• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

KROSS Gravel Bike Kross Esker 4.0 Green/Black

Gravel Bike Kross Esker 4.0 Green/Black
Beskrivning

Äventyrlig gravelhoj med spänstig körkänsla som inte kostar skjortan 

Snabba och mångsidiga Kross Esker 4.0 är skapad för dig som vill manövrera en tålig upptäckarhoj som tar sig fram oavsett underlag. Det här är en underhållande gravel med finstämd balans för cyklister som vill kunna hålla högt tempo och som ser fram emot att kunna utforska helt ny terräng på nästa runda. Denna kvicka speedkula hänger med i princip överallt och den gör inte bort sig bara för att underlaget råkar skifta karraktär. En svårslagen allroundhoj för dig som är på jakt efter en hoj med brett register, en helt perfekt modell för dig som vill kunna vill kunna cykla hela året utan att behöva oroa dig för punkteringar bara för att asfalten tar slut.

Nyckeln till framgång!

  • Energisk, rapp, och uthållig gravel med pålitlig prestanda, finstämd balans och solid körkänsla
  • Extremt tålig stålram som ger dess ägare rätt balans mellan maximal slitstyrka, vikt och dämpning
  • Framgafffel i kolfiber som skapar en distinkt styrprecisionen och effektivt dämpar vibrationer
  • Slagkraftig 2x-drivlina med 20 växlar från Shimano (Tiagra/GRX) med brett växelomfång
  • Mekaniska skivbromsar från Tektro (C550) som levererar effektiv prestanda i alla väder
  • Hjulset med fälgar i Aluminium som rullar på 42mm breda kvalitetsgummin från WTB (Resolute Comp) 
  • Slimmad cookpit med ett bockstyre som ger mångsidig flexibilitet och smidiga manöverförmåga 
  • Kan utrustas med både skärmar, stöd och pakethållare om så skulle önskas

Stryktålig stålram med låg vikt och en välbalanserad gravelgeometri 

Chassit består av en stryktålig ram i kvalitativ aluminium som levererar en imponerande balans mellan slitstyrka, vridstyvhet och rapp respons. Framgaffeln är tillverkad i kolfiber och det skapar både en solid styrkänsla samt minskar antalet vibrationer som letar sig upp till dina händer. Lägg därtill en välbalanserad gravelgeometri med en körställning som ser till att du kan köra långa sträckor utan att behöva få ont i axlar, rygg och nacke. Hojen ger dig en grundposition som är något mera upprätt än på en traditionell landsvägscykel, men samtidigt ser det flexibla bockstyret till att du enkelt variera din körposition i sadeln.

Driftsäker 20-växlad 2x-drivlina samt pålitliga mekaniska skivbromsar

Under motorhuven sitter en driftsäker 20-växlad drivlina från Shimano´s slagkraftiga Tiagra/GRX-serie som ser till att du har alla möjligheter att känna hård fartvind i ansiktet utan att ställa till med trubbel. Den breda utväxlingen passar förträffligt för våra nordiska förhållanden och kombinationen ser till att du alltid kan hålla rätt tempo på pedalerna. När du väl vill få stopp på ekipaget så har du tillgång till driftsäkra mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig och effektiv bromsverkan och en kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden eller årstid. 

Mångsidig erövrare som gör sig bäst där en vanlig landsvägcylist börjar tveka

Tack vare kombinationen av ett hjulset med aluminiumfälgar och däck med 42mm i bredd så trivs den utmärkt på cykelbanorna men den fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har lite svårare att ta sig fram och där en mountainbike känns lite för trög och långsam. Nope, det här är inte tävlingstestad fartkanon i absoluta världsklass, snarare är det en äventyrslysten och mångsidig erövrare som är tillräckligt kvick och kursstabil för att kunna imponera även på ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna. I sin prisklass vågar vi påstå att den är extremt svårslagen... både när det gäller framkomlighet, mångsidighet, slitstyrka, vikt och inte minst komfort!

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147637-0385
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeKROSS
VariantGrön/Svart
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieKross Esker
ÅlderAdult
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarekross-europe.eu/
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
PersonaliseringGravel
CykeltypGravelbike
FärgGrön
Tillverkarens färgGreen/Black
Vikt (enligt tillverkaren)-
Ramset
Ramstorlek-
RamSteel
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Stål
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2024
Hjul
FramnavShimano RS470
BaknavShimano RS470
FramdäckWTB RESOLUTE COMP 700x42C
BakdäckWTB RESOLUTE COMP 700x42C
Däckdimension44-622
FälgarAluminium
Drivlina
VäxelreglageShimano TIAGRA 4700
FramväxelShimano GRX RX400
BakväxelShimano GRX RX400
VevlagerFSA MEGAEXO BB-4000
VevpartiFSA OMEGA MODULAR
KedjaShimano HG54
KassettShimano HG500
Komponenter
FrambromsTektro C550
Bromsskiva framShimano RT30 160
BakbromsTektro C550
Bromsskiva bakShimano RT30 160
StyrlagerFSA ORBIT NO.9
Styre-
Styrstam-
Sadelstolpe-
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Mekanisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

20-växlad (2 x 10)
VäxelreglageserieShimano Tiagra
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Shimano GRX
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano GRX
Utrustning
Handtag/StyrlindaFIZIK
SadelWTB VOLT SPORT
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom cykeldatorer

SUPERDEAL
-7%
Garmin Quickfit Cykelfäste
206 kr
191 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-10%
Cykeldator Wahoo Elemnt Bolt 3 GPS
3 790 kr
3 415 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Se priset
Garmin Cykeldator Edge 1050 GPS
7 589 kr
(Rek. pris: 9 099 kr)
Cykeldator Wahoo Elemnt Roam 3 GPS
4 920 kr
(Rek. pris: 5 190 kr)

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY