• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BH BH Gravel Bike GravelX R 4.5 Brun

Bra pris
BH Gravel Bike GravelX R 4.5 Brun
Beskrivning

Fullt tävlingsklar gravel med låg vikt och grymt effektiv kraftöverföring

Är du en äventyrlig fartdåre som vill kunna träna samt tävla på en och samma hoj så är lätta BH GravelX Racing 4.5 ett smart alternativ. Letar du efter ett rappt och responsivt kolfiberbygge där fokus ligger på låg vikt, effektiv framkomlighet och maximal vridstyvhet så är du inne på helt rätt spår. Tack vare högkvalitativa material, en modern gravelgeometri och högklassig kraftöverföring så är den här kompromisslösa hojen imponerande snabb, du kommer att kunna haka nästan vem som helst utan att du behöver köra slut på din värdefulla energi. Dess låga vikt skapar optimal prestanda för tävlingar på grus eller för att du ska kunna hantera så långa avstånd som möjligt i en mängd olika typer av terräng. Det här är en näst intill självklar bestyckning för oss tjuriga vinnarskallar som letar efter den optimala balansen mellan låg vikt, hög fart, effektiv framkomlighet samt uthållighet i ett fullt tävlingsklart paket. 

Nyckeln till framgång!

  • Fullt tävlingsklar stomme i högklassig High Modulus kolfiber med Ballistic Carbon Layup technology 
  • Högklasssig Hollow Core Carbon Technology säkerställer att stommen endast väger in på endast 940 gram
  • Den unika framgaffeln i kolfiber med karaktäristiska former möjliggör däckbredder på upp till hela 45 mm
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12 trådlöst styrda växlar från SRAM (Apex AXS) med bred utväxling (40Tx11-44T)
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar från SRAM (Apex) som ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden
  • Stabilt hjulset som försetts med 40 mm breda kvalitetsgummin från Pirelli (Cinturato Gravel) med grym framkomlighet
  • Halvintegrerade ICR-styrsystemet kombinerar funktionalitet och aerodynamik samt är kompatibelt med ACR-systemet
  • Längst ner på diagonalröret finns fack för en innerslang och/eller en liten cykelpump eller CO2-patron

Ultralätt ram i högklassig kolfiber som ser till att du kan utmana vem som helst

Vi skulle kunna skriva spaltmeter om den högklassig stommen (Gravel X Carbon Monocoque Racing) i High Modulus kolfiber men nöjer oss med att nämna att ett minutiöst utvecklingsarbete garanterar att den extremt lätta ramen i kolfiber är utformad för att du ska kunna utmana både stallkompisar och konkurrenter, där både låg vikt, vridstyvhet och kursstabilitet är hårt prioriterade. Minsta lilla detalj på ramen är väl genomtänkt och den är försedd med dedikerade fästpunkter för både packväskor, flaskhållare och en hel del annat smått och gott.

Slagkraftig 1x-drivlina med fina fartresurser samt kraftfulla skivbromsar 

Under motorhuven hittar du en slagkraftig 1x-drivlina, och det handlar kortfattat om 12 trådlöst styrda växlar som i princip aldrig ställer till nått krångel och som styrs via ett lätthanterligt reglage. Den välrenommerade drivlinan har enhälligt hyllats för sin distinkta och smidiga känsla i växlingarna och är begåvad med en utväxling som ser till att du kan hålla ett högt tempo på varierande underlag och i olika lutningar.

När det går undan så ökar kraven på bromsförmågan och därför är cykeln försedd med kraftfulla hydrauliska skivbromsar, vilket dels borgar för ett minimalt underhållsbehov och dels ser till att du har tillgång till imponerande effektiv bromsförmåga oavsett om det är torr, blött eller slaskig asfalt som gäller för stunden. 

Hjulset med gummin som fixar allt från släta till riktigt stökiga underlag

Hela bygget rullar på ett stabilt hjulset som försetts med ett par kvalitetsdäck med 40 mm bredd och dessutom överaskande lågt rullmotstånd. Dessa greppsäkra gummin ser till att du kan flyga fram både på allt från slät asfalt till riktigt stökiga underlag utan att behöva oroa dig för trista punkteringar bara för att underlaget skiftar karraktär. Cykelns unika former medger dessutom att du kan köra med däck som har upp till hela 45 mm i bredd!

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0141324-X934
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeBH
VariantDark Brown/Mud/Mud
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieBH Gravelx
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.bhbikes.com/en_GB
PersonaliseringGravel
FärgBrun
Tillverkarens färgDark Brown/Mud/Mud
Vikt (enligt tillverkaren)8,9 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamGravel X Carbon MonocoqueRacing
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Kolfiber
FramgaffelGravel X Evo Carbon 1.5 Racing
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialKolfiber
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypGravelbike
ElcykelNej
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
HjulVision Team TC30 XDR Disc
FramdäckPirelli Cinturato Gravel 700x40
BakdäckPirelli Cinturato Gravel 700x40
Däckdimension40-622
Drivlina
VäxelreglageSram Apex AXS
BakväxelSram Apex AXS
VevpartiSram Apex 40T
KedjaSram 12sp
KassettSram Apex 11/44
Komponenter
FrambromsSram Apex
BakbromsSram Apex
StyrlagerFSA SMR
StyreFSA NS Gravel
StyrstamFSA NS SMR
SadelstolpeBH Gravel X
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieSRAM Apex
Framväxelserie 

Framväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus        
Tourney        
Ingen framväxel
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
SRAM Apex
Utrustning
SadelBH Ergo XGR
ÖvrigtRingklocka
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom cykeldatorer

SUPERDEAL
-8%
Garmin Quickfit Cykelfäste
206 kr
190 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Se priset
Cykeldator Wahoo Elemnt Bolt 3 GPS
3 407 kr
(Rek. pris: 3 790 kr)
Se priset
Garmin Cykeldator Edge 1050 GPS
7 589 kr
(Rek. pris: 9 099 kr)
Cykeldator Wahoo Elemnt Roam 3 GPS
4 920 kr
(Rek. pris: 5 190 kr)

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY