en vass luftgaffel från Fox (Performance 36) med en slaglängd på 150 mm och även baktill sitter en vass dämpare från FOX (Performance Float X) som har en slaglängd på 140 mm. Dämparna kan optimeras efter vikt samt körstil och de är även utrustad med lockout, vilket innebär att du kan spärra dämparna. Ställ in optimal dämpning och ändra dämparkurvan genom att helt enkelt bara vända en bricka. Cykla med en mindre progressiv inställning för att cykla bekvämare när stigen är fylld med vassa kantigheter. Ställ in en progressivare kurva när du kommer till de stora hindren och inte vill att dämparen ska bottna ur, eller när du vill använda en fjäderdämpare.

Tack vare Trek´s unika Active Braking Pivot har konstruktörerna lyckats styra hur dämpningen ska reagera på de krafter som skapas vid acceleration och inbromsning, dessutom helt oberoende av varandra. I praktiken kan du nyttja dämparen fullt ut även vid inbromsning och du får därmed större kontroll när du behöver det som mest. Den här versionen har dessutom en Dropper post från Bontrager () med 100-200mm slaglängd (beroende på ramstorlek) som ser till kan du sänka sadeln i farten och hålla den ur vägen när du plöjer på i utförslöporna.

Extremt slagkraftig 1x-drivlina och högklassiga skivbromsar med 4-kolvsok

Den extremt slagkraftiga 1x-drivlinan är hämtad från SRAM (GX Eagle AXS) och består av en bergsäker singelklinga samt en 12-delad kassett (30Tx10-52T), vilket sammantaget ger ett växelomfång som ser till att du kan hålla ett högt tempo i alla typer av terräng och lutningar. Den trådlöst styrda drivlinans funktion är näst intill helt krångelfri och eftersom den bara inkluderar ett växelreglage är den dessutom enklare att hålla koll på. Inbromsningen handläggs av ett par extra kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code R) med 4-kolvsok som ser till att du har imponerande effektiv bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåren.

Mästerligtigt hjulset med gummin som klarar besvärlig terräng

Det mästerliga hjulsetet från Bontrager (Line Elite 30), består av breda kolfiberfälgar (Tubeless Ready) och kvalitetsgummin från Bontrager (SE5 Team Issue) med 2,5" bredd som är klart för drabbning och som briljerar på allt från grusvägar till lös lervälling. Dessa däck har ett imponerande lågt rullmotstånd, bra punkteringsskydd och levererar den perfekta kombinationen av grepp, hastighet och stabilitet, vilket i praktiken innebär att du kan köra snabbare i besvärlig terräng. Dess lätta och styva kolfiberhjul gör processen kort med tekniska partier och håller dig på din linje, även när den verkar skrämmande svår.

Rapid Drive baknavet har 108 ingreppspunkter, vilket ger dig näst intill omedelbar acceleration snarare än en seg fördröjning när du trampar till på pedalerna. Du får jämn gående och direkt kraft när du behöver kasta dig ur kurvorna och satsa för fullt genom de stökiga partierna. Och den extra pedalspärren ger ökad kontroll som kan göra hela skillnaden vid knepiga klättringar.

Breda hjulfästen (110mm fram, 148mm bak) ger dig hjul som är lika styva som ett par mindre hjul, men med alla andra fördelar som ett större däck besitter. Med Boost148 kan du dessutom använda bredare däck och en större kedjekrans utan att påverka q-faktorn eller pedaleffektiviteten. Hjulstorleken är dessutom fullt anpassad efter ramens storlek (29"-hjul på större ramar och 27,5"-hjul på mindre) vilket ser till att du kör med den storlek som ger den perfekta kombinationen kvick manöverförmåga och maximal kontroll. 

Vad säger då världens cykelpress om Fuel EX serie?

  • VitalMTB - "Uppför sig mästerligt... en jäkla bra stigcykel i standardutförande, för alla ȧkstilar"
  • Freehub - "Fuel EX är ett mästerverk som fullkomligt slukar gropigt underlag"
  • Bikerumor - " Redaktörens val"
  • Pinbike - "Årets mountainbike"
PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0103782-I599
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantDeep Smoke
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModellserieTrek Fuel EX
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)M - 14,15 kg
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/36953
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgDeep Smoke
Ramset
Ramstorlek-
RamOCLV Mountain Carbon, inbyggd förvaring, inställbart styrlager, inställbar Mino Link-geometri, inställbar utväxling, kanalstyrt invändigt kablage, pivotlänkage i magnesium, 34,9 mm sadelrör, ISCG 05, 55 mm kedjelinje, BSA 73, diagonalrörsskydd,
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelFox Performance 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 150 mm slaglängd
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på framgaffeln
BakdämpareFox Performance Float X, 2-lägesdämpare, 55 x 185 mm
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Dämpad
Låsbar bakdämpare? 

Låsbar bakdämpare?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Via reglage på bakdämparen
Slaglängd bak 

Slaglängd bak

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

140 mm
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

-
Årsmodell2023
Hjul
HjulFramhjul: Bontrager Line Elite 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel. Bakhjul: Bontrager Line Elite 30 OCLV Mountain Carbon, TLR, Rapid Drive 108, 6-bults, SRAM XD-drivning, Boost148, 12 mm genomgående axel
FramnavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, 108T Rapid Drive, SRAM XD-drivlina, Boost148, 12 mm genomgående axel
Framdäck-
Bakdäck-
Däckdimension-
FälgarBontrager Line Elite 30, Tubeless Ready
Drivlina
VäxelreglageSRAM GX Eagle AXS, 12 speed
BakväxelSRAM GX Eagle AXS
VevlagerSRAM DUB MTB Wide, 73 mm, BSA-gänga
VevpartiSRAM GX Eagle, DUB MTB Wide, 30T, 55 mm kedjelinje, 170 mm längd
KedjaSRAM GX Eagle, 12-växlat
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52, 12-delad
Komponenter
FrambromsSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva framSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
BakbromsSRAM Code R hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bromsskiva bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
StyrlagerIntegrerat kassettlager, 1 1/8 övre, 1,5 nedre, kompatibelt med lagerbana för ställbar vinkel
Styre-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieSRAM GX Eagle AXS
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Oväxlad
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM GX Eagle AXS
Utrustning
Handtag/StyrlindaBontrager XR Trail Elite, nylon, Lock-on
SadelBontrager Arvada, austenitrails, 138 mm bredd
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY