15% RABATT PÅ UTVALDA CYKLAR
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BATAVUS Elcykel Dam Batavus Altura Power Pro Smoking Black

Elcykel Dam Batavus Altura Power Pro Smoking Black
Beskrivning

Driftsäker elcykel som snabbt och bekvämt tar dig dit du önskar

Supersmidiga och kraftfulla Batavus Altura Power Pro är en potent elcykel för ambitiösa vardagscyklister som uppskattar hög komfort, driftsäker funktion och modern Holländsk design. En mycket välbyggd hoj med extra lågt insteg och modernt urbana former som ser till att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att bli det minsta trött, andfådd eller sliten. Så om du vill mätta ett stort habegär med en välutrustad och trendig elcykel med en extremt driftsäker 5-växlad drivlina och dämpad framgaffel så är det här rätt melodi.

Nyckeln till framgång!

  • Högklassig aluminiumram med extra lågt insteg som levererar både smidighet och praktisk funktion
  • Utrustad med en dämpad framgaffel som säkerställer komfort på sämre underlag
  • Kraftfull elmotor från Bosch (Performance Line) som ger hela 75Nm i vridmoment och dynamisk körkänsla
  • Batterit är elegant integrerat i diagonalröret och har en kapacitet på 500 Wh vilket ger dig massor av räckvidd 
  • Helt inkapslad drivlina med 5 extremt driftsäkra navväxlar från Shimano (Nexus 5) med lågt underhållsbehov
  • Effektiva bromsar (fotbroms + dubbla skivbromsar) med minimalt underhållsbehov och extremt pålitlig prestanda 
  • Hjulset med 50mm breda däck från Schwalbe (Roadcruiser Plus) som ger hög komfort på de flesta typer av underlag
  • Generös utrustningsnivå med hökvalitativa komponenter som gör livet i sadeln lite enklare 

Aluminiumram som sätter både komfort och bekvämlighet i fokus

Under lacken döljer sig en aluminiumram med extra lågt insteg och modernt urbana former som ser till att cykeln känns lätthanterlig och stabil i alla hastigheter. Dess geometri ger en bekvämt upprätt körställning som sätter smidig manöverförmåga, god uppsikt och pålitlig framkomlighet i fullt fokus. Styrstammen är praktiskt justerbar, vilket säkerställer att du enkelt kan hitta den position som du trivs bäst med. Och dess dämpade framgaffel, tillsammans med en lagom breda sadel som är bekvämt mjuk, gör underverk för den generella komforten.

Drivlina med smidigt levererad kraft som ger bra drag under galoscherna

Kraften kommer från en elmotor med dynamisk körkänsla och den kombineras med ett batteri som är elegant integrerat i den bastanta diagonalröret. Den potenta elmotorn samarbetar med 5 inkapslade navväxlar som är väl skyddade från fysisk åverkan samt även regn, slask och smuts, vilket gör att de kräver ett absolut minimum av underhåll. Med hjälp av eldriften tar du dig fram i höga hastigheter utan minsta ansträngning, och det fungerar precis lika effektivt i branta uppförsbackar som när du snabbt vill komma upp i fart igen efter att du vart tvungen att stanna vid rödljuset.

Trots all den moderna teknologin så är cykeln föredömligt lätthanterlig, du väljer helt enkelt assistansnivå och sedan är det bara att trampa på. På styret sitter en stor display som visar det som du behöver veta för stunden, t ex hastighet, avstånd och hur mycket av batteriets kapacitet som återstår. 

Stabil hjulset samt bromsar med extremt pålitlig prestanda

Hela bygget rullar på ett stabil hjulset med 50mm bredd som levererar riktigt bra rull och hög komfort på de flesta typer av underlag. När det blir dags att sakta ner farten så har du tillgång till extremt driftsäkra bromsar med minimalt underhållsbehov som ger pålitlig bromsförmåga oavsett vilka förhållanden som råder för dagen. 

Generöst utrustad med tillbehör och komponenter som ökar säkerheten

Utrustningen är väl tilltagen och cykeln är utrustad med både en stabil pakethållare, en främre korg, robusta skärmar, ett rejält kedjeskydd, en ställbar styrstam, ett stabilt stöd samt ett lås som förhoppningsvis håller tjuvarna på avstånd. Dess belysning ser till att du kan fortsätta cykla även när solen har gått ner, och tack vare däckens reflexrand så syns du riktigt bra även från sidan. 

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0149206
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeBATAVUS
VariantSmoking Black
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieBatavus Altura Power
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarebatavus.se/
PersonaliseringPendling
FärgSvart
Tillverkarens färgSmoking Black
Vikt (enligt tillverkaren)28 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamLow-Step
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelDuo Shock Suspension
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderStålfjäder
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavXLC KT-K88F
BaknavShimano Nexus
FramdäckSchwalbe Roadcruiser Plus 50-622
BakdäckSchwalbe Roadcruiser Plus 50-622
Däckdimension50-622
FälgarRyde Eco 21
Drivlina
VäxelreglageShimano Nexus 5
VevpartiSamox Ec37
Komponenter
FrambromsTektro Hydraulic Disc brake
BakbromsTektro Hydraulic Disc brake + Coaster brake
StyrstamAdjustable
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms / Fotbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

5-växlad (1 x 5)
VäxelreglageserieShimano Nexus
Motor
MotorBosch Performance Line
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
75 Nm
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Maximal räckvidd 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

125 km
ElsystemBosch
Batteri
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Batterikapacitet (Wh)500
Batterikapacitet (Ah)13.8
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
BatteriladdareBosch Compact
Display
GåassistansJa
DisplayBosch Intuvia
Utrustning
BelysningEbike Battery
SkärmarIncluded
StödIncluded
PakethållareIncluded
LåsIncluded
PedalerIncluded
SadelSelle Royal
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i
  • 2025

LIKNANDE PRODUKTER

SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Black
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Green
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Bra pris
Elcykel Dam Tunturi ePower Maroon Red/Chrome/Orange
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Lady Champagne Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Bra pris
Elcykel Dam Tunturi eForte Black
24 990 kr
(Rek. pris: 33 895 kr)
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Gent Sparking Black Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY