• SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

ECORIDE Elcykel Ecoride Ambassador 4 Hub Fotbroms Vit

Elcykel Ecoride Ambassador 4 Hub Fotbroms Vit
Beskrivning

Användarvänlig och bekväm elcykel med praktiskt lågt insteg

Den svenska skönheten Ecoride Ambassador 4 Hub Coaster är skapad utifrån nästan 20 års erfarenhet av att bygga kvalitativa elcyklar som är fullt anpassade för stramt nordiskt klimat. Det här är en svensktillverkad brukscykel med lågt insteg som säkerställer att du dagligen kan tillryggalägga långa distanser utan att du blir det minsta trött, andfådd eller sliten. Och som du säkert redan listat ut så är det ingen slump att den här snygga och lättkörda modellen tillhör en av våra absolut mest sålda modeller. 

Nyckeln till framgång!

  • Bekväm, stabil och lätthanterlig elcykel med praktiskt lågt insteget som tillverkas hemma i Göteborg 
  • Behagligt upprätt körställning som ger dig tydlig uppsikt över vad som händer i trafiken!
  • Med Ecoride’s IoT-teknik integrerad i cykelramen är det möjligt att spåra cykeln i realtid
  • Smidig eldrift med navmotor i framhjulet i kombination med en pålitlig 5-växlad drivlina 
  • Robusta 28-tummare med både punkteringsskydd och en praktisk inbyggd reflexrand 
  • Effektiva bromsar med smidig hantering och pålitlig driftsäkerhet hela året runt
  • Både korg och modulär AVS-plattform med minimalistiskt klicksystem för säker montering av tillbehören
  • Hög utrustningsnivå med kvalitativa komponenter som är speciellt anpassade för nordiska förhållanden

Välskapt stomme som ger dig trygg stabilitet och en flexibel helhet

Den helgjutna ramen är inte bara välskapt utan har en gedigen konstruktion som ger stabilitet och hållbarhet, vilket gör den perfekt för både kort pendling och längre äventyr. Stommen ger en flexibel helhet som ser till att du enkelt kan hitta en bekvämt upprätt körställning, vilket både ger en avslappnad position och ser till att du har bra koll på vad som händer runt omkring dig.

Smidig eldrift i kombination med en pålitlig 5-växlad drivlina

Utrustad med Ecoride Drive System och en navmotor i framhjulet så ger den sin ägare en effektiv åktur. Batteriet säkerställer att du har tillräckligt med energi för att utforska både långa sträckor och utmanande backar. Med en räckvidd på upp till 120 km vid temperaturer över 15 grader och 80 km när det är kallare, kan du njuta av långa turer utan minsta bekymmer. Elmotorn samarbetar fint med de 5 inkapslade och näst intill underhållsfria navväxlarna med exakta växlingar och partnerskapet sker effektivt och överaskande tyst.

Lätthanterlig teknologier som ökar säkerheten på flera olika nivåer

Ecoride’s IoT-teknik integrerad i cykelramen gör det möjligt att spåra cykeln i realtid, övervaka batteristatus och få service påminnelser via en app för 39 kr/månad. Och för endast 139 kr/månad får du Ecorides unika stöldförsäkring som inkluderar IoT-teknologi direkt i cykelramen. Om din cykel blir stulen och polisanmälan görs, får du en helt ny Ecoride inom fem dagar – helt utan självrisk.

Däck med generös volym och bromsar med driftsäker prestanda 

Tack vare greppsäkra däck med generös volym så är komforten alltid mjukt behaglig, däcken ger dessutom pålitligt grepp i kurvorna samt även bra rull och pigg acceleration. Den är även försedd med en traditionell fotbroms baktill och en hydrauliska skivbroms framtill, vilket borgar för pålitlig bromsverkan oavsett vilka förhållanden som råder.

Hög utrustningsnivå med kvalitativa komponenter redan från start

Utrustningsnivån är verkligen generös, eller vad sägs om både en rejäl korg och en stabil pakethållare med AVS+ som gör det enkelt att fästa tillbehör som barnstolar, väskor och korgar. En kraftfull belysning som ser till att du syns i trafiken, robusta stänkskärmar som ser till att du kan cykla oavsett väderlek och ett väl täckande kedjeskydd som ser till att du slipper smutsiga byxor. Lägg därtill ett stabilt stöd samt ett godkänt ramlås som förhoppningsvis ser till att du får ha din nya Ambassador i fred.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0149164-0129
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeECORIDE
VariantVit
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieEcoride Ambassador
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.ecoride.com/sv-se/
PersonaliseringPendling
FärgVit
Tillverkarens färgWHITE
Vikt (enligt tillverkaren)27 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamLow step
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelRigid
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialAluminium
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

28"
Årsmodell2025
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavF40 - Hub motor
BaknavShimano Nexus 5
FramdäckSchwalbe Energizer Active Plus 50-622
BakdäckSchwalbe Energizer Active Plus 50-622
Däckdimension50-622
FälgarExtra strong double-walled aluminum rim
Drivlina
VäxelreglageShimano Nexus Revoshift
BakväxelInternal
VevlagerTraditional BB
KedjaChain - KMC
Kassett27T
Komponenter
FrambromsShimano MT200
BakbromsFoot brake (Coaster)
StyreComfort style
StyrstamAdjustable - Aluminium stem
SadelstolpeAluminum 30.4X350mm
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms / Fotbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

5-växlad (navväxel)
VäxelreglageserieShimano Nexus
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Nexus Revoshift
Motor
MotorEcoride Drive System R40
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Framhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
50 Nm
SensorerKadens
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
Genomsnittlig räckvidd 

Genomsnittlig räckvidd

Anger hur långt man kommer kan komma under normala (eller genomsnittliga) förhållanden (medelstora backar, en del start och stopp samt varierande underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)
60-150km
Maximal räckvidd 

Maximal räckvidd

Anger hur långt man kan komma under idealiska förhållanden (varmt väder, få backar, få start och stopp samt slätt underlag) innan batteriet blir helt urladdat. Uppgifterna är mestadels hämtade från elmotortillverkaren samt att hänsyn är taget till vilken typ av cykel det är (MTB, standardcykel o.s.v.)

60-150km
ElsystemEcoride Drive System
Batteri
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriNej
Batterikapacitet (Wh)709
Batterikapacitet (Ah)19.2
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
Kan laddas på cykelnJa
Laddningstid5h - (2h to 80%)
BatteriladdareEcoride Power charger 40
Display
Avtagbar displayNej
Assistansnivåer5 levels
GåassistansJa
DisplayEcoride Drive System C40
Utrustning
Belysning40 lux LED. White light/Rear light with built-in reflector. Red light
SkärmarFender Aluminum
StödAtranvelo Edge
PakethållareAtranvelo AVS+
KorgAtranvelo AVS with lockable AVS front basket
LåsABUS Amparo 4750 - (battery lock compatible keys)/GPS tracker built into the bike
Handtag/StyrlindaHerrmans, Clik Original
PedalerWellgo city-pedals
SadelSelle Royal Explora
ÖvrigtBell
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Ja
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

LIKNANDE PRODUKTER

SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Black
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Bra pris
Elcykel Dam Tunturi ePower Maroon Red/Chrome/Orange
SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Green
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-17%
Elcykel hybrid Made Salix Gent Sparking Black Matt
29 990 kr
24 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-22%
Elcykel hybrid Made Larix Gent Dark Blue Glossy
36 990 kr
28 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
Bra pris
Elcykel Dam Tunturi eForte Black
24 990 kr
(Rek. pris: 33 895 kr)
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Lady Champagne Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY