CYKELDATOR FRÅN GARMIN PÅ KÖPET! »
kvar
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

BERGAMONT Bergamont Hybridcykel el E-Revox Tour 20

Bergamont Hybridcykel el  E-Revox Tour 20
Beskrivning

Kraftfull eMTB med moderna former och högklassig framkomlighet 

Den välutrustade och kraftfulla Bergamont E-Revox Tour 20 har en modern formgivning och är fullt anpassad för att leva upp till alla krav som den moderna människan ställer på en mångsidig eMTB. Tack vare kombinationen av en ergonomisk körställning, en bekväm sadel och breda däck så uppnås säkra köregenskaper. Det här en föredömligt lättmanövrerad och lätt nöjesmaskin för oss som vill ha obegränsat med körglädje och trivs i lite högre hastigheter, både i och runt omkring stadens alla miljöer. 

Nyckel till framgång!

  • Högklassig aluminiumram (super Lite AL-6061) med sportig geometri som ger smidigt handhavande oavsett underlag
  • Dämpad framgaffel från SR Suntour (Mobie 34 DS) med hela 120mm slaglängd
  • Potent elmotor från Bosch (Performance Line CX) med dynamisk cykelkänsla och kraftfullt vridmoment
  • Elegant integrerat batteri på hela 800Wh från Bosch (PowerTube) som ger imponerande lång räckvidd
  • Bosch Smart System - Avancerade anslutningsfunktioner och uppgraderingar är tillgängliga
  • Använd eBike Flow-appen för att styra din cykel eller lägg till tillval som ett Bosch PowerMore-batteri för ökad räckvidd
  • Slagkraftig 1x-drivlina med 12-växlar från Shimano (Deore) med extremt driftsäker prestanda
  • Kraftfulla hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (MT420) med konsekvent bromsförmåga
  • Robust hjulset med fullstora 29-tummare med 30mm breda aluminiumfälgar från Cross (X18 Disc) som tål tuffa tag 
  • Greppsäkra 29-tummare från Schwalbe (Al Grounder) med 60mm bredd och lågt rullmotstånd 
  • Pakethållaren från Racktime har smidiga Snapit 2.0 Systemet och är godkänd för transporter upp till 27 kg
  • I övrigt försedd med tillbehören som säkerställer att du kan cykla i alla väder och få med dig allt du behöver

Elegant aluminiumram med modern geometri och smidig körställning

Under den eleganta lacken döljer sig en sportig stomme helt i Aluminium med moderna former som levererar smidig och välbalanserat stabil cykling även när du lägger fullt tryck på pedalerna. Dess välbalanserad geometri levererar dessutom en komfortabelt sportig körställning som ger dig bra uppsikt över allt som händer runt omkring dig i trafiken.

Potent tysk elmotor i samarbete med en driftsäker 1x-drivlina med Linkglide

Kraften kommer från en potent elmotor från Bosch (Performance Line CX) med dynamisk cykelkänsla och upp till 85Nm i vridmoment. Motorn hämtar energin från ett elegant integrerat batteri som levererar hela 800Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig fin räckvidd med massor av extra krut i både ben och lungor. Den kraftfulla elmotorn jobbar tillsammans med en extremt driftsäker 12-växlad drivlina med supersmidig funktion och ett brett växelomfång som ser till du kan hänga med i varierande tempon. Lägg därtill en smidigt lätthanterlig kontrollenhet och en tydlig display som gör det lätt för cyklisten att välja rätt assistansnivå utan att släppa greppet om styret.

Robusta hjulset som ger hög komfort samt effektiva hydrauliska skivbromsar

Tack vare den dämpade framgaffeln med hela 120mm i slaglängd och 60mm breda kvalitetsgummin med generös volym så uppnås hög komfort, oavsett om du flyger fram på släta cykelbanor eller stökiga skogsstigar. Eftersom cykeln trivs i höga hastigheter så har den effektiva hydrauliska skivbromsar med 4-kolvsok vilket både sänker underhållsbehovet samt ger kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt.

Välutrustad hoj som ser till att du kan lämna bilen hemma

Helhetskänslan ligger ofta i de små detaljerna, och det robusta skärmarna, den stabila pakethållaren, den högklassiga belysningen med bakre bromsljusfunktion, det rejäla kedjeskyddet och de robusta stödet ger cykeln dess unika karaktär. En extremt välutrustad och komfortabel hoj som ser till att du med gott samvete kan lämna bilen hemma och ser till att du aldrig oroa dig för att dyka upp på jobbet med svettig panna eller med andan i halsen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikelnummer0148481
EAN-kod-
VarumärkeBERGAMONT
VariantFlaky Black
Leverantörens Artikelnummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ProduktserieBergamont E-Revox Tour 20
ModellserieBergamont E-Revox
KönUnisex
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.
Nej
Vikt (enligt tillverkaren)27,6kg
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören
-
Tillverkarens färgFlaky Black
Ramset
Ramstorlek-
Ram29", super lite AL-6061 tubing, PowerTube battery
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelSuntour Mobie 34 DS, air, 120 mm, 15x110 mm axle
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Dämpad
Framgaffel, typ av fjäderLuftfjäder
Slaglängd fram 

Slaglängd fram

Det här med slaglängd på mountainbike kan kännas som en riktig djungel. Ett enkelt sätt att förklara det på är att ju längre slaglängd cykeln har, desto stökigare terräng är cykeln anpassad för. Cyklar med 100 mm slaglängd är framförallt anpassade för Cross Country-cykling, alltså snabbare cykling i mindre teknisk terräng.

En cykel med 120 mm slaglängd är kanske det bästa allround-valet, då dessa cyklar ofta ligger mellan en renodlad racemaskin och en cykel anpassad för stök och bök bland stock och sten. Dessa cyklar lämpar sig för alla motionärer som vill kunna ta sig fram i alla typer av terräng, utan att ha extrema ambitioner åt något håll.

En cykel med 140 mm slaglängd eller mer är perfekt som dig som gillar att ta dig ut i stökigare terräng, och kanske hänga i bikeparken och cykla nedför backarna så fort du bara kan.

En hel del hybridcyklar har också stötdämpning fram, runt 60-80 mm slaglängd för att öka komforten. Detta ska inte ses som något som gör att cykeln går att använda som mountainbike, utan är främst för att öka komforten på grusvägar och plattare stigar eller spår.

120
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

29"
Årsmodell2025
Hjul
FramnavShimano HB-TC500-B, centerlock, disc, 15x110 mm axle
BaknavShimano FH-TC500, centerlock, disc, 12x148 mm axle
FramdäckSchwalbe Al Grounder, Performance, RaceGuard, reflective stripe, 60-622
BakdäckSchwalbe Al Grounder, Performance, RaceGuard, reflective stripe, 60-622
Däckdimension60-622
FälgarCross X18, disc, eyelets, width: 30 mm
Drivlina
VäxelreglageShimano Deore, SL-M6100, 1x12-speed, rapidfire plus-shifter
BakväxelShimano Deore, RD-M6100, Shadow Plus
VevlagerBosch, Isis
VevpartiFSA CK-220, 165 mm, 34t
KedjaKMC e12S
KassettShimano Deore, CS-M6100, 10-51t
Komponenter
FrambromsShimano BR-MT420, hydraulic disc brake, 4-piston
Bromsskiva framShimano SM-RT30, 180 mm
BakbromsShimano BR-MT420, hydraulic disc brake, 4-piston
Bromsskiva bakShimano SM-RT30, 180 mm
StyrlagerAcros, A-Headset, semi-integrated, tapered, with integrated cable routing
StyreSyncros Hixon 2.0, mini riserbar, rise: 15 mm, width: 740 mm
StyrstamSyncros AM 2.0, 0°
SadelstolpeSyncros M3.0
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

12-växlad (1 x 12)
VäxelreglageserieShimano Deore
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbikeShimano racerSRAM mountainbikeSRAM racerShimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus GX Eagle
Tourney   GX    
NX Eagle
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Deore
Motor
MotorBosch Smart System Performance Line CX
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Vevparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250
Motorns ljudnivåLåg
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25
ElsystemBosch
Batteri
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringInvändigt
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)800
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
BatteriladdareBosch Standard Charger, 4A
Kan laddas på cykelnJa
Display
DisplayBosch Kiox
Avtagbar displayNej
DisplayplaceringMitten
GåassistansJa
Utrustning
BelysningLitemove SEC 150, 150 Lux, LED/Axa Juno, LED, with brake light function
SkärmarCurana Orbit, with stainless stays
StödSyncros U-mount
PakethållareRacktime / BGM, SnapIt 2.0 System
Handtag/StyrlindaSyncros MTB Comfort, lock-on
PedalerMTB alloy
SadelSyncros Tofino 2.5
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY