MISSA INTE VECKANS FLASH DEALS! »
  • SNABBA LEVERANSER
  • BETALA ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
0
Önskelista
0
Varukorg

TREK Trek Elcykel Hybrid Verve+ 1 Lowstep LT Baja Yellow

Trek Elcykel Hybrid Verve+ 1 Lowstep LT Baja Yellow
Beskrivning

Smidig urban elcykel med potential att förenkla din vanliga vardag

Letar du efter en elcykel som ger dina vardagsrundor, jobbpendlingen eller träningspass lite extra skjuts? Vill du att din elcykel ska vara bekväm och att den ska vara utrustad med alla tillbehören som förenklar din vardag? Den lätthanterliga Trek Verve+ 1 Lowstep LT är en pålitlig stadscykel med hjälpsam eldrift som se till att du kan ge dig ut på längre äventyr eller pendla lite mera smärtfritt. Den här smidiga hojen har pålitliga egenskaper i alla typer av väder och är det både underhållande och enkelt att ta sig fram på bland gator, cykelbanor, torg och gränder. 

Nyckel till framgång!

  • Eldriven stadscykel som erbjuder bekväm, smidig och underhållande transport i all former av urbana miljöer
  • Bekvämt upprätt körställning som ger en tydlig överblick omgivningen och låter dig hinna njuta av alla intryck
  • Högkvalitativ stomme i Aluminium (Alpha Gold) med extra lågt insteg och ett modernt utseende
  • Navmotorn från Hyena (Hub Drive - 40Nm) ger precis lagom extra kraft för dina dagliga turer, pendlingar och motionspass 
  • Det kompakta batteriet (250 Wh) är integrerat i ramens diagonalrör
  • Via den lätthanterliga LED-kontrollen är det enkelt att växla mellan de olika assistanslägena
  • Beprövad 1x-drivlina med 8 växlar från Shimano (Acera) 
  • Robusta 27,5-tummare med greppsäkra däck från Bontrager (H2 Comp) med 2,0" i bredd
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro (HD-M275) ser till att din cykeltur aldrig ska behöva hindras av lite dåligt väder 

Aluminiumram som sätter både komfort och funktion i fokus

Stommen utgörs av en ram i aluminium med invändig kabeldragning, vilket både ger ett prydligare utseende och ökar skyddet mot både väta, slask och smuts. Ramen har ett extremt lågt insteg och en tydligt komfortinriktad geometri som sätter smidig manöverförmåga, god uppsikt och smidig framkomlighet i fullt fokus. Med andra ord har den en bekvämt upprätt körställning som låter dig njuta av omgivningen när du smärtfritt trampar fram i din helt egna takt.

På ramen hittar du tillbehören som förenklar din vardag, t ex en robust pakethållare som klarar tung last, heltäckande skärmar samt en kraftfull belysning som ser till att du syns även när mörkret faller. Lägg därtill ett stadigt stöd, bekväma handtag, en mjuk sadel, ett stabilt stöd samt ett ramlås och du har en given favorit!

1x-drivlina med beprövad eldrift osm ger följsamma känsla i varje tramptag

Kraften kommer från en navmotor som är plaverad i baknavet och den presterar ett vridmoment på 40 Nm samt drivs av ett kraftfullt batteri som integrerat i diagonalröret, vilket sammantaget ger dig stora mängder extra krut i upp till hastigheter av maximalt 25 km/h. Elmotorn har låg ljudnivå och levererar överraskande bra stuns och hyffsat följsamma körkänsla. Det väl fungerande elsystemet jobbar dessutom tillsammans med en pålitlig 1x-drivlina med 8 utanpåliggande växlar.

Robust hjulset med greppsäkra gummin samt pålitliga skivbromsar 

Hjulsetet består av aluminiumfälgar som försetts med greppsäkra gummin med 2,0" i bredd som kan hanterar allt från slät asfalt och knagglig kullersten till betydligt stökigare underlag. Inbromsningen handläggs av kraftfulla skivbromsar som ser till att du har effektiva bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt underlag för dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Detaljer om cykelns utrustning: Vissa av cykelns komponenter kan skilja sig från specifikationen och produktbilderna. Tillverkaren kan att utan förvarning ersätta delar med likvärdiga alternativ. Cykel- och ramvikter baseras på lackerade prototypramar, vilket innebär att vikten på slutprodukterna kan variera något.
Artikelnummer0147442-P934
Leverantörens artikelnummer-
EAN-kod-
VarumärkeTREK
VariantBaja Yellow
Size-
Leverantörens Artikelnummer-
ModellserieTrek Verve+
Specifikation
KönUnisex, Dam, Herr
Damspecifik 

Damspecifik

Då kvinnor och män oftast ser olika ut till anatomin så bygger många tillverkare cyklar som är anpassade därefter. Vanligtvis är det enbart små skillnader som skiljer. Bland annat brukar det vara bredare sadlar, smalare styren och kortare vevarmar. I vissa fall görs även damspecifika modeller i mindre storlekar och med ett sluttande överrör. Ibland även i andra färger.

Nej
Hemsida tillverkarewww.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/elhybridcyklar/verve/verve-1-lowstep-lt/p/40518/
PersonaliseringHybrid
FärgGul
Tillverkarens färgBaja Yellow
Vikt (enligt tillverkaren)19 kg
Ramset
Ramstorlek-
RamAlpha Gold Aluminum, invändigt draget kablage, inbyggt batteri, pakethållar- och skärmfästen, cykelstödsfäste
Rammaterial 

Rammaterial

Kolfiber kostar lite mer än en aluminiumram, men den har en hel del fördelar jämfört med andra material vad gäller rena köregenskaper. Den är starkare, lättare, styvare och bekvämare att cykla på, då det är ett mer levande material än aluminium. Kolfiber är dock lite känsligare för att montera tillbehör som du klämmer runt ramen, till exempel lås eller barnstolar. Detta leder till att kolfiber då lämpar sig bäst för sportcyklar som racercyklar och mountainbikes.

Aluminium är ett prisvärt och lätt material, som lämpar sig för alla typer av cyklar. Det är enkelt att få till en riktigt låg vikt men bibehålla styrka och bra köregenskaper, och materialet är inte heller känsligt för vad du monterar för tillbehör på det. Bara att tuta och köra och montera på precis vad du vill på din cykel!

Stål är ett material som kan tillverkas i många olika kvalitetsnivåer. Stål kan byggas väldigt billigt, och finns därför på de enklare cyklarna i vårt sortiment. Men det kan också vara ett otroligt följsamt, hållbart och bekvämt material när man använder riktigt fint stål. Det riktigt fina stålet hittas i många cyklar som är ämnade lite mer för långfärdscykling, till exempel våra fina touringhojar från Surly, och Skeppshult-cyklar som är byggda i svenskt kvalitetsstål (vilket bidrar till mycket fina komfortegenskaper på de flesta underlag).

Aluminium
FramgaffelVerve+ LT alloy, threadless steel steerer, ThruSkew QR
Framgaffeltyp 

Framgaffeltyp

En dämpad framgaffel är idag standard på mountainbikes, helt enkelt för att klara av den terräng som cykeln används i. Det finns även en hel del hybridcyklar med dämpade framgafflar, för att ge dig lite mer komfort på grusvägar och eventuella skogsstigar. Om du ska cykla i skog eller på lättare stigar, alternativt mycket grusväg, så är en dämpad framgaffel ett bra val!

Stela framgafflar återfinns på standard, racer och hybridcyklar, och lämpar sig bäst för cyklar som mestadels ska befinna sig på asfalt. Du får en lättare cykel, en cykel som känns rappare och en cykel som upplevs svara bättre på dina rörelser. Vissa nischade cyklar som fatbikes och touringcyklar har också stela framgafflar, men då kompenseras det oftast med väldigt breda och rejäla däck för att återge lite av komfortkänslan. Om du ska cykla på främst asfalt, och kanske någon snällare grusväg så är en stel framgaffel helt rätt för dig!

Stel
FramgaffelmaterialStål
Bakgaffeltyp 

Bakgaffeltyp

En mountainbike kan delas upp på väldigt många olika sätt. Bland annat så kan man dela upp dessa i så kallade “heldämpade” och “hardtails”. Detta betyder alltså hur många typer av dämpare som sitter på cykeln.

Stel

En hardtail har enbart en dämpad gaffel framtill och en stel gaffel bak. Fördelen med att köra med en stel bakgaffel är att det inte försvinner någon kraft på grund av bakdämparen. Dessutom får du en lägre vikt över lag på cykeln.

Dämpad

En heldämpad har utöver en dämpad framgaffel även en dämpad bakgaffel. Dessa cyklar har ett länkage som tillsammans med bakdämparen ger en bekvämare åkning, men även en stabilare och i de flesta fall även snabbare cykling. På samma sätt som framgaffeln dämpar för att behålla grepp och ge ökad komfort så gör bakdämparen precis samma sak för bakdelen.

Stel
Hjulstorlek 

Hjulstorlek

Hjulstorleken är precis vad det låter som - storleken på hjulen. Den mäts normalt i tum (t.ex. 28") eller i millimeter (t.ex. 622). I Sverige är tum det vanligaste måttet, och därmed det mått vi valt att använda. Hjulstorlekens betydelse varierar beroende på cykeltyp.

Barncyklar

Barncyklar benämns oftast med hjulstorlek som storlek på cykeln, vilket skiljer sig från vuxencyklar där ramstorleken är vad som avgör storleken på cykeln. Det betyder inte att alla cyklar med 24"-hjul är lika stora, och därför har vi valt att, istället för att ha en storlekstabell, ange exakta längdrekommendationer för varje enskild cykel.

När man köper barncykel vill man givetvis att barnet ska kunna växa med cykeln. Tänk dock på att en alltför för stor cykel i regel blir för lång, och därmed ger en liggande sittställning vilket i sin tur minskar uppsikten för barnet. Välj därför aldrig en cykel där barnet är mer än 5 centimeter kortare än vår angivna längdangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikevärlden finns tre hjulstorlekar: 29", 27,5" och 26". 26" var länge den enda storleken som användes för mountainbikes, men används idag i princip enbart för juniorcyklar och enklare mountainbikes som är tänka för transport och lättare motion. Vill du träna eller t.om. tävla med din cykel är det 29" eller 27,5" som gäller. Lite förenklat kan man säga att 29" ger en stabilare upplevelse, bibehåller fart bättre och enklare tar dig över små hinder bättre än 27,5", medan en 27,5" ger dig en cykel som upplevs rappare i kurvor samt aningen snabbare i accelerationen. Många heldämpade mountainbikes med 27,5" har dessutom längre slaglängd, och är anpassade för en mer teknisk och stökig terräng.

Racercyklar, standardcyklar, hybridcyklar och övriga cyklar

För i princip samtliga cyklar förutom mountainbikes och barncyklar gäller 28"-hjul som är en väl avvägd storlek som ger både bra förutsättning för att rulla lätt, vara bekvämt att sitta på och enkelt att manövrera.

27.5"
Årsmodell2025
CykeltypHybrid/Standard/Trekking
ElcykelJa
Din längd 

Din längd

Rekommenderad längd enligt leverantören

-
Passar Längd (cm)-
Hjul
FramnavFormula DC-20, aluminium, 6-bults, 5 x 100 mm QR
BaknavHyena drivenhetsmotor i navet, 40 Nm, 250 W
FramdäckBontrager H2 Comp, kanttråd, 30 tpi, 27,5 x 2,00"
BakdäckBontrager H2 Comp, kanttråd, 30 tpi, 27,5 x 2,00"
Däckdimension50-584
FälgarBontrager Connection, dubbel botten, 32-håls, 20 mm bredd, Presta-ventil
Drivlina
VäxelreglageShimano M315, 8-vxl / Shimano M315, 8-vxl
BakväxelShimano Acera M3020-8, 40T max. kuggtänder
VevlagerMomentsensor, gängad, 122,5 mm axel
VevpartiProWheel Pro, aluminium, Narrow/Wide 42T-krans i stål, 170 mm längd
KedjaKMC Z8.3
KassettShimano HG400 11–40, 8-växlat
Komponenter
FrambromsTektro HD-M275 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva framTektro Wave, 6-bults, 160 mm
BakbromsTektro HD-M275 hydraulisk skivbroms
Bromsskiva bakTektro Wave, 6-bults, 160 mm
StyreStyre/styrstam med lampfäste
StyrstamIntegrerad styrstam, 35 mm klämma
SadelstolpeBontrager aluminium, 31,6 mm, 12 mm offset, 330 mm längd
Typ av broms 

Typ av broms

Fälgbroms

De klassiska bromsarna för alla typer av cyklar som sakta men säkert fasas ut av skivbromsar. Dessa styrs via reglage från styret och klämmer åt med bromsbelägg kring fälgbanan för att få stopp på cykeln. Fälgbromsar finns i olika typer för att passa olika typer av cyklar och kommer som bland annat V-broms, cantilever och U-bromsar. Fördelen med dessa är att de är väldigt lätta att underhålla och har en låg vikt.

Rullbroms

Dessa fungerar likt trumbromsar som återfinns på bland annat mopeder. Här trycks bromsbackar ut mot metall inuti en cylinder i mitten på hjulet. Dessa kräver minst underhåll och är otroligt driftsäkra. Nackdelen med dessa är att de har inte lika kraftig bromsverkan som till exempelt skivbromsar.

Fotbroms

Standarden som återfinns på de flesta klassiska dam och herrcyklar. Denna broms kräver väldigt lite underhåll men begränsas om du vill ha fler växlar. Dessa tillhör nämligen specifika typer av nav (hjul) som har inkapslade växlar, till exempelt Shimano Nexus. Nackdelen med dessa är att det krävs mer kraft för att bromsa ordentligt jämfört med andra, samt att du måste ha fötterna i specifika lägen för att kunna få ut den begärda kraften.

Skivbroms

De moderna bromsarna på bland annat mountainbikes, hybrider och ett flertalet elcyklar. Dessa baseras på ett bromsok som klämmer åt kring en skiva av metall vid hjulets nav (mitten på hjulet). Detta är väldigt likt de system som återfinns på både bilar och motorcyklar och anses vara det absolut bästa i dagens läge. Dessa är de kraftigaste bromsarna, kräver relativt lite underhåll och är väldigt driftsäkra och finns som både mekaniska (med vajer) och hydrauliska (slutet system med olja).

Hydraulisk skivbroms
Antal växlar 

Antal växlar

Hur många växlar behöver jag?

Detta beror helt på hur du cyklar och vad du vill få ut av cykeln. För att reda ut detta behöver du veta hur du kommer att cykla och om du vill prioritera lågt underhåll eller hög prestanda.

Lågt underhåll

I detta fall skall du välja ett växelsystem med navväxel. Dessa finns i varianter om 2- 11 växlar från bland annat Shimano och deras Nexus serie som har 3, 7 och 8 växlar. De finns även Shimano Alfine som är en finare modell som har mindre motstånd i mekaniken och finns med 8 och 11 växlar.

Hög prestanda

I detta fall hör antalet växlar baktill ihop med kvalité. Tillverkarna tävlar om att göra de bästa växlarna med flest antal drev på kassetten. Detta gör då att de finaste komponenterna är även de som har flest antal växlar baktill. Framtill är det ett eller två drev som gäller för de finare delarna.

En kombination av de båda

I detta fall kikar vi på system som har 2-3 växlar fram och 8-10 drev bak. Dessa är av en lite enklare byggkvalité som även har en högre vikt. Dessa är istället byggda av mer robusta material såsom stål istället för aluminium m.m. Dessa tål ofta mer stryk men fungerar inte lika smidigt

8-växlad (1 x 8)
VäxelreglageserieIngen serie
Bakväxelserie 

Bakväxelserie

Vad betyder t.ex. Shimano SLX? Varje komponenttillverkare delar in sina komponenter så som växlar, bromsar, vevpartier m.m. i serier, i detta fall är tillverkaren Shimano och serien SLX.

Serierna går från funktionella enkla komponenter till betydligt mer avancerade komponenter med hög precision och låg vikt.

Självklart fungerar växlar och bromsar ur en enklare serie som de skall men det sker inte med samma precision eller känsla som hos komponenter ur en finare serie. Det kommer förmodligen att krävas mer service över tid för de enklare komponenterna.

Nedan ser du en lista över de största tillverkarnas serier ordnade så att den finaste serien är högst upp.

Observera att denna tabell inte jämför olika märken eller racer vs. mountainbike, utan den bör endast användas för att jämföra inom en kolumn.

Shimano mountainbike Shimano racer SRAM mountainbike SRAM racer Shimano navväxlar
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX1 Eagle RED E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace XX1 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 XX Force 22 Nexus 8
XT Ultegra X01 Eagle Rival 22 Nexus 7
SLX 105 X01 Apex Nexus 3
Deore Tiagra X0    
Alivio Sora EX1    
Acera Claris X1    
Altus   GX Eagle    
Tourney   GX    
    NX Eagle    
    NX    
    X9    
    X7    
    X5    
Shimano Acera
Motor
MotorHyena Hub Drive
Motorplacering 

Motorplacering

Var en motor är placerad avgör hur mycket stöd du får, och hur jämn kraftren upplevs. En motor placerad på fram- eller bakhjul ger generellt en upplevelse av att cykelns är påskjutande (bakhjul) eller dragande (framhjul), medan en centrerad motor generellt snarare ger intrycket av att det är du själv som trampar (och du blivit mycket starkare).

En motor placerad i vevpartiet ger alltså en mängd fördelar, men är något dyrare att bygga vilket gör att cykelns pris blir högre med en vevpartimonterad motor kontra en bak- eller framhjulsmonterad motor. En hjulmonterad motor är alltså billigare, och för dig som cyklar kortare sträckor eller använder cykeln relativt lite fungerar detta utmärkt för dig - medan en vevpartimonterad motor är att föredra om du avser att cykla/pendla oftare och längre.

Mer om vevpartimonterad motor

Motorn är placerad i vevpartiet, dvs. mitten på cykeln. Därför kallas detta också ofta för mittmonterad motor eller centrummonterad motor. Den ger bland annat följande fördelar:

  • Jämnare gång, eftersom mittmotor har fler sensorer än motorer som är placerade på hjulen
  • Är lättare att använda utan eldrift, eftersom det inte finns något motstånd i hjulen
  • Bättre viktfördelning i cykeln vilket gör cyklingen enklare och roligare
  • Ger ökad pedalkraft, eftersom elkraften kommer från samma ställe som pedalkraften
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Max. tillåten motoreffekt i Sverige är för närvarande 250 W. Om det anges en högre effekt än 250 W i specifikationen är det bara ett tillfälligt värde vid start eller acceleration och som sjunker till 250 W efter några få sekunder.
250 W
Vridmoment 

Vridmoment

Motorns vridmoment mäts i Newtonmeter (Nm) och är ett mått på en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en viss axel. Förenklat kan man säga att ju högre vridmoment desto bättre.
40 Nm
SensorerHastighet, Kadens, Vridmoment
Maximal assistanshastighet 

Maximal assistanshastighet

Högst tillåtna assistanshastighet i Sverige är för nuvarande 25 km/h. Kommer du upp i mer än 25 km/h slutar motorn att driva på och du får helt enkelt trampa på för egen maskin.
25 km/h
ElsystemHyena
Batteri
BatteritypLitium-jon
BatteriplaceringDiagonalrör
Avtagbart batteriJa
Batterikapacitet (Wh)252
Batterikapacitet (Ah)7
Spänning36 V
Batteri ingår?Ja
Kan laddas på cykelnJa
Batteriladdareyes
Utrustning
BelysningSpanninga SOLO för elcykel / Herrmans H-Black MR5-E, 140 Lumen, 40 Lux, LED, framlampa
SkärmarSKS plastic fenders
StödPletscher Comp 18
PakethållareMIK-kompatibel pakethållare bak i aluminium maxvikt 25 kg
Handtag/StyrlindaBontrager Satellite Elite, aluminium, Lock-on
PedalerHalkfria pedaler med reflexer
SadelSelle Royal Nuvola // Selle Royal Nuvola
Lås
SSF-Godkänt lås 

SSF-Godkänt lås

Skulle din cykel bli stulen så kräver oftast försäkringsbolagen att den skall ha varit fastlåst kring ett fast föremål tillsammans med ett SSF-godkänt lås. Tänk därför noga innan du beställer ett allt för enkelt lås som kanske inte är godkänt.
Nej
KUNDERNAS ÅSIKTER
Även taggad i

Toppsäljare inom cykelkorgar

Se priset
Atran Cykelkorg Daily Avs
394 kr
(Rek. pris: 749 kr)
Se priset
Atran Cykelkorg Velo Epic Svart
428 kr
(Rek. pris: 899 kr)
SUPERDEAL
-10%
Atran Pakethållare Fram Velo Frontcarrier
299 kr
269 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

LIKNANDE PRODUKTER

SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Black
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-17%
Elcykel hybrid Made Salix Gent Sparking Black Matt
29 990 kr
24 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-22%
Elcykel hybrid Made Larix Lady Light Turquoise Matt
36 990 kr
28 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Lady Champagne Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-27%
Elcykel Dam Kronan Modig Green
29 990 kr
21 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-22%
Elcykel hybrid Made Larix Gent Dark Blue Glossy
36 990 kr
28 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-18%
Elcykel hybrid Made Larix Elite Gent Sparking Black Matt
39 990 kr
32 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris
SUPERDEAL
-17%
Elcykel hybrid Made Salix Wave Violet Metallic Matt
29 990 kr
24 990 kr
Gäller så långt lagret räcker
Sänkt pris

Varukorg(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan

Favoriter(0 artiklar)

Du har ännu inga favoriter
MENY