15% RABATT PÅ UTVALDA CYKLAR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ROCK MACHINE Gravel bike Rock Machine Lukk 20 Flat Bar Matte Limerock Grey

Gravel bike Rock Machine Lukk 20 Flat Bar Matte Limerock Grey
Beskrivning

Multifunktionell allkonstnär med fin respons och grym framkomlighet

Den mångsidga Rock Machine Lukk 20 Flat Bar är en rapp allkonstnär med rakt styre som behärskar allt från släta cykelbanor till betydligt stökigare underlag. Det här är en robust speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på slingrande grusvägar. En orädd gravelracer som levererar harmonisk manöverförmåga på i princip alla typer av underlag, och den gör det dessutom under årets alla årstider.

Nyckeln till framgång!

  • Behärskar allt från lekfulla grusvägsrallyn och äventyrlig stigcykling till dagliga pendling på slät asfalten
  • Stabilt chassi i kvalitativ aluminium (AL-6061 T6) som säkertäller effektiv kraftöverföring
  • Modern gravelgeometri med en grundposition som ser till att du klarar även långa dagar i sadeln
  • Funktionell 16-växlad 2x-drivlina från Shimano (Claris) med pålitlig prestanda
  • Mekaniska skivbromsar från Tektro (MD-C550) som är både effektiva och pålitliga i alla väder 
  • Breda gummin från WTB (Nano) med 40mm bredd och pålitligt grepp på de flesta typer av underlag
  • Utrustad med ett rakt styre som ger smidig flexibilitet och kvick manöverförmåga 
  • I övrigt utrustad med pålitliga komponenter från både ONE1, STARS, Sapim, FSA, Selle Royal och WTB

Aluminiumchassi med helt rätt vinklar och riktigt fin respons

Det eleganta chassit består av en ram i kvalitativt aluminium med rätt vinklar som levererar fin respons när du lägger tryck på pedalerna. Lägg därtill en välbalanserad gravelgeometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med en tydlig överblick av omgivningen, och därmed får du full kontroll på allt som händer runt omkring dig i trafiken. Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (löst grus är inga som helst problem) och där en MTB ofta kan känns lite långsam eller trög.

Driftsäker 2x-drivlina med en utväxling för de flesta typer av tempon

Komponentmässigt har den en beprövad drivlina med 16 driftsäkra växlar som består av ett vevparti med dubbla klingor (46/34T) kombinerat med en kassett på 11-34T, vilket sammantaget ger en bred utväxling med fokus på lite högre farter. Och tack vare en låg totalvikt så trivs den här klättringsvilliga hojen lika bra när det går undan i utförslöporna, oavsett vilket underlag du väljer... ledorden är mångsidighet, framkomlighet och bibehållet hög komfort! 

Mångsidigt rakt styre och mekaniska skivbromsar som matchar fartresurserna

Tack vare ett rakt styre uppnås fin flexibilitet och kvick manöverförmåga, och ger dig samtidigt en något mer upprätt grundposition än vad en traditionell landsvägsracer kan erbjuda. När du väl behöver få stopp på de robusta hjulsetet med 40mm breda kvalitetsgummin så har du tillgång till effektiva skivbromsar som är dimensionerade för att matcha fartresurserna i både vått och torrt, och eftersom skivbromsarna är mekaniska så är bromskraften lätt att dosera.

Praktiska fästpunkter som ger dedikerat utrymme för några av dina tillbehör

Även om den främst är konstruerad för att stå emot tuffa prövningarna på ojämna underlag så kan den givetvis utrustas med en rad olika typer av tillbehör, vilket gör den riktigt svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med ett närmast horisontbrett register. En prisvärd hoj för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att behöva råka ut för trista punkteringar så fort den släta asfalten övergår till stökigare underlag. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0151404-AC38
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeROCK MACHINE
VariantMatte Limerock Grey
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieRock Machine Lukk
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarerockmachinebikes.com/se-sv
PersonaliseringGravel
FärgGrå
Tillverkarens färgMatte Limerock Grey
Ramset
Ramstorlek-
RamAlloy Al-6061 T6 Custom tubing, Gravel Fun Geometry, Road+ Standard, Replaceable RD Hanger, Inner Cable Routing
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelGravel Specific, Alloy Custom Tubing
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialAluminium
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypGravelbike
ElcykelNej
Hjul
FramnavShimano, HB-QC300
BaknavShimano, FH-QC300
FramdäckWTB Nano, 40mm
BakdäckWTB Nano, 40mm
Däckdimension40-622
FälgarSTARS J20
Drivlina
VäxelreglageShimano Claris, SL-R2000-L / Shimano Claris, SL-R2000-R
FramväxelShimano Claris, FD-R2000-F
BakväxelShimano Claris, RD-R2000-GS
VevlagerShimano BB-UN300
VevpartiShimano FC-RS200, 46-34T
KedjaKMC Z8.3
KassettSHIMANO CS-HG50-8, 11-34T
Komponenter
FrambromsTektro, MD-C550, dual piston
Bromsskiva framShimano SM-RT10, 160mm
BakbromsTektro, MD-C550, dual piston
Bromsskiva bakShimano SM-RT10, 160mm
StyrlagerFSA No.42/48 ACB
StyreFlat Gravel
StyrstamONE1 Race RAS-D62938 Alloy, 31.8mm, -8°
SadelstolpeONE1 Alloy, SP C255
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Mekanisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

16-växlad (2 x 8)
VäxelreglageserieShimano Claris
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Shimano Claris
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Claris
Utrustning
Handtag/StyrlindaVelo Anti slipery, Shock Proof, with reflective dots
SadelSelle Royal Flex
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY