• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ROCK MACHINE Rock Machine Gravelbike Gravelride 500

Rock Machine Gravelbike Gravelride 500
Beskrivning

Adrenalinstinn speedkula med imponerande framkomlighet

Den adrenalinstinna storsäljaren Rock Machine Gravelride 500 är en mångsidig grusspecialist som kan dominera på allt från släta cykelbanor till betydligt stökigare underlag. Det här är en robust speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med all den kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på slingrande grusvägar och samtidigt ha övertaget ute på landsvägarna. En helt orädd allroundracer som levererar harmonisk manöverförmåga på i princip alla typer av underlag, och den gör det dessutom under årets alla årstider.

Nyckeln till framgång!

  • Behärskar allt från lekfulla grusvägsrallyn och äventyrlig stigcykling till dagliga pendling på asfalten
  • Robust chassi i hydroformat aluminium med imponerande kraftöverföring
  • Modern geometri med en något mer upprätt grundposition
  • Pålitlig 2x-drivlina med felfri prestanda från kvalitetssäkra Shimano (GRX-400)
  • Hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna
  • Breda kvalitetsgummin med pålitligt grepp och hög kursstabilitet på alla typer av underlag
  • Dedikerade fästpunkter för både skärmar och pakethållare 
  • Pålitliga komponenter i aluminium från ONE1

Välbalanserade körställningen som ger full kontroll på omgivningen

Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB ofta kan känns lite långsam eller trög. Gravelride ser till att du enkelt kan variera din position i sadeln tack vare den flexibla mångsidighet som bara ett bockstyre kan leverera, men den ger dig samtidigt en något mer upprätt grundposition än vad en traditionell landsvägsracer kan erbjuda. Den välbalanserade körställningen ger dig dessutom en tydlig överblick av omgivningen och därmed full kontroll på allt som händer runt omkring dig i trafiken.

Eleganta aluminiumchassi med rätt vinklar och fin respons

Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i hydroformat aluminium med intern kabeldragning och rätt vinklar som levererar fin respons när du lägger tryck på pedalerna. Tack vare moderna tillverkningsmetoder har ramen hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att den kraft som dina muskler genererar omvandlas till önskad fart. Lägg därtill en sportig och välbalanserad gravelgeometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och riktigt bra uppsikt på omgivningen. 

Potent 2x-drivlina med problemfri funktion och bred utväxling

Komponentmässigt har den en slagkraftig drivlina med 20 pålitliga växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX-400) som består av ett robust vevparti med dubbla klingor (46-30T) kombinerat med en kassett på 11-36T vilket sammantaget ger en bred utväxling med fokus på lite högre farter. Och tack vare en totalvikt på strax under 11.5 kilo så är hojen dessutom klättringsvillig och den trivs verkligen när det går undan i utförslöporna, oavsett vilket underlag du väljer... ledorden är mångsidighet, hastighet, framkomlighet och komfort! 

Robust hjulset och hejdare som matchar fartresurserna

När du väl behöver få stopp på de robusta 28-tummarna med 45 mm breda kvalitetsgummin från WTB (Riddler Comp Tan Wall) så har du tillgång till kraftfulla skivbromsar som är dimensionerade för att matcha fartresurserna i både vått och torrt, och eftersom bromsarna är hydrauliska så är bromskraften föredömligt lätt att dosera.

Dedikerade fästpunkter som skapar utrymme för dina tillbehör

Även om den främst är konstruerad för att stå emot tuffa prövningarna på ojämna underlag så kan den givetvis utrustas med både skärmar och pakethållare (dessutom både fram och bak), vilket gör den riktigt svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med ett närmast horisontbrett register. En optimal allroundhoj för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att behöva råka ut för trista punkteringar så fort den släta asfalten övergår till stökigare underlag. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0053418
EAN-kod-
VarumärkeROCK MACHINE
VariantGloss Light Slate/Black/Silver
Tillverkarens artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringLandsvägscykling
ProduktserieRock Machine Gravelride
ModellserieRock Machine Gravel
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Tillverkarens färgGLOSS LIGHT SLATE/BLACK/SILVER
Årsmodell2022
Vikt (enligt tillverkaren)11.7kg
Hemsida tillverkarerockmachine.us/se/2021/gravel/gravelride-500/gloss-light-slate-black-silver
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

20-växlad (2 x 10)
VäxelreglageserieShimano GRX
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Ramset
Ramstorlek-
RamAlloy Al-6061 T6 Custom Tubing, Gravel Fun Geometry, Bb Bsa 68Mm, Disc Brake Flat Mount, Road+ Standard, Fender&Carrier Ready, Replaceable Rd Hanger, Inner Cable Routing
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelGravel Specific, Alloy Custom Tubing, Smooth Welding, Fender&Carrier Ready, 1-1/8-1.5", Flat Mount, QR Type
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
FramnavShimano TX HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type
BaknavShimano TX FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type
EkrarSapim Leader, Stainless Black
FälgarWTB SX19, 32H
FramdäckWTB Riddler Comp Tan Wall, 700x45C
BakdäckWTB Riddler Comp Tan Wall, 700x45C
Däckdimension45-622
Drivlina
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400, 2x10 speed
FramväxelShimano GRX FD-RX400, Down Swing, Down-Pull
BakväxelShimano GRX RD-RX400 Shadow Plus
VevlagerShimano BB-R60, BSA, shell 68mm
KassettShimano Deore CS-HG50-10, 11-36T
Komponenter
FrambromsShimano GRX BR-RX400, 160/140 rotor, hydraulic disc brake
BakbromsShimano GRX BR-RX400, 160/140 rotor, hydraulic disc brake
StyrlagerFSA No.42/48 ACB, 1-1/8"
StyreONE1 Compact, 400/420mm, 31.8mm
StyrstamONE1 Sport SL TDS-C302 Alloy, 31.8xE75/90mm, ±10°
SadelstolpeONE1 Sport Alloy, SP C255, 27.2x350mm
Handtag/StyrlindaVelo VL-T5079HD2R, anti-slip, reflective
Utrustning
BelysningSHIMANO GRX FC-RX600, 46-30T SHIMANO GRX RD-RX400 Shadow Plus
KUNDERNAS ÅSIKTER

ANDRA PRODKTER I SERIEN Rock Machine Gravelride

-22%
Rock Machine Gravel Bike Gravelride 500
17 990 kr
13 990 kr
SE PRIS!
  • S
  • M
  • L
  • XL
-25%
Rock Machine Gravel Bike Gravelride 200
11 290 kr
8 490 kr
SE PRIS!
Slut i lager
  • S
  • M
  • L
  • XL
-31%
Rock Machine Gravelride Crb 900 Silver/Green/Black
34 900 kr
23 990 kr
SE PRIS!
Slut i lager
  • 52
  • 54cm
  • 56cm
  • 58cm

LIKNANDE PRODUKTER

-0%
Merida Gravel Bike Silex 200
15 999 kr
15 995 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
-13%
Trek Gravel Bike Checkpoint ALR5
31 699 kr
27 490 kr
SE PRIS!
Finns i flera varianter
-0%
Merida Silex 400
20 499 kr
20 495 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL
-0%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
22 495 kr
SE PRIS!
  • XS
  • S
  • M
  • L
  • XL

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY