• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Blue

Se priset
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR 4 Blue
Beskrivning

För att det roligaste äventyren ofta börjar där asfalten tar slut...

Har du funderingar på att skaffa ha en privärd mångsysslare som alltid ställer upp på nya äventyr? Ska den kunna hantera allt från grus och asfalt till lervälling? Ska det finnas utrymme för packning för en flerdagarstur? Ska den kunna hantera daglig pendling i skiftande skandinaviska förhållanden? Check! Check! Check! Den prisvärda instegsmodellen Trek Checkpoint ALR 4 är en gravelbike i Aluminium, utrustad med  pålitliga komponenter för långa kilometer på varierande underlag, från skumpigt grus till slät asfalt. Den utgör en smart introduktion till en värld av spännande äventyr, och den är både rapp, bekväm, praktisk och rymmer stora mängder modern teknologi. Till skillnad från de mest hängivna landsvägscyklisterna som mäter både effekt och minsta kalori, slutar dina cykeläventyr ofta med en kall pilsner och en kebabrulle. Men det betyder ju inte att du kompromissar med funktionen!!! 

Nyckeln till framgång!

  • Passar perfekt för långa kilometer på både asfalt, grusväg och andra typer av förrädiska underlag
  • Potent hydroformad aluminiumram (300 Alpha Aluminum) som utmanar materialets inneboende egenskaper
  • Framgaffel i kolfiber med effektivt vägutslätande egenskaper
  • Progressiv geometri som är stabil i hög hastighet och effektiv när du klättrar uppför sega backar
  • Extremt förnuftig introduktion till den snabbast växande typen av modern cyklingen
  • SRAMs Apex 1x11-drivlina som kommer väl till pass när du sliter uppför de värsta backarna
  • Hjulset från Brontrager (Paradigm) som rullar på gravelanpassade kvalitetsgummin från Brontrager (GR1 Team Issue)
  • Utrymme för breda däck (upp till 45c eller 27,5x2,1") som ger extra väggrepp och stabilitet oavsett förhållanden
  • Mekaniska skivbromsar som levererar pålitlig bromskraft oavsett väderförhållanden eller underlag
  • Tack vare Bontragers Blendr teknik kan du fästa dina grejor direkt på styrstammen
  • Massor av monteringsfästen som gör det lätt att ta med sig extra packning och/eller vätska
  • Cykelns mångsidighet gör den lämplig för varierande cykling, från grusvägar och cykelsemestrar till jobbpendling

Funktionerna som får Checkpoint ALR att sticka ut från mängden

En tålig ram i 300 Series Alpha Aluminum med progressiv geometri som är stabil i hög hastighet och effektiv när du klättrar uppför sega backar. Cykelns imponerande mångsidighet gör den lämplig för varierande cykling, från grusvägar och cykelsemestrar till jobbpendling. Hojen som inte känner några gränser och har kapacitet ta dig till helt nya platser, oavsett om det bara är en snabba genväg till jobbet eller en långsemester på outforskade kontinenter.

Hojen är fylld med pålitliga komponenter som t.ex. en beprövad 1x11-drivlina med en kassett som är begåvad med ett stort växelområde, en kolfibergaffel med vägutslätande egenskaper, mekaniska skivbromsar för vädersäker bromskraft, snyggt integrerade fästen för ramväskor och skärmar som gör det enkelt att ta med utrustning samt vatten.

Det robusta hjulsetet med fälgar i Aluminium är redo för att köras slanglöst, vilket innebär att du kan använda lägre däcktryck för att förbättra både grepp och komfort utan att behöva riskera klämpunkteringar. På fälgarna sitter ett par breda och fullt grusanpassade kvalitetsgummin med greppsäkra egenskaper som briljerar på allt från hårdpackat grus till betydligt lösare underlag. Du kan montera ända upp till 45mm breda däck (eller 27,5x2,1"), vilket ser till att du med lätthet kan köra ifrån riktigt snabba MTB-cyklar på deras egen hemmaplan.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0111914-0233
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantBlå
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringGravel
ModellserieTrek Checkpoint
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)9.80 kg (Netto)
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/racercyklar/gravelbikecyklar/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-4/p/41513/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färgMatte Deep Dark Blue
Ramset
Ramstorlek-
Ram300 Series Alpha Aluminum, koniskt styrhuvud, invändig vajerdragning, 3S-kedjehållare, T47-vevlager, pakethållar- och skärmfästen, integrerade ramfästen för väska, Flat Mount-skivbroms, 142 x 12 mm genomgående axel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelCheckpoint, full carbon, tapered carbon steerer, rack mounts, fender mounts, flat mount disc, 12x100mm thru axle
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2024
Hjul
HjulBontrager Paradigm, TLR, 24-håls, 21 mm bredd, Presta-ventil Bontrager aluminium, kapslat lager, centerlockskiva, 100 x 12 mm genomgående axel Bontrager aluminium, kapslat lager, centerlockskiva, Shimano 11-delad frikrans, 142 x 12 mm genomgåen
FramdäckBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
BakdäckBontrager GR1 Team Issue, TLR, Inner Strength-kord, aramidkant, 120 tpi, 700 x 40c
Däckdimension40-622
Drivlina
VäxelreglageSRAM Apex, 11-växlat // SRAM Apex, 11-växlat
BakväxelSRAM Apex 1, lång arm, max. 42T
Vevparti-
KedjaSRAM PC-1130, 11-växlat
KassettSRAM PG-1130 11–42, 11-växlat
Komponenter
FrambromsTektro C550 mekanisk skivbroms, dubbla kolvar, Flat Mount
Bromsskiva framTektro, centerlock, 160 mm
BakbromsTektro C550 mekanisk skivbroms, dubbla kolvar, Flat Mount
Bromsskiva bakTektro, centerlock, 160 mm
Styre-
Styrstam-
SadelstolpeBontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Mekanisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

11-växlad (1 x 11)
VäxelreglageserieSRAM Apex
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM Apex
Utrustning
Lås9.80 kg (Netto) kg (Netto)
Sadel-
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

CYBER WEEK DEAL
-16%
Lapierre Gravelbike Crosshill 6.0 Rust/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-11%
Lapierre Gravelbike Crosshill 3.0 Deep Green/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-11%
Ghost Gravelbike Asket CF Pro Green/Black
36 490 kr
32 408 kr
Sänkt pris
CYBER WEEK DEAL
-16%
Lapierre Gravelbike Crosshill 5.0 Light Grey/Glossy

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY