• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BERGAMONT Bergamont Elcykel E-Horizon N8 Cb 500 Wa

Bergamont Elcykel E-Horizon N8 Cb 500 Wa
Beskrivning

Möter alla de krav som ställs på en lättmanövrerad och välutrustad nöjesmaskin

Den kraftfulla och välutrustade Bergamont E-Horizon N8 CB 500 Wave har en modern formgivning och är anpassad för att möta alla krav som den moderna människan ställer på en elassisterad stadscykel. Tack vare kombinationen av en ergonomisk körställning, en komfortabel sadel och dämpad framgaffel så uppnås nästan himmelsk komfort. Det här en supersmidig och lättmanövrerad nöjesmaskin med helt inkapslad drivlina för oss som fördrar bekväm och problemfri cykling, både i och runt omkring stadens alla olika miljöer. 

Nyckel till framgång!

  • Elegant aluminiumram (Lite AL-6061) med föredömligt lågt insteg för extra smidigt handhavande
  • Dämpad framgaffel som ger en nästan himmelsk komfort oavsett underlag 
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Active Line Plus) med dynamisk cykelkänsla och 50Nm i vridmoment
  • Elegant integrerat batteri på 500 Wh från Bosch som levererar upp till 80 km i räckvidd
  • Pålitlig och lätthanterlig 9-växlad drivlina från kvalitetssäkra Shimano (Alivio)
  • Reglerbar styrstam kombinerat med ett styre med 40° backsweep ser till att du alltid hittar rätt körställning
  • Kvalitetsdäck från Schwalbe (Energizer Plus) med 50 mm bredd, lågt rullmotstånd och bra grepp
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar som ger konsekvent bromsförmåga oavsett förhållanden 
  • Komfortsadel från Selle Royal (Essenza Plus) och mjuka handtag från BGM (Comfort Ergo grips)
  • Utrustad med både skärmar, pakethållare, stöd, kedjeskydd och belysning redan från start

Elegant aluminiumram ett extremt lågt insteg och bekväm körställning

Under den eleganta lacken döljer sig en robust aluminiumram ett extremt lågt insteg som levererar smidig, trygg och välbalanserad cykling med ett härligt tryck i pedalerna. Du greppar ett styre med en svängd form som ser till att dina händer alltid bibehåller sitt naturliga läge och ger dig en panoramaliknande vy över omgivningen, samtidigt som den reglerbara styrstammen ser till att du alltid kan hitta precis rätt körställning. 

Kraftfull tysk elmotor i samarbete med en pålitlig japansk drivlina

Kraften kommer från en mittmonterad elmotor från Bosch (Active Line Plus Gen. 3) kombinerat med ett batteri som kortfattat levererar 500 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med massor av extra krut i både ben och lungor. Det elegant integrerade batteriet driver inte bara den kraftfulla elektriska motorn utan även den kraftfulla LED-belysningen som säkerställer att du syns även när mörkret faller på.

Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen, Eco (+40%), Tour (+100%), Sport (180+%) Turbo (+270%), Walk Assist (-5 km/h), som ger dig full kontroll och visar i princip allt du behöver veta. Motorn samarbetar sömlöst med en näst intill bergsäker drivlina med 8 helt inkapslade navväxlar från Shimano (Nexus) och partnerskapet sker effektivt, tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd.

Robusta hjulset och dämpning som absorberar underlagets ojämnheter

Tack vare den dämpade framgaffeln från Suntour (NEX E25) med 63 mm slaglängd och ett par kvalitetsdäck med generös volym så har du dessutom alltid hög komfort. De stabila hjulen med 50 mm breda däck från Schwalbe (Energizer Plus) ger dig inte bara ett pålitligt grepp i kurvorna utan även imponerande rull och snabb acceleration, vilket du tydligt kommer märka när du flyger fram på raksträckor eller drar iväg vid rödlysena. Och eftersom den trivs i höga farter har den utrustats med effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Välutrustad och bekväm elcykel som ser till att du lämna bilen hemma

Helhetskänslan ligger nästan alltid i de små detaljerna, och det heltäckande kedjeskyddet, det robusta skärmarna, den stabila pakethållaren, den kvalitativa belysningen, den reglerbara styrstammen, de smart placerade stödet ger cykeln dess elegant och praktiskt mångsidiga karaktär. En välutrustad och imponerande komfortabel elcykel som ser till att du med gott samvete kan lämna bilen hemma och ser till att du aldrig oroa dig för att dyka upp på jobbet med svettig panna eller med andan i halsen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0055487
EAN-kod-
VarumärkeBERGAMONT
Variant-
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringPendling, Trekking
ModellserieBergamont E-Horizon
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)27,6 kg
Hemsida tillverkarewww.bergamont.com/se/en/
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Passar Längd (cm)-
Tillverkarens färg-
Ramset
Ramstorlek-
Ram28", lite AL-6061 tubing, PowerTube battery
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelSuntour NEX E25, 63 mm
Framgaffel, typ av fjäderStålfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

63 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar innebär att fjädringens rörelse låses i en position (alternativt begränsas) för att underlätta när man t.ex. cyklar i branta uppförsbackar eller i slät terräng.

Olika tillverkare hanterar detta på olika sätt. Vissa fjädringar blir helt låsta (stumma) medan andra har valt att t.ex. bromsa upp kompressionsdämpningen.

Ej låsbar
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Hjul
FramnavShimano, centerlock, disc, quick release
BaknavShimano Nexus, SG-C6001-8, coaster brake, 5-bolt, disc
FramdäckSchwalbe Energizer Plus, reflective stripe, 50-622. Tube: Schwalbe AV19B Light
BakdäckSchwalbe Energizer Plus, reflective stripe, 50-622. Tube: Schwalbe AV19B Light
Däckdimension50-622
FälgarBGM Pro X17, disc, eyelets
Drivlina
VäxelreglageShimano Nexus, SL-C6000, 8-speed, revo-shifter
VevlagerBosch, Isis
KassettShimano, 20t
Komponenter
FrambromsShimano BR-MT200, hydraulic disc brake
BakbromsShimano BR-MT200, hydraulic disc brake
StyrlagerFSA NO.57SC-1, A-Headset, semi-integrated, tapered
StyreBGM Pro, riserbar, backsweep: 40°, rise: 40 mm
StyrstamBGM Pro, adjustable
SadelstolpeBGM Pro
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

8-växlad (1 x 8)
VäxelreglageserieShimano Nexus
Motor
MotorBosch Active Line Plus, Gen. 3, 250 W, 36 V, max. 25 km/h
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Motorns ljudnivåLåg
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50 Nm
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube, 36 V Li Ion, 500 Wh
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriJa
Laddningstid4,5 h
Batterikapacitet (Wh)500
Batterikapacitet (Ah)13,4
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
BatteriladdareJa
Kan laddas på cykelnJa
Display
DisplayBosch Purion
GåassistansJa
Utrustning
BelysningFront: Herrmans H-Black MR4, LED, Rear: Herrmans H-Trace E, LED
SkärmarCurana Apollo, with stainless stays
StödSyncros central kickstand
Handtag/StyrlindaBGM Comfort, Ergo, double density, clamp version
PedalerTrekking alloy
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY