• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

SUPERIOR Superior X-Road Comp Gr

Superior X-Road Comp Gr
Beskrivning

Mångsidig allkonstnär där både framkomlighet och komfort ligger i fullt fokus

Letar du efter en hoj med brett användningsområde som trivs lika bra på grusvägar och skogsstigar som på asfalten och som dessutom är tillräckligt robust för att klara i princip allt du kan tänkas utsätta den för så är storfavoriten Superior X-ROAD Comp GR ett självklart alternativ. Den riktar sig mot oss glada amatörer som vill kunna köra långa repor med bekväm komfort under alla fyra årstider (det är bara att montera ett däck med rätt egenskaper) med något som är betydligt snabbare än den traditionella hybriden. En riktigt snabb hoj med pålitliga skivbromsar där maximal framkomlighet, effektivitet och utmanade cykling ligger i fokus. Kanske det perfekta redskapet för kräsna amatörer som både vill kunna pendla och träna på samma hoj och som vägrar att lämna något åt slumpen.

Nyckeln till framgång!

  • Trippelreducerad aluminiumram (Alu X6 Ultralite) med modern geometri och intern kabeldragning
  • Framgaffel i kolfiber och aluminium som ger både vibrationsdämpning samt en stabil styrkänsla
  • Extremt pålitlig drivlina med singelklinga och 10-växlar från Shimano (GRX) med en bred utväxling 
  • Hjulset med fälgar i aluminium från Stars (J20SR) som tål lite tuffare tag
  • Kvalitetsdäck från Schwalbe (G-One Allround RaceGuard) med 38mm bredd med grym framkomlighet
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (RX400) som fungerar i alla väder
  • Ergonomiskt och aerodynamiskt utformad cockpit med styre som är anpassad för långa rundor
  • Sadel från Fizik (Aliante R5) och sadelstolpe från ONE1 (Race Alloy)

Trippelreducerad aluminiumram som utan minsta problem tål riktigt tuffa tag

Stommen utgörs av Superior´s finaste aluminiumram (Alu X6 Ultralite) som är föredömligt vridstyv samt imponerande stryktålig och lånar många av sina fina egenskaper direkt från de dyrare kolfiberramarna. Den trippelreducerade ramen har modern geometri med en relativt kort hjulbas vilket ger en reaktionssnabb och lekfull cykel som verkligen svarar på dina styrkommandon. Framtill sitter en gaffel i kolfiber och aluminium som levererar en väl avvägd balans mellan styrprecision, stabilitet och vibrationsdämpande komfort. Ramens övertygande egenskaper tillsammans med en sportig sittställning skapar en behaglig körposition, vilket i praktiken ser till att du utan problem klarar även riktigt långa söndagsrundor med bibehållet hög komfort. 

Fördelen med intern kabeldragning är kanske som störts på just den hör typen av cyklar. Att snabbt kunna slänga upp hojen på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram utan en massa vajrar är klart enklare och dessutom betydligt säkrare. Vajrar och kablar är givetvis mer skyddade från mekanisk åverkan inuti ramen och en helt slät ram ger även mindre luftmotstånd samt är betydligt enklare att hålla ren. Sist, men absolut inte minst, så är en ju en hoj med intern kabeldragning alltid snyggare.

Slagkraftig 10-växlad drivlina och rappa kvalitetsdäck med grym framkomlighet

Komponentmässigt har den ett vevparti med singelklinga och totalt slagkraftiga 10-växlar från kvalitetssäkra Shimano (GRX) som ger sportig utväxling och ser till att du alltid hittar rätt växel, även när underlag och omständigheter bjuder på lite tuffare motstånd. Original rullar hojen på ett par föredömligt lättrullande 28-tummare med 38mm breda kvalitetsdäck från Schwalbe (G-One Allround) men den medger att du kan montera däck med bredder upp till 40mm vilket skapar klassledande framkomlighet och ser till att du kan trampa vidare oavsett vilket underlag som gäller för stunden. 

Robusta komponenter och hydrauliska skivbromsar med pålitlig prestanda

Eftersom hojen gillar när det går undan är den försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Shimano (RX400) som levererar pålitlig prestanda året runt - oavsett om det är lerigt, dammigt eller slaskigt för dagen. I övrigt är det genomgående slittåliga komponenter med både precision och slitstyrka, vilket är perfekt för strama skandinaviska förhållanden. En snabb allroundhoj med låg vikt för alla former av transport som levererar massor av cykelglädje där paradgrenarna är framkomlighet, komfort, uthållighet och mångsidighet.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0069007
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeSUPERIOR
VariantMatte Olive Metallic
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieSuperior X-Road serie
Specifikation
KönUnisex, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkaresuperiorbikes.com/se
PersonaliseringGravel, Landsvägscykling
FärgGrön
Tillverkarens färgMATTE OLIVE METALLIC
Ramset
Ramstorlek-
RamAlu X6 Ultralite X-Road Race, Road Advanced Geometry, Smooth Welding, Disc Brake Flat mount, BB BSA 68mm, SH dropout, Inner cable routig, mudguadrs ready
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelX-Road Comp GR 28", Carbon/alloy rigid, Ahead 1-1/8x1.5", 12x100mm axle
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2022
CykeltypGravelbike, Landsvägscykling
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavSHIMANO HB-RS470, 28H, CENTER LOCK, 12x100mm THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-RS470, 28H, CENTER LOCK, 12x142mm THRU Type AXLE
FramdäckSchwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x1.50"
BakdäckSchwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x1.50"
Däckdimension40-622
FälgarStars J20SR, 28H
Drivlina
BakväxelSHIMANO GRX RD-RX400 Shadow Plus
KassettSHIMANO CS-M4100-10, 11-42T
Komponenter
FrambromsSHIMANO ST-RX400/BR-RX400, hydraulic disc brake
BakbromsSHIMANO ST-RX400/BR-RX400, hydraulic disc brake
StyrlagerHead set cover ### CHS0820 FIT8 1-1/8", IS42/28.6
IS52/40
StyreONE1 Alloy, X-Race Aero, 16° flared, 70mm reach, 31.8mm
StyrstamONE1 Race RAS-D62938 Alloy, 31.8mm, -8°
SadelstolpeONE1 Race Alloy, SP C255, 27.2mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

10-växlad (1 x 10)
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Utrustning
Handtag/StyrlindaVelo VLF-8111
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom cykeldatorer

SUPERDEAL
-7%
Garmin Quickfit Cykelfäste
206 kr
191 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Bra pris
Cykeldator Wahoo Elemnt Bolt 3 GPS
3 415 kr
(Rek. pris: 3 790 kr)
Se priset
Garmin Cykeldator Edge 1050 GPS
7 589 kr
(Rek. pris: 9 099 kr)
Cykeldator Wahoo Elemnt Roam 3 GPS
4 920 kr
(Rek. pris: 5 190 kr)

LIKNANDE PRODUKTER

SAMPLE SALE
Gravel Bike Bergamont Grandurance Elite SAMPLE Shiny Midnight Blue
28 490 kr
(Rek. pris: 39 995 kr)
Sample-cyklar från Scott
Bra pris
Rondo Ruut Cf2
32 290 kr
(Rek. pris: 44 090 kr)
Bra pris
Rondo Gravel Bike Ruut St 2 Gray/Black
20 990 kr
(Rek. pris: 28 090 kr)
Se priset
Rock Machine Gravel Bike Gravelride 500
14 990 kr
(Rek. pris: 17 990 kr)
Bra pris
Superior X-Road Team Elite Se
19 999 kr
(Rek. pris: 30 590 kr)
Se priset
Superior X-Road Team Elite
24 490 kr
(Rek. pris: 35 390 kr)
Superior X-Road Comp Gr
14 990 kr
(Rek. pris: 18 990 kr)

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY